Digitale fotografie - overpompen op locatie

Ik heb deze vraag al een keer eerder gepost maar ik ben er nog niet uit:

Met mijn digitale camera schiet ik in no-time mijn 128mb MemoryStick vol.
Is er iemand die een goede oplossing heeft gevonden om -op locatie- het beeldmateriaal over te pompen naar een opslagdevice.
Dit zonder gebruik te maken van een powerbook of zo natuurlijk.

Mijn gedachten gaan uit naar bijvoorbeeld een iPod. Natuurlijk zit er geen FireWire aansluiting op mijn camera [Sony F707].

ik heb in de fotowinkel wel een oplossing gezien maar dat kostte een vermogen en zag er niet uit!

Iemand ervaring?

Ward

Koop gewoon nog een stick, is het makkelijkste in mijn ogen. Anders wordt het toch of te duur of een laptop mee nemen.

Nah, dat is te makkelijk. Als je in 5 megapixel ongecomprimeerde tiff's schiet, maak je maar 4 foto's in die 128 MB. Dat zou betekenen dat je nooit buiten de studio HiRes-opnamen kan maken. Trouwens voor op reis zou het ook goed uitkomen. Je hoeft dan niet steeds je hele laptop mee te slepen.

Iemand nog andere suggesties?

Ward

[quote:post_uid0="Ward"]Nah, dat is te makkelijk. Als je in 5 megapixel ongecomprimeerde tiff's schiet, maak je maar 4 foto's in die 128 MB. Dat zou betekenen dat je nooit buiten de studio HiRes-opnamen kan maken. Trouwens voor op reis zou het ook goed uitkomen. Je hoeft dan niet steeds je hele laptop mee te slepen.

Ward[/quote:post_uid0]
Welicht al bekeken, maar zijn hiervoor geen portable harddisks of CD-writers (misschien te traag) voor te krijgen?

Ja, dat heb ik inderdaad al bekeken. Er is wel een oplossing die ook in de auto te gebruiken is. Er zijn verschillende systemen die allemaal een nadeel hebben. Dit systeem moet je bijvoorbeeld formatteren als mac. Je kunt dan onderweg het device niet ff aan een pc hangen om je foto's te kopiëren enzo. Elk systeem heeft zo zijn eigenaardigheden.

Dus toen zag ik de iPod: grote opslagcapaciteit, klein, mooi en multifunctioneel. ik dacht: dat moet de oplossing zijn voor mijn probleem maar ik weet niet of je 'm zonder tussenkomst van een computer aan de camera kunt hangen en of ie dan ook de bestanden eraf haalt.

vandaar…

Ward

een iPod zou voor mij ook de ideale oplossing zijn, als ik 2 jaar naar SEA vertrek, maar denk niet dat ze deze oplossing gaan implementen... dus andere oplossingen zijn dus de digi wallets...

op de aanbiedings's site van chipmunk staat het volgende:

A-8703 Deonet Imagebox 20GB
De fotokwaliteit van digitale fototoestellen wordt steeds beter. Echter nemen de foto's bij een hogere resolutie ook veel meer ruimte in op de geheugenkaart. Tot nu toe kon de volle kaart alleen via een PC of Mac geleegd worden. De Imagebox stelt u in staat om met een geheugenkaart 20GB aan foto's te maken! De foto's op uw volle geheugenkaart kunt u op locatie veilig overzetten naar de Imagebox, waarna u de geheugenkaart kunt legen en opnieuw gebruiken. Omdat de Imagebox een zeer grote opslagcapaciteit heeft van 20 GB (= 20.000 MB) is hij relatief veel goedkoper dan de aanschaf van extra geheugenkaarten. Eenmaal thuis sluit u de Imagebox aan op uw Mac of PC om uw foto's te bekijken of over te zetten.
De Imagebox leest en schrijft: Compact Flash I en II, Smart Media, Multi Media, Secure Digital, Sony Memory Stick en Microdrive.

[img:post_uid0]http://www.chipmunk.nl/plaatjes2002/imagebox01.jpg[/img:post_uid0]

Er zijn verschillende image tanks in omloop de laatste tijd. De meest interessante heb ik onlangs op de Photokina gezien. Een all-in oplossing met een ingebouwd LCD schermpje om ook de foto's te bekijken en mp3 muziek te beluisteren. Was nog een prototype maar wel veelbelovend. De druk op Apple om de iPod ook geschikt te maken voor kaart opslag is ERG groot. Maar zoals altijd geeft Apple officieel geen enkel commentaar op toekomstige ontwikkelingen.

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"].......... op de Photokina gezien.......[/quote:post_uid0] He was je daar ook. Interessant he! Zo'n image tank gaat natuurlijk wel sneller vol met 14 miljoen pixel camera's. Maar zo'n wallet of tank is niet echt goedkoop.Zou je niet via een palm en een externe harde schijf iets kunnen doen??

[quote:post_uid0="Torz"][quote:post_uid0="Steve's lovechild"].......... op de Photokina gezien.......[/quote:post_uid0] He was je daar ook. Interessant he! Zo'n image tank gaat natuurlijk wel sneller vol met 14 miljoen pixel camera's. Maar zo'n wallet of tank is niet echt goedkoop.Zou je niet via een palm en een externe harde schijf iets kunnen doen??[/quote:post_uid0] Je kunt natuurlijk allerlei oplossingen met een externe HD verzinnen. Maar echt handig of compact is dit niet. Dan is een 2e hands laptop nog de beste oplossing. Maar ook dat is sjouwen. Ik ben daar toch vanaf gestapt. Gewoon meer kaartjes of wachten op de iPod oplossing van Apple...

Ben ik met je eens ,meer kaartjes vind ikzelf ook de beste oplossing,neemt ook het minste plaats in.

[quote:post_uid0="Ward"]Trouwens voor op reis zou het ook goed uitkomen. Je hoeft dan niet steeds je hele laptop mee te slepen.

Ward[/quote:post_uid0]
Wat ook kan als je op reis bent is een internetcafe in te duiken en een CD branden.Of al je beelden op een ftp server uploaden.Kan je ook niks kwijtraken door diefstal van de camera en/of kaart.

Ja, dat met dat branden op cd ben ik ook aardig zat. Pas was ik in London en duurde het een winkel of 15 voordat ik [voor veel geld] eindelijk een cd'tje kon laten bakken. Je doet dan meer aan shop-seeing dan site-seeing :D   En voordat je 200 MB op je ftp-server hebt staan ben je ook 45 minuten verder...

Ik hoop dat de iPod binnenkort geschikt gemaakt wordt. Dit lijkt me de meest geschikte optie…

Ward

idd. die iPod oplossing moet er komen, dat vind ik ook. Maar dat had ik al gezegd. Natuurlijk zijn er ook de digital wallets, maar dan heb je de extra functie van de iPod niet. En die maakt het juist zo leuk dan. En kaartjes kopen is geen optie, misschien wel als je een microdrive kunt draaien, maar die vreet ook weer batterijen. En die sony stickjes zijn het duurste van allemaal. Had ik toen die stickjes niet gekocht, had ik al lang die 20 gig iPod eruit. Als ik 2 jaar er tussenuit kruip, dan zijn die 200 mb aan stickjes ook niet genoeg, das krap voor 3 dagen, maar dan moeten ze echt leeg...

Je hebt gewoon de vette pech een Sony te hebben met die suckend dure, en veel te beperkte memorysticks, de grootste is wel 128 MB!

Ik sluit me bij andere sprekers aan, koop een Image Tank, 20 Gig voor een paar honderd euro, is te doen, en niet te duur.

[quote:0c31bd64f3="mailking"]A-8703 Deonet Imagebox 20GB De fotokwaliteit van digitale fototoestellen wordt steeds beter. Echter nemen de foto's bij een hogere resolutie ook veel meer ruimte in op de geheugenkaart. Tot nu toe kon de volle kaart alleen via een PC of Mac geleegd worden. De Imagebox stelt u in staat om met een geheugenkaart 20GB aan foto's te maken! De foto's op uw volle geheugenkaart kunt u op locatie veilig overzetten naar de Imagebox, waarna u de geheugenkaart kunt legen en opnieuw gebruiken. Omdat de Imagebox een zeer grote opslagcapaciteit heeft van 20 GB (= 20.000 MB) is hij relatief veel goedkoper dan de aanschaf van extra geheugenkaarten. Eenmaal thuis sluit u de Imagebox aan op uw Mac of PC om uw foto's te bekijken of over te zetten. De Imagebox leest en schrijft: Compact Flash I en II, Smart Media, Multi Media, Secure Digital, Sony Memory Stick en Microdrive.

[img:0c31bd64f3]http://www.chipmunk.nl/plaatjes2002/imagebox01.jpg[/img:0c31bd64f3][/quote:0c31bd64f3]

Deonet Imagebox 20GB nu in de aanbieding voor 375,-… zag ik toevallig :idea:

[quote:38eb77872d="passenger"]Je hebt gewoon de vette pech een Sony te hebben met die suckend dure, en veel te beperkte memorysticks, de grootste is wel 128 MB!

Ik sluit me bij andere sprekers aan, koop een Image Tank, 20 Gig voor een paar honderd euro, is te doen, en niet te duur.[/quote:38eb77872d]

Inderdaad die memory sticks zijn i.v.m. compact flash afschuwelijk duur, waarom Sony dat ooit gedaan heeft, als Apple zoiets flikt worden ze direkt afgefikt, dus toch maar wachten op de iPod oplossing…