Digitale camera voor digibeten?

De analoge camera van mijn moeder heeft het begeven. Ze heeft aangegeven misschien digitaal te willen, maar blijkt tot nu toe nogal huiverig voor de overweldigende techniek van de iMac 450 die ze heeft staan. Ik haal bijv. meestal zelf de mailtjes op die ik haar gestuurd heb.

Tot zover de beginsituatie.

Wie weet een digitale camera die zeer eenvoudig te bedienen is en die een goede beeldkwaliteit oplevert. Liefst een niet te klein priegelding. Alvast bedankt voor de tips!

Ik zou gaan voor een Nikon uit de Coolpix serie. Afhankelijk van hoeveel MP's (en dus hoeveel je wilt uitgeven!) een 2200, 3200 (of binnenkort) een 4100, 4200 of 5200.

Tip: de genoemde nummers zijn de laatste uit de serie…dus de eerdere types (waarvan vooral de 2100 en 3100 zeer goede recensies hebben) zijn nu een stuk goedkoper. De prijs van de 3100, bijvoorbeeld, is nu zelfs onder de 200 euro gedoken!

Al deze camera’s koppelen uitstekende beeldkwaliteit aan zeer gemakkelijke bediening, en een intuitieve menu interface. Zelfs moeders met enkel de wil om foto’s te maken, komen met deze camera’s tot goede resultaten denk ik. Al zal je hulp zo nu en dan nog wel ingeroepen worden vrees ik als ik je ‘email’ verhaal lees… Moeders! Het is wat!

Elke digitale camera kan wel ingesteld worden op volautomatisch. Een kind kan dan de was doen, dus de moeder ook. De Canon Powershot A60 enz. zijn erg goed en niet te klein, maar bijv. ook de HP camera's zien er leuk uit en zijn makkelijk te bedienen. Hemeltje, er zijn er zo veel! Als ik jou was zou ik gewoon bij Dixons of zo binnenlopen en er een paar in je hand nemen, en nog belangrijker, er doorheen kijken. Lang niet alle zoekertjes zijn even goed en sommige mensen blijven de voorkeur geven aan de zoeker ipv het lcd-schermpje.

Je kunt trouwens het mailprogramma in de start-up items doen. Als je het op automatisch ophalen instelt wordt de post binnengehaald zodra je moeder de Mac aanzet. Dat heb ik ook een tijdje voor m’n kinderen gedaan, werkt best goed. Alleen bij restarts heb je er niet altijd behoefte aan.

Hoi...

Tja… hierboven is het al aangegeven, kijk zeker naar de Nikon Coolpix serie. Deze werkt perfect samen met je mac. Ikzelf heb een Nikon D70 en een Coolpix 4300 deze laaste heeft 4 Miljoen Pixels en geeft een heel natuurgetrouw beeld en werkt heel erg makkelijk… ook de prijs is erg intressant… je kunt hen tegenwoordig krijgen voor rond de 375 euro.

Een ander voordeel van de Nikon Coolpix is dat je er andre lenzen op kunt zetten, zoals een groothoek en een telelens… Zelf heb ik een 19 mm groothoek erbij genomen en de foto’s zijn echt top.

suc6 met je keuze…

Kodak EasyShare CX4200. Bestanden zijn voldoende tot een vergroting van 20x25 cm. Werkt perfect i.c.m. iPhoto. Bediening is simpel ”knoppie indrukken”. Makkelijk aan te sluiten met USB kabel of met een drive voor SD Cards. Nog makkelijker aan te sluiten met een Dock.

Meeste digi compactcamera's werken net zo volautomatisch, net als 'gewone' compacts.

Ik zou in iedergeval beginnen te vertellen dat je met digitaal werken je eigen bestanden goed moet archiveren en op cd branden.
Ik heb gemerkt dat de wat oudere generatie hier niet echt bij stil staat (mijn ouders gaan er gewoon namelijk vanuit dat je ‘iets’ naar een fotozaak brengt en ze het daar regelen, negatieven in schoenendoos, klaar).

Ook het saven van jpg’s en kwaliteitsverlies moet je goed uitleggen (huh, het is toch digitaal, daar heb je toch nooit kwaliteitsverlies).

En; bij veel fotowinkels kun je je jpg’s van memory card op Cd laten zetten.
PAS OP, dit zijn veel al BEWERKTE jpg’s en van een lager aantal pixels. Ze worden ingeladen van de card, klaar gezet voor print (bewerking en meestal KLEINER schalen) en vervolgens naar CD geschreven. Dit zijn dus niet de orginele bestanden. Check dit altijd, voor als men het beeld op deze wijze voor archief naar cd laat schrijven.

En dan is er natuurlijk ook nog de prijs van een digicamera. Laat joe niet aan de neus hangen dat je ab-so-luut een 5 megapixel camera moet hebben.

Foto’s van op 3 megapixel zien er prima uit, zelfs als je ze laat afdrukken op normale formaten.

Tenzij je natuurlijk je foto’s op A1 of A0 wilt afdrukken :slight_smile:

@schrijvert

pas nog een coolpix 4300 gekocht voor 305,= euri’s
Heb hem via internet voor 275,= gezien.

Als er wat oudere mensen bij mij inde winkel komen voor een digitaal compactje pak ik bijna altijd automatisch de Coolpix 2100 of 3100. Nu zijn dat de 2200 en 3200 geworden. Ik vind zelf dat deze camera's voor de wat oudere mensen een prima toestel is en vooral de quickstart (die trouwens in het nederlands is) is prima. Deze camera's hebben respectievelijk 2 en 3 megapixels wat prima is voor 10 X 15, 13 x 18 prints en met 3 MP tot A4 formaat.

Het grote voordeel van de 2200 en 3200 is dat de menu’s nu ook in het nederlands zijn. Dat heeft Canon trouwens ook. De A60 is een prachtige camera, maar niet relevant denk ik. Mevrouw wil een compact zonder allemaal toeters en bellen, dus dan moet je niet weer meer zelf in te stellen sluitertijden komen.

Ik zou gewoon met je moeder, of haar alleen laten gaan, naar de winkel gaan en kijken wat [b:a8ee41d596]zij[/b:a8ee41d596] en dus niet de verkoper makkelijk in de hand vind liggen, of het overzichtelijk is qua knopjes en of ze de camera uberhaupt snapt. Dat is een van de meest belangrijkste dingen!! En zorg ook dat je bij een winkel zit die ook de moeite wilt nemen om mevrouw te helpen als ze er niet meer uitkomt, anders ben jij steeds de klos met uitleggen… :stuck_out_tongue:

Zooo! Wat een info! Allemaal bedankt. Coolpixen zullen dus zeker bekeken worden. Mijn moeder had al plannen om een cursus digitale fotografie te gaan doen, dus wie weet komt het tussen haar en die mac ook nog eens goed. En inderdaad: het apparaat moet gewoon lekker in de hand liggen en voor haar prettig zijn.