DHCP: wisselend IP-adres

Hallo,

Gisteren mijn nieuwe Mac Mini (Superdrive-versie) uitgepakt en aangekoppeld aan de randapparatuur. Dus ook aan het netwerk… ethernet via Wireless Router (US Robotics), MAC-filter enabled. Compu toegang gegeven tot het netwerk, en dan begint het gedoe.

Ik heb de netwerk-instellingen standaard staat op DHCP, en dit is ook goed (klopt met mijn Windows pc’s en mijn vorige iBook G3). Alleen, het IP-adres wisselt continu, en ik krijg geen verbinding met Internet of mijn eigen netwerk. Het behoort een 192.168-adres te zijn, echter hij springt soms op 169-etc (met andere woorden: ikke zie geen netwerk) of op een 172-serie, waarvan ik de herkomst niet kan achterhalen. (mijn eigen internet provider begint met 137 in het IP). Vast IP instellen doet ook niks.

Ter achtergrond: er staat OS 10.4 op, standaard install right out of the box. Omdat ik het VGA-connectorstukje eerst niet goed had aangesloten heb ik soms slecht beeld gehad, en omdat ik niet doorhad waar het aan lag, de Mac een aantal malen een harde reset gegeven.

Nu mijn vraag: ben ik het beste af met een re-install van Tiger, of moet ik het in een andere hoek zoeken?

Ik heb de router al eens een aantal malen gerest zonder resultaat. Mijn andere computers hadden gisteren wel een beetje last, maar uiteindelijk werkten zij weer, mijn Mac bleef vervelend doen. Kabelmodem ook gereset, idem: geen resultaat. Ook nog eens de toegangsrechten opnieuw ingesteld, eveneens zonder resultaat. Uiteraard talloze malen opnieuw de Mac gestart… zonder resultaat.

Nu jullie! 8)

Neem eens een kijkje in de logbestanden. In de utilitys map staat het programmam console. Daarmee kun je bijna alle logs bekijken. Als je andere machines er ook last van hadden zou ik ik eerste instantie aan de router denken.

Pbook

MAC filter enabled...

Onzinnege mededeling maar misschien…
Ik neem aan dat je in je router het mac-adres van je macmini hebt ingevoerd… :wink:

groet Douwe-Jan

dat stond al in de 2e regel. mac toegang gegeven. :)

ik zou zeggen, kijk ook es in de log van de wifi router.
daar kan je misschien ook zien wat er mis gaat.

Ik heb bij mijn eigen router de DHCP serie aten beginnen bij 100, en daaronder m'n mac een vast IP adres gegeven. Werkt prima, als ik een windows laptop van m'n werk eraan hang, pakt die een DHCP adres, mijn mac gebruikt gewoon een vast ip adres, waar ik ook met mijn router port forwarding naar kan doen. Iedereen tevreden.

[quote:23f65df872="HS-L"]dat stond al in de 2e regel. mac toegang gegeven. :)

ik zou zeggen, kijk ook es in de log van de wifi router.
daar kan je misschien ook zien wat er mis gaat.[/quote:23f65df872]

Oke, als je met ‘wireless netwerk’ de ‘router’ bedoeld ben ik het met je eens.
Maar daarover zijn de deskundigen het helaas en jammer genoeg nog steeds niet met jou over eens. :wink:

Misschien is het goed om je netwerk eerst goed in de lucht te brengen zonder allerlei beveiligingsmaatregelen.

Je probleem komt me verder onbekend voor. Wellicht is inderdaad het herinstalleren van de mac een optie. Dat zou ik echter wel tot zo laat mogelijk uitstellen.
Heb je na de eerste clean install ook alle updates van apple al gedownload? Wellicht gaat daar nog iets mis.

Verder helpt bij mij hetvolgende wel eens:
Alles zonder WEP/WPA, zichtbaar en zonder MAC filter etc. en alleen met DHCP configureren voor alle apparaten onder een nieuwe netwerknaam. Als dat fantsoenlijk draait grendel ik de boel zsm stapsgewijs af.

Verder heel veel succes met je zoektocht.
Douwe-Jan

[quote:3fd509de5d="Dbakker"]Heb je na de eerste clean install ook alle updates van apple al gedownload? Wellicht gaat daar nog iets mis.[/quote:3fd509de5d]

Goede suggestie… en hoe doe ik dat, zonder netwerk / Internet, hmm? :wink:

Mijn MAC-adres heb ik uiteraard toegang gegeven… ik ga zo eens verder proberen, en zal wat laten weten.

Hehe... heb uiteindelijk er toch voor gekozen om systeem opnieuw te installeren. Er staat nu nog eigenlijk niks op, en ik snap niet hoe de compu aan zo'n 172-adres komt. Nooit eerder gezien, nooit eerder problemen gehad... Fabrieksinstelling wellicht?

Na herinstall geen enkel probleem, alles werkt vlekkeloos. Internet wordt direct herkend, zoals het hoort. We zullen het maar op een foutje houden…

Bedankt voor de suggesties!

Kun je niet gewoon voor je Mac een vast IP-adres reserveren op je router? Dan zou het wel eens opgelost kunnen zijn...

Correct me if I’m wrong!

[quote:04460d26d6="reposte"]Kun je niet gewoon voor je Mac een vast IP-adres reserveren op je router? Dan zou het wel eens opgelost kunnen zijn...

Correct me is I’m wrong![/quote:04460d26d6]

Op de router volgens mij niet, ik zou dat wel eventueel kunnen doen op de Mac zelf… Maar vooralsnog is DHCP mij ook goed, als het maar werkt en dat doet het nu. Alleen kijken hoe het strakjes gaat als ik vanaf een Windows pc mijn Mac wil benaderen… als het IP telkens wisselt, zal dat voor iets meer frustratie zorgen en ga ik er misschien alsnog toe over.