Digitale camera en mac?

Stel: ik wil een digitale camera kopen, maar de bijgeleverde software is enkel voor windows.Kan ik dan toch via bvb het progje imagecapture mijn foto's laden naar men macje?

i-photo en i-view herkennen de meeste digitale camera's wel. bewerken van de beelden heb je diverse programma's voor.

ik werk zelf met i-view en portfolio

Zomaar een Kodak digitale kamera gekocht, en deze wordt herkend door iPhoto. Als de kamera een USB aansluiting heeft, vraag dan of je 'm ff aan je computer mag koppelen. Als de kamara door iPhoto herkend wordt, kan je de foto's importeren. Daarna verder verwerken in b.v. Photoshop.

Gebruikt de kamera standaard Cards, en heb je een drive die door iPhoto herkend wordt, dan is het helemaal geen probleem.

De meeste camera's kun je zo op je mac aansluiten zonder software te installeren. Ik gebruik een Canon EOS 300D en een Casio QV-R4 en die werken allebei probleemloos.

Probeer bij de winkel af te spreken dat je de camera terug mag geven als hij niet werkt met je Mac.

Hier staat een lijst van camera’s die in ieder geval met je Mac werken http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html

succes,

Jan

Ik heb zelf een medion ( van de aldi ), die via usb en met bijgeleverde photoshop 5.5 LE in classic verbinding kon maken. Ik vond dit nogal omslachtig en heb toen een mullti-card reader gekocht. Gewoon een HAMA met usb 2.0 voor net geen €20,- . Werkt perfect onder Macos X. Gewoon aansluiten, kaart erin en hij verschijnt als schijf op je bureaublad. Voordeel is dat je ook kunt wegschrijven op je kaart, hetgeen niet altijd lukt als je je camera inplugt. En je kunt je kaart als een soort memorystick gebruiken.

Ok thx voor de tips

[quote:66b379e0f6="barbar25"]Ik heb zelf een medion ( van de aldi ), die via usb en met bijgeleverde photoshop 5.5 LE in classic verbinding kon maken. Ik vond dit nogal omslachtig en heb toen een mullti-card reader gekocht. Gewoon een HAMA met usb 2.0 voor net geen €20,- . Werkt perfect onder Macos X. Gewoon aansluiten, kaart erin en hij verschijnt als schijf op je bureaublad. Voordeel is dat je ook kunt wegschrijven op je kaart, hetgeen niet altijd lukt als je je camera inplugt. En je kunt je kaart als een soort memorystick gebruiken.[/quote:66b379e0f6] Dat vond ik ook een interessante aanbieding. Hoe is de kwaliteit van dat ding??

zijn er ook digitale cameras waarmee je leuke dingen kunt? heb eens ergens gelezen dat je remote foto's kon nemen via je mac enz... zijn er nog zo dingen? iemand ervaring hiermee?

Ik heb ook een Medion 5 megapixel..................aansluiten en gaan in iPhoto!!!!!

Ik heb (stom genoeg) eerst wel de software voor mac geïnstalleerd en heb nu een mapje wat niet meer weg wil.

Lang leve iPhoto!!

:finderoud: Ook een Kodak en die werkt direkt en perfect op mijn Mac....in iPhoto ! :apple:

En ik heb een Sony (DSC-V1), geleverd zonder Mac-software (of als die er wel bij zat heb ik het gewoon niet geinstalleerd). Camera aanslutien via USB, en de memorystick die in de camera zit komt als drive op het buroblad. iPhoto gebruik ik niet (ben gewend aan een andere manier van werken), dus daar kan ik niets over zeggen. Maar het zou me verbazen als ie niet herkend werd!

ik heb een digi cam van Trust. Hij heeft het een half jaar gedaan (werd ook herkend via iPhoto), maar nu ineens niet meer. Me camera wordt nog wel steeds herkent door een windows bakkie. Heeft iemand dit ook en wat kan ik er aan doen??

Het wordt tijd voor een paar tips...

Een camera aansluiten via USB gaat meestal op 1Mb/s. USB 2 heb ik nog niet veel gezien; wel kaartlezers. Bovendien moet je Macje USB 2 compatible zijn. Dan wordt het gelijk interessant om snelle geheugenkaarten aan te schaffen.
Het is nou eenmaal zo, dat je exponentieel veel meer fotografeert met een digitale camera. Dat schept gelijk een volgende uitdaging: hoe verwerk ik dat ?
iPhoto is een leuk startpakket ‘out-of-the-box’, maar heeft een groot probleem: de manier van opslag. Na 5000 foto’s (lijkt veel he ?) wordt iPhoto bijzonder traag.
Zelf fotografeer ik met een Canon 10D en gebruik iView Media voor het organiseren van mijn fotowerk. Ik kan ook mijn werk over meerdere disks verdelen, want mijn library beslaat inmiddels zo’n 15.000 foto’s en dan heb ik zeker al 80% weggegooid…
Maak een afspraak over hoe en wat je opslaat en zorg voor een organisatie daaromheen. iView werkt goed. iPhoto ook, maar is veel beperkter.
Happy shootin’ ! :smiley:

Mulderd,

Even iPhoto 4 van nieuwste iLife’04 gebruiken.
Kan tot wel 25.000 foto’s aan zonder vertragingen. De oude iPhoto werd inderdaad erg traag bij veel bestanden. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van iPhoto als ‘schoenendoos’.

[quote:d58d74065b="Pink Grapefruit"]Mulderd,

Even iPhoto 4 van nieuwste iLife’04 gebruiken.
Kan tot wel 25.000 foto’s aan zonder vertragingen. [/quote:d58d74065b]

Mee eens, hij is sneller. Maar als je over die aantallen praat ben je meestal geen amateurtje meer, maar neigt het al naar semi-professioneel. 25000 foto’s van een beetje formaat vergt dus ook 25000x2000000 bytes; hetgeen 50Gb oplevert. iPhoto library is niet op te splitsen. Daarnaast zijn de zoekmogelijkheden enorm beperkt. Daarnaast zou je je cameradata (sluitertijd e.d.) ook willen zien. Gegevens over de foto zelf vastleggen; klassificeren en ga zo maar door.
iPhoto is leuk, maar wel beperkt. Ieder die er aan begint moet eerst voor zichzelf beslissen wat hij/zij met de foto’s gaat doen.

Niemand een oplossing voor mij Trust powerc@m digital ecamera probleem? :(

Grootste probleem van iPhoto vind ik dat je in de Finder gewoon helemaal niets meer kunt terugvinden! Alles wordt maar in mapjes gestopt die geen namen maar nummers hebben, overal staan 'rare' bestandjes tussen...

Waarom iPhoto niet zo gemaakt dat het je eigen gemaakte archiefmappen kan beheren? Is veel eenvoudiger, werkt een stuk handiger én… je kunt je foto’s offline houden (bijvoorbeeld externe HD’s). Wat dat betreft steekt iViewMedia Pro een stuk handiger in elkaar. Maar ja… da’s niet gratis.

[quote:f2070de518="mulderd"]iPhoto library is niet op te splitsen.[/quote:f2070de518] Is prima te doen, ik heb zelf 6 verschillende libraries, voor iedere catagorie foto's een aparte library.

Maar om iPhoto voor de gek te houden heb je
wel een programmaatje nodig, en wel deze.

[quote:7633009174="bekhof"]Waarom iPhoto niet zo gemaakt dat het je eigen gemaakte archiefmappen kan beheren? Is veel eenvoudiger, werkt een stuk handiger én... je kunt je foto's offline houden (bijvoorbeeld externe HD's). [/quote:7633009174] Met het programmatje wat ik in mijn vorige post noemde kun je ook libraries aanwijzen op een externe HD, ideaal.

En bestanden hoef je niet te zoeken via de finder, je kunt hele
albums als mappen exporteren, of enkele losse foto’s sleep je
simpelweg met je muis naar je bureaublad. Makkelijker kan niet.