Digitale microfoon voor G5?

Ik geloof dat ik het nog niet geheel begrijp. Het is toch mogelijk een 'digitale microfoon' aan de G5 te koppelen. Waar kun je die kopen en waarom heeft Apple die niet? Is zo'n microfoon de beste manier om direct geluid op te nemen?

Graag wil ik hier iets meer van weten!

Dank!

Paul

wat bedoel je met "digitale microfoon" ?

Mij werd verteld dat je een 'digitale microfoon' aan de digitale audio aansluiting op de G5 kon aansluiten. Zit ik er echt geheel naast?

Je kunt een gewone microfoon aan je Mac koppelen, kun je voor een paar euro bij een computer zaak kopen. Wil je het meteen goed doen dan koop je een iSight, heb je een mooie Apple webcam waar ook nog eens een microfoon in zit.

Ik denk dat je de digitale in en uitgang van de G5 bedoeld.

Dit is een optische ingang een zogenaamde Toslink. Hier kun je een apparaat op aansluiten. Bijvoorbeeld een CD speler met een digitale uitgang. Alles wat digitaal is en een Toslink uit heeft en audio uitpoept moet zodoende je G5 binnen gehaald kunnen worden.
Neumann heeft bijvoorbeeld een digitale microfoon dus ze bestaan maar ik schat zo in dat dat buiten je budget en/of doelstelling valt.

Een digitale microfoon is trouwens niets anders dan een analoge microfoon met een AD (analoog naar Digitaal) convertor ingebouwd. goede AD convertors zijn duur dus je kunt voordeliger een microfoon op de microfooningang van je G5 aansluiten. De microfooningang komt uit op een AD convertor dus wordt het alsnog digitaal.

hoop dat dit wat duidelijkheid voor je schept en ook is wat je bedoeld.

Dank, dat geeft zeker wat duidelijkheid! Ik heb zo'n ding wat je aan de usb poort hangt op m'n vorige G4, maar ben niet happy met die kwaliteit. Vandaar dus de zoektocht naar beter audio op de G5 en inderdaad.... binnen een budget. Mocht je nog meer tips hiervoor hebben dan zou ik dat erg op pijs tellen!

Paul

Als je iets specifieker kan zijn dan betere audio kan ik je misschien helpen. Zoek je een goede microfoon die je op de mac kan aansluiten?

Waarvoor wil je het gebruiken en wat zijn je kwaliteitseisen.

Rico

Ik moet gesproken tekst invoeren. Dus hier live opnemen en dat verwerken in beelden. Heel simpel allemaal, maar het moet wel goed en duidelijk zijn. :wink:

Dan zijn er een paar mogelijkheden. Ikzelf zou dan toch een wat betere microfoon kopen. moet je tussen de € 100 en € 200 wel kunnen vinden. Bijvoorbeeld een Shure SM58 dat is een microfoon die heel veel bij concerten gebruikt wordt voor uitversterking.

Dan heb je nog een microfoon voorversterkertje nodig. Prefer maakt die onder andere. Ik weet dat Stuut en Bruin in Den Haag die verkopen. Lukt ook wel voor ongeveer € 100 schat ik. Een verloopje van XLR naar minijack en een microfoonsnoer van XLR naar XLR en je hebt een behoorlijk goede klank voor je voiceovers.

Het is met microfoons net als met video of foto cameras. Je kunt ze heel goedkoop aanschaffen maar de kwaliteit is er dan ook naar.

Wie weet kun je tweedehands een SM58 op de kop tikken bij Marktplaat.nl ofzo. Ik zag net dat er een vrijwel nieuwe voor € 85 te koop is en voor € 125 inclusief standaard. (ook heel handig voor het inspreken.)

Succes!

He Rico Royal. Dat zijn bruikbare tips van een kenner zo te horen! Dank hiervoor. Ik ga es op zoek + experimenteren om een zo acceptabel mogelijke kwaliteit te krijgen voor een acceptabele prijs. Nogmaals dank!

Ol’ Bald Pol