Deze zomer switchen: Powerbook 15" en applicaties

Windows ben ik al een tijdje beu en gebruik ik sporadisch om een game te spelen. Linux ben ik beu omdat ik erin slaag om het altijd kapot te doen. Nu ja, ik update mijn kernel en 9 van de 10 keer gaat er iets mis en ik word gewoon te lui om config files in te duiken. Nu dacht ik, in de loop van de zomer heb ik toch een laptop nodig, waarom niet zo'n mooie Powerbook met het knappe OSX.

Ideaal zou zijn dat ik de Powerbook als desktop vervanger zou kunnen gebruiken (eventueel angesloten (of zelfs dual screen?) op mijn grote desktop monitor) (dan zou ik misschien best een bluetooth toetsenbord en muis er bij kopen). Kan iemand me hier iets over vertellen? Voordelen, nadelen?

De applicaties die ik veel gebruik zijn Eclipse (geen probleem lijkt mij zo), soms wel wat C en C++ code kakken, en latex. Nu vraag ik me af hoe het zit met de development tools, bestaan hier ook vele gratis compilers en/of develoment environments (heb lang geleden MetroWerks aan het werk gezien maar dat ding kost een fortuin). En latex?

Ideaal zou zijn dat ik mobiel ben, maar vanaf het moment dat ik thuis ben gewoon op hetzelfde systeem kan verder werken. Mij lijkt een Powerbook hier erg geschikt voor, of zit ik fout?

[quote:09279231d9="FullMonty"]...development tools...[/quote:09279231d9]

Apple levert bij zen besturingssysteem de developertools bij: zie hier. Als je programma’s wil gaan schrijven voor Apple, kijk dan ook eens naar dit filmpje i.v.m. de switch van IBM processoren naar Intel processoren.

Met de rest kan ik je jammer genoeg niet verder helpen, maar ik hoop dat dit toch al een stap in de goeie richting is :smiley:

alvast welkom in de wereld van Apple en op dit forum!

Voor de devel. tools hoef je je geen zorgen te maken. Die worden gewoon meegeleverd. Voor C/C++ heb je gewoon GCC en voor java heb je een door apple aangepaste versie. LaTeX kun je zowel zelf installeren als een pre-build package ophalen (bv. bij TeXShop). Eclipse en Mono doen het ook goed.

op [url]www.versiontracker.com[/url] staan ook nog wat handige tooltjes

Eclipse op OS X: zie http://developer.apple.com/tools/eclipse.html LaTeX op de Mac: zie http://www.rna.nl/tex.html. De iInstaller van Gerben Wierda is echt fantastisch. De PowerBook is geschikt om 1 of zelfs 2 externe beeldschermen op aan te sluiten.