Digital out en 5.1 receiver i.c.m. iMac G5

Ik heb vanmorgen mijn iMac G5 met mijn Sony receiver verbonden via een optische kabel. Dit werkt zonder problemen: als ik in iTunes een mp3 afspeel komt geluid uit de receiver en geeft hij netjes aan 44,1 kHz PCM.

Als ik met behulp van de DVD speler van Apple surround geluid (Dolby Digital 5.1/DTS 5.1) wil krijgen moet ik eerst bij Audio/MIDI configuratie aangeven dat ik de Digitale Uitvoer wil gebruiken in de “Gecodeerde digitale output” mode. Dit werkt ook prima, maar het is nogal omslachtig. Verder is het nadeel dat ik op deze manier geen iTunes geluid kan horen, dan moet ik weer alle instellingen terug veranderen.

Is er een makkelijke manier om iTunes geluid en DD/DTS 5.1 mogelijk te maken (hoef niet gelijktijdig)? Ik heb VLC geprobeerd, maar dat krijg ik niet aan de praat.

Bedankt,

b2x

als je dat bij je dvdspeler gewoon bij voorkeuren doet blijft die voorkeur toch staan voor de dvd speler en niet voor je hele systeem? Bij mij werkt t prima, bij systeemvoorkeuren staat t gewoon op digitale uitvoer waardoor alles via dat gaat, en bij de dvdspeler staat de audio-uitvoer ook op digitale uitvoer en heb ik het vakje eronder niet aangevinkt. Ik hoef dus nooit dingen te veranderen, als iets 5.1 is gaat het allemaal vanzelf. bij vlc moet je wel bij bij audio>audio apparaat je sony selecteren dus waarschijnlijk doet ie het daarom daar niet.