Dia's inscannen op Mac

Mijn vader is op zoek naar een apparaat waarmee hij al zijn dia's kan inscannen op onze Mac.

Voorwaarden:

-Niet te duur.
-De kwaliteit van de dia moet goed worden behouden.
-Compatible met Mac(natuurlijk).

Wie heeft hier ervaring mee en weet waar je moet gaan kijken voor dit soort materiaal?

Johan

Mijn vrouw heeft een Epson scanner (Epson Perfection 1260): zij is hier zeer tevreden over. Deze scanner heeft een aparte module voor negatieven en ingeraamde dia's. Ik weet niet of deze nog te koop is: ze heeft 'm al 2 jaar.

http://www.epson.nl/product/imaging/perfection1260/

[quote:7dc8f36537="mvdenberg"]Mijn vrouw heeft een Epson scanner (Epson Perfection 1260): zij is hier zeer tevreden over. Deze scanner heeft een aparte module voor negatieven en ingeraamde dia's. Ik weet niet of deze nog te koop is: ze heeft 'm al 2 jaar.

http://www.epson.nl/product/imaging/perfection1260/[/quote:7dc8f36537]

Klinkt interessant…

Ik doe het met een hp scanjet 3570c, 2 1/2 jaar geleden gekocht voor zo'n 60 à 70 euro. Per keer kun je 3 dia's(zonder raam) scannen. Goed van kwaliteit, en goede software (incl. readiris), alleen weet ik niet of deze scanner nog gemaakt wordt. Moet je even zoeken.

Wij hebben een Epson perfection 2480 Photo..

Is ook heel geschikt voor dia’s… Ik weet niet meer hoe duur hij was…

Ik zie net dat hij niet op de site staat…

[quote:c161b28fb4="Peett-"]Wij hebben een Epson perfection 2480 Photo..

Is ook heel geschikt voor dia’s… Ik weet niet meer hoe duur hij was…

Ik zie net dat hij niet op de site staat…[/quote:c161b28fb4]

We waren aan het denken aan een Epson Perfection 3490 Photo òf Epson Perfection 3590 Photo.

Nu ik hoor dat de 2480 goed is, denk ik dat het een van deze 2 het wordt. Maar hoe zit dat nu met de kwaliteit van de dia’s op de computer?

canon 8400F 12 negatieven raam, 4 dia's raam, 60mm negatief raam moet zeggend at dia's er erg goed uit komen, voortaan dia rolletjes :P

De Epson Perfection Photo maar goede scans van dia's. Toen ik op zoek was naar een scanner moest het scannen van dia's van hoge kwaliteit zijn. Dus ik raad deze ook aan...

kijk ook eens:

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_1.htm

Nu heb ik nog een vraag, bij deze printers staat 3.200-pixel-per-inch (ppi), is dat echt voldoende pixels voor een dia? Het gaat hier echt om dia's scannen. Ik weet zeker dat dit genoeg is voor foto's of A4'tjes, maar is het ook voldoende voor een dia die enorm veel pixels heeft. Is 3200ppi dan wel voldoende. Ik weet dat je ook machines hebt die nóg meer ppi hebben, maar die zijn me echt tè duur. En je hebt de dia toch altijd nog, wil je echt een hoge kwaliteit bereiken.

Om af te sluiten, is de kwaliteit van 3200ppi, goed genoeg om al je dia’s in te scannen. Om ze later op de computer te bekijken?

Meer dan zat!!! Alleen om op scherm te bekijken?

[quote:2a7b8b5a86="Mr Macintosh"]Om af te sluiten, is de kwaliteit van 3200ppi, goed genoeg om al je dia's in te scannen. Om ze later op de computer te bekijken?[/quote:2a7b8b5a86] Als het alleen is om ze later op de computer te bekijken, beeldvullend zeg maar, dan is het al voldoende als je uiteindelijke plaatje iets van 1200 bij 1800 pixels groot is. Dan kom je met 1200 ppi al uit. Die 3200 ppi is voldoende om er een fotoprint van 26x38 centimeter van te maken.

Ik denk dat het een Epson word. Alleen Epson Perfection 3490 Photo of Epson Perfection 3590 Photo hebben alleen USB 2.0, wij hebben een eMac uit 2003 met nog net geen USB2.0, dus dan moet het via USB1 of Firewire, maar dat hebben die Epson's niet. Ik zag dat die Epson Perfection 3200 wél firewire had. Maar ik betwijfel of ik nog kan vinden, waar ik 'm nog kan kopen. Ik zou het fijn vinden als iemand mij kan vertellen, waar die nog te kopen zijn.

Nu is mijn vraag, hoe groot zijn die “dia-foto’s” in MB’s? En gaat dat snel genoeg met USB1, of is dat echt niet te doen. Het gaat namelijk om véél dia’s…

Hmm, 'k heb pas nog 50 dia's moeten scannen... Ik denk ongeveer 2 mb ofzo.. Maar misschien heb ik het mis

[quote:ab13d69592="Esquare"]Die 3200 ppi is voldoende om er een fotoprint van 26x38 centimeter van te maken..[/quote:ab13d69592] een beetje groter kan ook nog makkelijk hoor. afdrukken met 150 ppi gaat ook prima, desnoods nog vraag je het bij de foto graaf, die zal zeer waarschijnlijk zeggen dat je op een A4 3megapix (= ±150ppi) kan doen.

[quote:143744d6f8="Peett-"]Hmm, 'k heb pas nog 50 dia's moeten scannen... Ik denk ongeveer 2 mb ofzo.. Maar misschien heb ik het mis[/quote:143744d6f8] dat kan verschillen ik heb 2400 DPI scans die variëren tussen de 12 en 30 mb de 30 mb dan wel in 16 bits kleurdiepte. wel allemaal in png. maar goed, ik denkd at je in 8 bits zal scannen dus kan denk ik zo tussen de 10 a 20 mb zijn. ruim geschat.

[quote:dc96d9d846="MauZ"][quote:dc96d9d846="Peett-"]Hmm, 'k heb pas nog 50 dia's moeten scannen... Ik denk ongeveer 2 mb ofzo.. Maar misschien heb ik het mis[/quote:dc96d9d846] dat kan verschillen ik heb 2400 DPI scans die variëren tussen de 12 en 30 mb de 30 mb dan wel in 16 bits kleurdiepte. wel allemaal in png. maar goed, ik denkd at je in 8 bits zal scannen dus kan denk ik zo tussen de 10 a 20 mb zijn. ruim geschat.[/quote:dc96d9d846]

Hum… 12 tot 30Mb gaat nog (net) met USB1, ik zou het liefs firewire hebben, maar ja, dat wordt bijna nergens meer aangeboden. Maar denken jullie dat dat te doen is met USB1, want het gaat om meer dan 5000 dia’s. Dus het moet niet steeds te lang duren.

Nu zie ik dat je praat over 8-bit en 16-bit. Wat wil dat precies zeggen en waarom verwacht je dat ik in 8bit gaan scannen, is daar een reden voor?

Johan

p.s.
Ja sorry , ik heb hier echt nog geen verstand van, dus ik probeer zo’n beetje alles te vragen :wink:

ja klinkt goed hoop dat je een goede scanner vindt

voor dia's heb je niet zoveel kleuren nodig

Geeft niet ;) Ik probeer ook alles wat ik weet te vertellen...

Btw, elke 2 dia’s duren volgens mij iets van 1 minuut ofzo… Of het was met foto’s scannen…

Nu, heb ik "voorlopig" nog een laatste vraag. Ik weet dat je die dia's met raampje op zo'n plaats legt waar die inpassen.

Maar na die scan zijn die dia’s dan bewaard in 3 bestanden of heb je één groot bestand met 3 dia’s erin en dat je die ‘moeilijk’ moet gaan knippen en plakken. Hij ziet ze toch wel als 3 aparte dia’s òf is dat knippen zeer makkelijk?

Johan