Digidesign Digi 002 Rack of MOTU 828 mkII ?

Ik heb Logic Pro en werk nu met de emagic emi 2|6 (usb) en wil switchen naar een firewire audiointerface. Welke is aan te bevelen ? En werkt firewire voor plug-in synths en effects beter dan usb ?

Gaarne jullie mening ?

Het spul van digidesign is kwalitatief beter. Pre-amps zijn beter en je kan er naast logic ook protools op draaien. Het maakt niet uit voor je plug-ins. Die draaien op je cpu bij zulke converters. Ik zou altijd voor digidesign kiezen. Heb met mbox, 002, en hd2 goede ervaringen. Vroeger had ik ook motu-spullen. Jaren lang prima mee gewerkt, maar je merkt wel aan alles dat het wat goedkoper is.

succes
martijn

Wat ga ik er op vooruit met een firewire interface ipv een usb ? Wat zijn dan de voordelen ? Werkt de Digidesign ook als een digitale mixer ?

Ik wil eigenlijk voor de plug-ins (o.a alles van logic en de Albino2) gebruik maken van de digi als audiokaart en alle outs van de hardware synths via m’n analoge mackie mengpaneel de digi insturen en vervolgens het totaal via de optische uitgang naar een tascam cd-rw700 (audio cd-writer) Kan dit ? Converterteert de digi de analoge sounds naar 24 bit ?

ik ben het met mailmen eens; ga voor digidesign. Dan krijg je ook de ProToolssoftware en een aantal andere goede proramma's (sampletank/reason/live/TRacks- in een speciale digidesign-versie) er als bundel bij!

FIWI maakt het mogelijk meerdere kanalen richting interface en terug te sturen; bij USB houdt het (gezien USB’s transmissiesnelheid) ongeveer op bij twee stereokanalen.
De digi 002 is er in twe varianten; een Rackversie (alleen i/o) en een mixerversie.
(met een volledig geintegreede mentafel)
kijk even op www.digidesign.com voor de specs

dat was ik idd nog helemaal vergeten. Ik werk zelf liever met logic, maar dat protools (en de rest) er bij zit kan geen kwaad.

[quote:0a6abf349f="de.Studio"]Wat ga ik er op vooruit met een firewire interface ipv een usb ? Wat zijn dan de voordelen ? [/quote:0a6abf349f]

door fw kan meer data (audio) dan door usb. Je kan dus meer sporen tegelijkertijd opnemen (mbox = 2 sporen, 002 = 8 sporen, of zelfs meer geloof ik…)
De routing die je aangeeft is idd mogelijk. Dit doe je in Logic zelf. De 002 is vooral goed om dat de pre-amps zo goed klinken. Dit merk je vooral als je er een microfoon in stopt. Als je er alleen maar synths in wilt hangen heeft dat niet zo heel veel zin. Dan kan je net zo goed met Motu werken.

[quote:496a34e3fc="mailmen"], 002 = 8 sporen, of zelfs meer geloof ik...)[/quote:496a34e3fc]

naast 8 analoge ook 8 digitale kanalen.

ik heb laatst met emagic 6/2 op een PB ( was een 500 mhz ) opgenomen, maar dat leverde wat problemen op. op 16 bits werkte het dan wel zonder moeite. Thuis werk ik met de motu 828 op een imac 700 mhz en dat is geen probleem en klinkt prima. helaas heeft die maar 2 mic preamps. er zijn ook nog Presonus firestation, de Tascam 1884, de yamaha o1x, en nieuw een firewireinterface van RME, wat de moeite waard is om na te kijken. als je merdere sporen tegelijk wwilt opnemen in hoge kwaliteit zou ik zeker voor FW kiezen.

Mailman: je zei routing via logic. Het is toch een kwestie van de soft synths via de firewire in bijv de digi te sturen en de output van het mengpaneel ook naar de digi. Of mis ik iets ?

ik heb overigens een iMac 17inch 800 en heb de laatste tijd core audio vastlopers als ik 2 of 3 plug-ins gebruik en ook space designer op een plug in. Ik dacht dat een firewire interface (ipv usb) de oplossing zou zijn, maar een snellere is dus meer de oplossing.

[quote:36994badad="de.Studio"]Het is toch een kwestie van de soft synths via de firewire in bijv de digi te sturen en de output van het mengpaneel ook naar de digi. Of mis ik iets ?[/quote:36994badad]

Softsynths hebben de CPU van je mac nodig om te werken, die moet je dus binnen Logic houden.
De digi002 rack moet je niet zien als een mixer of “extra CPU”, maar als een in/out-doos t.b.v. Logic (of ProTools). Je kunt wel de uitgang van je mengtafel via de Digi 002 binnenhalen in Logic.

Wat ik wel eens doe: alle audio uit m’n Mac (in mijn geval Protools audiotracks en softsynths) en alle externe hardwaresynths binnennemen op de mengtafel, daar de ProTools tussenmix en de externe hardwaresynths samenvoegen en die totaalmix vervolgens naar een ProTools-input terugsturen en opnemen. dit moet in Logic ook kunnen.

Maar ik denk inderdaad dat je meer hebt aan een stevigere Mac; het lijkt erop dat je CPU-kracht tekort komt.

ik heb de digi002 rack in combinatie met dual 1 gig G4 en een 15' 1,25 gig PB voor op locatie. de kwaliteit van de preamps en convertors is dik in orde. voor life audio opnemen is protools toch verreweg het handigst. 8 sporen op 48/24b simultaan opnemen op interne hd van m'n PB is geen probleem. ook het editten is met protools veel handiger geregeld dan bij Logic.

Logic gebruik ik op het moment dat er ook midi/samples bij komen kijken (en notatie). voor arrangeren en midi editten is Logic protools verre de baas.

ga je met sample players werken dan moet je veel geheugen erbij zetten. als je plugins koopt, neem dan die met RTAS en UA ondersteuning, dan kun je ze zowel in protools als in Logic gebruiken.

3 minpuntjes van de digi002 rack:
-de knopjes zijn slap en zitten los. ik ben er inmiddels eentje kwijtgeraakt…Kwalitatief Uitermate Teleurstellend…
-de core audio driver is niet bugvrij. vooral als je switcht tussen apps of krap in je geheugen zit houdt hij er soms spontaan mee op, al dan niet met waarschuwing. na bouncen in logic geeft hij geen output meer tot je een keer start/stopt. in protools werkt het uiteraard wel foutloos en rotsstabiel.
-er zit geen externe wordclock op. syncen via externe adat bron is NIET stabiel en levert soms tikken op in het signaal (sporadisch maar wel waar, althans met de adat output van m’n focusrite octopre). syncen via externe SPDIF gaat dan weer wel goed…

al met al zou ik toch voor de digi002 rack gaan. de mixerversies is schitterend maar echt te duur vind ik.

[quote:1194f47bb3="joostovermars"]ook het editten is met protools veel handiger geregeld dan bij Logic.[/quote:1194f47bb3] dat zal wel altijd een twistpunt blijven :) ik werk zowel met protools als met logic op een hd set, maar vind logic toch echt lekkerder!

Overigens zit er in m'n Emagic emi 2|6 vanaf een bepaald geluidsnivo een brom in. Volgens de Emagic support website is dit gebruikelijk bij usb audio interfaces. Komt iemand dit bekend voor? Heeft iemand dit bij Firewire ?

Produkt: A26, A62 m

Beschreibung:
Es sind Brumm- /Störgeräusche am Ausgang des USB-Audio Devices zu hören.

Erklärung:
Brumm- und Störgeräuschfreie Audiosignale verlangen nach “richtiger” Massefuehrung- so auch bei den USB-Audio-Interfaces a26 und a62m von Emagic.

Lösung:
USB galvanisch zu trennen ist nicht ganz trivial, es gibt aber (mindestens) drei Produkte, die dies erledigen.

B&B electronics, UISOHUB4
www.bb-europe.com/

Smart-e, Nexus USB Extender
www.smart-e.co.uk/

Icron, USB Ranger 100
www.icron.com/

Die Geraete von Smart-e und Icron setzen dabei USB auf CAT5 UTP Kabel (Ethernet) um und dienen gleichzeitig dazu, den Bus auf bis zu 65 bzw. 100m zu verlängern.

[quote:c4b65f4db4="de.Studio"]bepaald geluidsnivo [/quote:c4b65f4db4]

wat bedoel je met bepaald?

op mengtafel op standje U (streepje potmeter omhoog) . Is nul db ?

? huh ?

is dat heel zacht bedoel je?

nee gewoon wat erin komt ook eruit. geen db verhoging. moet hem -db om de brom weg te werken

[quote:1c064c9806="joostovermars"]ik heb de digi002 rack in combinatie met dual 1 gig G4 en een 15' 1,25 gig PB voor op locatie. de kwaliteit van de preamps en convertors is dik in orde. voor life audio opnemen is protools toch verreweg het handigst. 8 sporen op 48/24b simultaan opnemen op interne hd van m'n PB is geen probleem. [/quote:1c064c9806] Mee eens: ik heb zelf sinds oktober 2002, als denk ik een van de eerste gebruikers in Nederland, de Digi002 (mixer versie dus), en neem daarmee life concerten op, o.a. voor [url=http://www.concertzender.nl]de Concertzender[/url]. Ik heb tot nu toe maximaal 14 kanalen 44.1/24 bits audio opgenomen, op de interne harddisk van een powerbook G4/667. Geen probleem, al is het wel een beetje eng (het kan tenslotte niet over!). [quote:1c064c9806="joostovermars"]er zit geen externe wordclock op. syncen via externe adat bron is NIET stabiel en levert soms tikken op in het signaal (sporadisch maar wel waar, althans met de adat output van m'n focusrite octopre). syncen via externe SPDIF gaat dan weer wel goed....[/quote:1c064c9806] Daar heb ik dus helemaal geen last van! Ik gebruik ook een Octopre (met ADAT-uitbreiding) bij mijn opnames, en ik heb nog nooit klokproblemen gehad. Alleen als achteraf bleek dat de clock-source nog op "internal" stond, maar dat is logisch!

hmmmmm, dat geeft te denken. wellicht een probleem van het adatboard van m'n octopre???? ik zal 'm eens syncen via de adat van m'n 01V (gek dat ik dat nog nooit geprobeerd heb.....)

verder gaat het ook prima met een externe FW HD. 32 tracks zonder problemen. (eerst 16 live, daarna de rest indubben)

Concertzender: leuk! doe de groeten aan Katrijn, die je vast kent!