Dicteerfunctie onder F5 uitschakelen

Ik gebruik op m’n Mac ook Citrix en daarbinnen software waar de F5 knop veel gebruikt is. Ik heb sinds kort een Mac Studio met een nieuw toetsenbord waarop de F5 knop de dicteerfunctie start. Voorheen zat er geen extra functie onder de F5 knop. Toen deed F5 dus in Citrix wat hij moest doen. Nu helaas niet meer en start steeds de dicteerfunctie.
Nu weet ik dat je met [fn]+[F5] wel gewoon een F5 kunt sturen, of dat je de instellingen van het toetsenbord kunt aanpassen zodat je voor de extra functies altijd de [fn] knop moet indrukken, maar dat is beiden niet wat ik wil. Ik wil met bijvoorbeeld [F12] nog steeds het volume kunnen wijzigen zonder de fn knop in te hoeven drukken, maar ik wil ook met [F5] in Citrix kunnen werken zonder de fn knop in te hoeven drukken. Met andere woorden: Kan ik de dicteerfunctie verwijderen zodat het weer werkt zoals met m’n oude toetsenbord?

Heb je al eens bij Instellingen/Toetsenbord/Toetscombinaties gekeken of je die F5 kan weghalen (uitvinken) ?

Of die dan nog in Citrix werkt, zal je moeten experimenteren.

Ik heb F5 en F6 geherprogrammeerd op mijn iMac, op dat toetsenbord hebben die twee toetsen geen functie. Dit werkt echter niet op mijn M1 MacBook Air vanwege die dicteerknop F5. Je kunt het niet uitzetten, zelf als je de dicteerfunctie een andere toetscombinatie geeft, bijv. 2x control-toets. Hierdoor kun je F5 geen andere functie geven, de dicteerfunctie blijft gekoppeld aan F5, tenzij je die hele bovenste rij als functietoetsen aanzet.

Het enige dat je kunt doen is het re-mappen van het toetsenbord met Karabiner Elements, maar dat gaat mij te ver.