Digitaal Portfolio

Ik heb zojuist mijn [url=http://www.martijnwagenmakers.nl/]Digitaal Portfolio[/url] officieel gepubliceerd. Natuurlijk wil ik de inhoud nog wat uitbreiden, maar de basis is gelegd.

Bij het maken ervan heb ik geprobeerd inhoudelijk een zo goed mogelijke website te maken, maar ook rekening houdend met techniek, usability en vormgeving.

Alle feedback is van harte welkom! Dan kan ik dit meenemen in de verdere ontwikkeling.

Ik kreeg zojuist de opmerking dat de website niet door de w3c validation heen komt.

Ik maak gebruik van flash in mijn website en ben er gisteren naar opzoek geweest maar er bestaat vooralsnog geen manier om flash op te nemen in HTML, dat door de validator heen komt. Ook de manier die w3c aandraagt geeft nog errors. (bron: http://www.w3schools.com/flash/flash_inhtml.asp)

Er zijn inmiddels manieren ontdekt, maar die worden niet door alle browsers ondersteunt. Sommige browsers laten de flash animatie simpelweg niet zijn. Ik kies dan voor een non-validated code die wel in elke browser wordt getoond, zeker aangezien ik een Mac gebruiker ben en daarom geen toegang heb tot de IE6 standaard… (bron: http://www.alistapart.com/articles/flashsatay/)

Het menu zoals ik het nu heb, lukt me niet om om te zetten naar HTML icm CSS. Het zou wel kunnen in javascript, maar daar wordt de code ook niet beter van.

Is er een oplossing om flash validated te integreren in HTML?

leuk...maar persoonlijk vind ik dat cmyk concept een beetje uitgekauwd en zou kiezen voor een witte achtergrond i.p.v. zwart <- ik zou kiezen voor een wat lichtere uitstraling voor de site.. maar voor de rest prima site ( alles werkt ) 8) ...

Er zit een rare inconsequentie in een site waar toch heel goed over na gedacht is: Ga bijvoorbeeld naar Porfolio vormgeving: Nu zie je daarboven in de blauwe balk curriculum staan... dat is niet zinnig Het enige dat iets toevoegt in die blauwe balk is rechts onder: het navigatie pad. Home/Porfolio/ Vormgeving Als dat nu (links) boven stond...

Brengt me op iets anders: 2 x Home.
Oftewel de ene Home is de andere niet…
(Voor het woordje Home onder Portfolio moet je iets anders verzinnen)

De "Flash Satay" oplossing op A List Apart werkt perfect mits je het goed implementeerd. Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden, en kom zonder problemen door de validator.

Je menu is perfect om te zetten naar XHTML/CSS. Je kan er een image map van maken. Geen traditionele image map, maar een perfect webstandards-verantwoorde oplossing: http://www.alistapart.com/articles/imagemap/

Deze heb ik laatst nog toegepast op www.imedcom.com, werkt ook perfect. Hij geeft nog een fout omdat language=“JavaScript” is toegepast in het anti-spam script onderaan, maar dat heeft iemand anders er in gestoken.

Thanks Sally en iBert,

Tips waar ik zeker wat aan heb! Volgende week ga ik deze aanpassingen implementeren.

Soms is de website al zo ver gevorderd en zit er zo veel tijd in dat je je op de details gaat focussen en het grote plaatje uit het zicht verdwijnt.

@ Sally: Ik had in eerste instantie al het submenu boven en onderin de balken verwerkt, maar kwam er later achter dat dat wellicht verwarrend werkte en met een resolutie van 1024 x 768 kunnen de links nog wel eens wegvallen.

Dat er meerdere pagina home heten is inderdaad verwarrend, zeker als er 2 verschillende op 1 pagina staan, thanks!

@ iBert: Dank je voor de link naar Image Map! Het liefst vermijdt ik het gebruik van Flash, zeker bij een simpel menu zoals deze, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Binnenkort dus geen probleem meer met validation, zonder de hulp van Flash Satay.

In plaats van je druk te maken over een embed tag die niet valideerd, maar wel in elke browser werkt zou ik eerder kijken naar de structurele opbouw van de site.

Maak gebruik van headings! Ze zijn niet voor niks bedacht en maken je code een stuk schoner en overzichtelijker.

Zet je page headers binnen een h1 tag, je koppen in een h2 tag en je subkopjes in h3 tags en lijsten in list tags etc. in plaats van alleen maar div’s pagagrafen en br(rrrr)'s te gebruiken… Wordt het een stuk overzichtelijker van en je werkt meer volgens de voorschriften van het w3c.

Goed is om je site ook eens door te kijken zonder de cascading stylesheet. Blijft ie dan nog goed leesbaar?

Ik laat me even niet uit over de code, daar heb ik simpel gezegd geen verstand van. Er zijn een aantal dingen die me opvallen:

• Je studeert digitale media maar je website is gegoten in een CMYK-sausje… ik had er een RGB-sausje van gemaakt. Hier zou ik toch nog maar eens over denken als ik jou was.

• Meteen viel me de typografie op. Het komt een beetje ‘plomp’ op mij over. Je kan met CSS enorm veel doen op het gebied van typografie. Kijk eens naar andere sites. Je font mag een trapje kleiner vind ik.

• Ik klik natuurlijk meteen door naar het portfolio… en zie niets behalve een [b:c5731403eb]enorme[/b:c5731403eb] lap tekst en informatie die daar eigenlijk niet thuis hoort. Als deze site een schoolproject is en docenten je site kunnen gebruiken om de processen van je werk te bekijken dan kan ik me voorstellen dat je zoveel uitleg plaatst. Maar doe dat dan bijvoorbeeld per project in een downloadable PDF… de bezoeker wil werk van je zien en geen tekst van dat formaat.

Overall kom ik op je site informatie tegen waar ik van denk ‘hoort dat hier wel thuis?’ (bijv. de ‘tech specs’… ik zie er het nut niet van in). Bekijk eens goed wat de functie is van je site en construeer daaromheen je communicatie. Tekst lezen op het internet is zowiezo een hel, plaats dus zo min mogelijk tekst op je site en maakk die goed op. Bovendien, je bent een visueel ontwerper en geen schrijver.

Succes!

@ kaydie: Ik ben uiteindelijk eergisteren pas begonnen aan een onderzoek naar de optimalisatie voor zoekmachies. Die h1, h2 en h3 tags heb je volledig gelijk in. Wat ik nu gebruik is een div 'boven', 'kop1' en 'kop2'. Deze worden door een text-based browser als Lynx, of zonder het gebruik van CSS niet bijzonder getoond t.o.v. de rest van de tekst en bovendien pikt de robot van de zoekmachine de h1, h2 en h3 tags beter op. Een naar karwij, maar ik zal het gaan doorvoeren.

@ MacBjorn: De naam van mijn studie is wellicht verwarrend: Ik studeer Digitale Communicatie. De afstudeerrichting die ik doe heeft echter helemaal niets met het scripten van websites of maken van multimedia te maken en al helemaal geen vormgeving erbij. Van onderzoek tot prototype plus de implementatie en evaluatie van een communicatiesysteem, maar geen scripting of vormgeving. Het is wel iets wat een grote aanvulling is bij wat ik doe en ik doe het dan ook uit persoonlijke interesse. 95% van het werk dat ik doe is onderzoek en puur documenten schrijven.

Het CMYK-sausje is de huisstijl van mijn opleiding die ik globaal gezien overgenomen heb. Ik wist eerder helemaal niet dat dit zo’n ‘beladen sausje’ was en ik vind het een goede kleurencombinatie. Het is geen flitsend design, maar wel simpel en helder. Wellicht dat ik ooit nog eens hieraan ga sleutelen, maar voorlopig hou ik 't zo.

De teksten zijn al omgezet naar beeldschermteksten in verhouding met hun eerdere omvang. Wellicht dat ik deze teksten idd anders kan neerzetten of anders aankleden (het lettertype kan waarschijnlijk ook kleiner, ja). Ik moet wel op de een of andere manier mijn tekstueel materiaal wat ik overwegend maak kunnen tonen in het portfolio. Als ik een fotografie opleiding deed was dat makkelijker geweest. Bovendien heeft een onderwijs portfolio iets andere doeleinden dan een professionaal portfolio. Ik probeer een middenweg te vinden.

Neem zeker niet de huisstijl van je hogeschool over, maar wees creatief en maak er zelf iets van.

Er is een reis naar Dublin tussendoor gekomen, dus de updates laten nog even op zich wachten.

Wat me wel is opgevallen is dat een <h1> tag zich heel wat moeilijker laat bewerken door zijn standaardwaarden dan een <div>.

@ Konijn: Mijn huisstijl komt voort uit een combinatie van een bestaand favicon en eigen creativiteit.

Hm, ik vind je website nogal somber en niet uitnodigend overkomen. De kleuren zijn zo donker.

Zelf vind ik het leuk als een portfolio website de persoon erachter laat zien, door kleur- en beeldgebruik. Als ik naar je website kijk, heb ik het idee dat je niet bepaald een vrolijk persoon bent, is dat ook zo?