Digitaal fototoestel

Hallo, Mijn ouders zoeken een digitaal fototoestel als verjaardagscadeau voor m'n zusje. Nu willen ze daar max. 250 EUR aan geven. Hebben jullie zo'n idee wat de amateur toestelletjes zijn op dit moment. Want ik volg het zo nauw niet meer. Ik heb over ettelijke jaren een HP gekocht. Ik ben daar tevreden over maar zou nu toch een canon ofzo kopen. M'n vriendin heeft een canon en die zijn erg snel, batterijen gaan erg lang mee. Maar ie is ook superlicht en klein. Ook de foto's zijn van indrukwekkende kwalitit. Mijn eerste voorkeur gaat dus zowat naar Canon. Het fototoestel zal dienen voor leuke kiekjes te maken van haar en haar vriendinnen, vakantiefoto's,...

Alvast bedankt!
iSander

Ik heb een HP Photosmart 935, ik ben er best tevreden over alleen zijn de batterijen heel snel leeg. Als ik 't over zou doen, zou ik ook een Canon kopen

toevallig gisteren een zelfde vraag op dit forum (voor 300 €).

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=74949

[quote:7108451075="AdmiralFreezbee"]Ik heb een HP Photosmart 935, ik ben er best tevreden over alleen zijn de batterijen heel snel leeg. Als ik 't over zou doen, zou ik ook een Canon kopen[/quote:7108451075] Ja idd heb die ook! 8) Persoonlijk ben ik erg tevreden over dit toestel. De foto's zijn kwalitatief erg goed. Maar de batterijen zijn idd snel op. Verder vind ik het een vrij log toestel. Moest ik opnieuw voor de keuze staan kzou voor Canon kiezen.

olympus myu mini digital.. die zie je hier in nederland al voor 235,-- (in ieder geval bij een winkel in utrecht) ik weet niet hoe dat in belgie zit,.. maar die camera;s zijn geweldig... de 5MP variant kost 289,-- (bij een internet shop www.kamera-express.nl)

[quote:bdf500e224="HS-L"]olympus myu mini digital.. die zie je hier in nederland al voor 235,-- (in ieder geval bij een winkel in utrecht) ik weet niet hoe dat in belgie zit,.. maar die camera;s zijn geweldig... de 5MP variant kost 289,-- (bij een internet shop www.kamera-express.nl)[/quote:bdf500e224]

Kamera Express heeft ook een winkel waar je langs kun gaan.

Ik zou altijd een Nikon of een Canon nemen.

Inderdaad, vrijwel dezelfde vraag in korte tijd. Er is een site (www.dfip.nl) waar werkelijk alles, maar dan ook alles te vinden is over digiale camera's. Alle merken, alle types (ook de nieuwste), overzicht van alle prijzen van heel veel aanbieders, reviews, waarderingen van gebruikers, tips en trucs. Werkelijk: de vraagbaak voor iedereen die de aanschaf van een digitale camera overweegt!

Roland

P.S. ik heb niets te maken met die site hoor. Ben er alleen als consument tevreden over en heb - mede door de info daar - vorig jaar mei een Canon IXUS 500 camera gekocht: nog geen seconde spijt gehad. Geweldig ding!

Ik ben het eens met Lucas. Ga voor Canon of Nikon, met name vanwege de beter optieken in hun camera's. Beter een 3 megapixel met een goede lens dan een 8 megapixel die door een matig optiek onscherpe hoeken levert en een matig contrast.

kijk een sop www.dpreview.com. Hier vind je zeer (ZEER) uitgbreide testen van zowat alle merken en modellen met daarbij de mogelijkheid testfoto’s op volledige resolutie te downloaden.

[quote:66530ec9e3="lucasraggers"]Ik zou altijd een Nikon of een Canon nemen.[/quote:66530ec9e3] [quote:66530ec9e3="Haddock"]Ik ben het eens met Lucas. Ga voor Canon of Nikon, met name vanwege de beter optieken in hun camera's. Beter een 3 megapixel met een goede lens dan een 8 megapixel die door een matig optiek onscherpe hoeken levert en een matig contrast. [/quote:66530ec9e3] ik in principe ook.. alleen ben ik als soort van fotograaf heel erg nikon minded.. alleen de compact camera's van nikon (de huidige) hebben niet echt goeie lenzen. ze hebben heel veel lelijke vertekeningen in de hoeken.

ik zou zeggen… koop wel een foto merk en geen computer/printer merk (dus geen HP!)
olympus heeft het bij mij altijd goed gedaan… ben begonnen om een OM2 spiegel reflex
super camera niet stuk te krijgen. Had in december een olypus myu mini digital 4mp maar
die hadden ze na een kleine reparatie in de winkel laten vallen. toen was die niet meer
leverbaar op korte termijn… en kreeg ik de s versie… 5MP :slight_smile: nou prima… die heb ik nu een
week of 3-4 en het is wederom een super camera… doet heel lang met de accu en maakt
superfoto;s door een hele goeie lens. en de camera is ook nog heel klein.

ziehier: http://www.olympus.nl/consumer/29_mju-mini_DIGITAL_S.htm &
http://www.olympus.nl/consumer/29_mju-mini_DIGITAL.htm

ik denk dat hij vergelijkbaar is met de ixus 4 en 5MP, maar hij is de helft goedkoper en een tikkie
kleiner. :slight_smile: en heeft ook gewoon een metalen behuizing.

nee ik heb geen olympus aandelen.

Allemaal bedankt voor de reply's. Allemaal hartstikke handige sites! Mijn voorkeur gaat naar die Olympus µ-mini digital of zo'n Canon ixus. Want m'n vriendin heeft zo'n ixus modelletje en dat ding gaat erg lang mee qua batterij. En die kwaliteit van de foto's is super. Daar kan ik met m'n HP 935 niet tegen op hoor. Ondanks dat ie 5,3 MP heeft. Maar het is idd waar megapixels zeggen niet alles. Dat merkte ik na mijn HP-koop. HP word het dus absoluut niet.

ik heb sony dsc93 en ben daar best wel tevreden over en zit in de prijsklasse

Ik vind die sony's wel gebruiksvriendelijk. Dus voor kleine zusjes wel ideaal. Maar ik vind ze veel te duur. Ik vergelijk het wat met Nokia. Veel te duur voor tgeen wat je krijgt. Een maat heeft ook een sony. Heel handig om mee te werken. Heel mooie foto's. Heel mooi en praktisch toestelletje. Maar veel te duur. Echt veel te duur. De uitbreidingskaarten zijn ook pokkeduur

Heey,

Ik denk dat het een Canon Ixus 40. Wat vinden jullie dervan?

[quote:b5c03c47e2="iSander"]Heey,

Ik denk dat het een Canon Ixus 40. Wat vinden jullie dervan?[/quote:b5c03c47e2]

Volgens mij een geweldige camera. 't Is natuurlijk voor je kleine zusje, maar voor krap 30 euro meer koop je de IXUS 50…

Canon A85? Mooie testvoorbeelden van gezien, mooier ook dan die Ixussen (ixi?). Zit ook een fijnere flitser op dan op z'n opvolger, de A520. Zo'n A85 moet nu erg voordelig zijn.

In de Consumentengids van juni grote test. Opvallend is dat er geen hoge cijfers worden gegeven.:?

Zelf heb ik een Sony P93, was bij introductie wel prijzig maar valt nu ook wel mee hoor (kwaliteit van filmpjes is erg goed als je een pro-stick hebt), foto’s binnen zijn te fel en weinig sfeervol en over die memory-stick kaartjes: Deze kun je ook van Sandisk kopen en die zijn een stuk goedkoper. Bedenk ook dat memory-sticks volledig compatibel zijn met allerlei Sony(Ericsson)-producten zoals de nieuwste telefoons, Portable Playstation en breedbeeldtelevisies.

Batterijen zijn erg goed.

Consumentenbond? Fok that noise. De laatste keer kwamen wat Olympussen er daar als beste uit, alleen omdat ze weinig last van purple fringing zouden hebben. Dat de foto's van de betreffende camera's detail missen en dat je die irritante randjes zo weg kan werken met je computer wordt maar even vergeten. De Olympus C60 kwam bij de Consumentenbond er zeer goed uit en [url=http://www.dcresource.com/reviews/olympus/c60z-review/index.shtml]hier[/url] wordt hij neergesabeld, compleet met voorbeeldfoto's. Ik vertrouw meer op www.dpreview.com en (nog wat kritischer) www.dcresource.com

[quote:e65c3eaa91="vogel"]Canon A85? Mooie testvoorbeelden van gezien, mooier ook dan die Ixussen (ixi?). Zit ook een fijnere flitser op dan op z'n opvolger, de A520. Zo'n A85 moet nu erg voordelig zijn.[/quote:e65c3eaa91]

De A85 is idd een goede keus maar voorzover ik weet maakt deze gebruik van batterijen en geen oplaadbare accu. Ik zal zeker voor een camera gaan met laatstgenoemde anders blijf je batterijen kopen. Ik heb sins een half jaar een ixus40 en ben daar zeer tevreden over.

[quote:76928b387d="Balthazar"][quote:76928b387d="vogel"]Canon A85? Mooie testvoorbeelden van gezien, mooier ook dan die Ixussen (ixi?). Zit ook een fijnere flitser op dan op z'n opvolger, de A520. Zo'n A85 moet nu erg voordelig zijn.[/quote:76928b387d]

De A85 is idd een goede keus maar voorzover ik weet maakt deze gebruik van batterijen en geen oplaadbare accu. Ik zal zeker voor een camera gaan met laatstgenoemde anders blijf je batterijen kopen. Ik heb sins een half jaar een ixus40 en ben daar zeer tevreden over.[/quote:76928b387d]
Wat is er mis met batterijen? Mijn camera gebruikt gewoon oplaadbare penlites. Als die ooit op zijn kan ik ze zo vervangen. Een accu vervangen wordt een stuk duurder.

[quote:8e3d1266d7="Haddock"]Ga voor Canon of Nikon,[/quote:8e3d1266d7] Tja, voor een compact camera? Van maximaal € 250,00? Dat's niet echt Nikon's sterke kant. Die Canon boxjes zijn ook OK, maar de nieuwe Mju lijken mij beter. De analoge Mju's zijn altijd optisch puik geweest, en nauwelijks stuk te krijgen én klein en makkelijk. De nw hebben precies hetzelfde, vooral de mini met 5.0 MP