Digitale ruis UCA202

heeft iemand ervaring met de UCA202 audio interface (USB) van Behringer? ik heb namelijk een akelige digitale input ruis macmini PPC processor/Audacity

hinderikus harmannus

Ik heb geen ervaring met de betreffende hardware, maar bij zulk soort ruis denk ik aan aarding. Heb je je mini in een geaard stopcontact? Zo niet probeer dit eens.

Ruis is per definitie een analoog verschijnsel, veroorzaakt door de warmtebeweging van de moleculen in het koper van de electrische componenten. Aarding helpt niet tegen ruis, alleen tegen brom.

Mischien bedoel je met digitale ruis dat je een soort geratel met hoge frequenties hoort. Het kan best zijn dat de analoge componenten hoogfrequente storing oppikken van het digitale deel. Kun je de aard van de storing omschrijven?

Behringer is nou niet echt een topmerk, dus de interne afscherming zou de oorzaak kunnen zijn, maar ook de plek t.o.v. de computer/scherm waar de interface ligt. leg 'm eens wat verder van computeronderdelen weg?

Ik heb zojuist de M-Audio Firewire 410 gekocht. Werkt heel goed! Geen problemen met mijn Macbook Pro en de laatste Inteldrivers. Geen uitval etc waarover op veel forums wordt geklaagd.

Wel heb ik bij de microfoon ongeveer hetzelfde probleem Joost. Een soort geratel met hoge frequenties. Ik had de gehele opstelling op een tafel staan. M-Audio claimt dat zij het firewire kastje goed hebben afgeschermt voor dit soort problemen. Dit blijkt dus niet helemaal het geval tenzij het uitsluitend zit in de plaats van de interface t.o.v. het computerscherm en de microfoon. Deze onderdelen stonden nu pal naast elkaar. Is er een ideale opstelling of moet je gewoon uitproberen?

De audio input of output van mijn iMac ratelt toch ook niet? Die zit zelfs IN mijn scherm! Het is gewoon slecht gemaakt. Inferieure componenten en gemakzuchtig ontwerp liggen denk ik ten grondslag aan dit soort fabricage problemen. Wat dat betreft scoort M Audio al niet veel beter dan Behringer. Goedkoop is vaak duurkoop. Ik zeg inruilen/garantie aanspreken en iets goeds kopen (bijvoorbeeld een betrouwbaar merk dat zijn sporen verdient heeft.

mmmmmmmmmm. Zit misschien toch wat in Leonardo. Vanavond ga ik uitbegreid testen en kom op de materie terug. Kan tot volgende week inruilen. Aan de andere kant werkt het kastje wel 100% en installeerde ik meteen alles in een keer goed. Maar ik ben het met je eens. De mic Pre-Amp moet wel stil zijn.

Je firewirekabel is geheel digitaal dus daar komt gene geratel vandaan. je mag verwachten dat het binnen het kastje ook klopt. Vogel heeft al heel lang een FW410 en die heb ik nooit horen klagen. Ikzelf heb een M-audio projectmix I/O (is wel een stuk duurder) en die is hartstikke stil en klinkt beter dan Digidesign 002.

blijft over: mic preamp, kabel en microfoon. ELKE mic preamp gaat ruisen als je de gain helemaal opendraait. Bij een goede microfoonopstelling en voldoende signaal hoef je dat nooit te doen en heb je geen ruisprobleem.

Kabel: gebruik je XLR-XLR kabels voor de mics? je moet wel echt gebalanceerde kabels gebruiken. Als je bijvoorbeeld een XLR-Jack kabel gebruikt kun je heel makkelijk brom en ratelstoringen van de computer oppikken.

Zeker als je phantom power op je condensators gebuikt moet de kwaliteit van kabels en pluggen goed zijn.

Verder kan de mic zelf ook storing oppikken. goede mics hebben daarvoor voorzieningen, maar met name de geschakelde voedingen van computers en HD’s veroorzaken veel hoogfrequente storing en zijn lang niet altijd goed afgeschermd… dus: zeker experimenteren met plaatsing en zover mogelijk weg van adaptors en voedingen.

Heb je gelijk in Joost. Maar de omschrijving van het geluid doet mij toch vermoeden dat het om quantisatieruis gaat. Dat is dus digitale ruis en wordt niet veroorzaakt door Mic's preamps of kabels.

Ingewikkelde theorie. Dank voor de tips! Maar nu even terug naar de praktijk. Aangezien ik houd van hard uitluisteren heb ik waarschijnlijk in eerste instantie de gain van de microfoon te ver opengezet waardoor de ruis kon optreden. Gisteren heb ik een koptelefoonversterker gekocht, aangesloten, gain microfoon omlaag en weg ruis!

Nu kan ik toch werkelijk niets verkeerd ontdekken aan de M-Audio Firewire 410. Geen problemen met de drivers. Valt bij mij niet uit. Mooie opnames in Garageband.

Een tevreden klant.

Hoe heb je dan daarvoor afgeluisterd? :o Toch niet toevallig een koptelefoon in een lineout? Het kan zijn dat je iets in een verkeerd gaatje had gestopt (geen flauwe grappen graag :evil: ) en toen je weinig hoorde je dingen (in het digitale domein) harder bent gaan zetten? Het zal niet de gain van de mic analoge input zijn geweest want dan had je analoge ruis gehoord. Je hebt misschien allerlei faders (digitale gain, kanaalfader, masterfader) in het programma vol open gezet en daardoor digitale ruis opgebouwd. iig prima dat ie het nu doet. Mag je ook wel verwachten idd :lol:

Gewoon uitluisteren via de interface. Inderdaad alle faders opengezet. Dat hoeft dus niet meer door de hoofdtelefoonversterker. Waarschijnlijk hierdoor idd digitale ruis opgebouwd.

Gewoon uitluisteren via de interface. Inderdaad alle faders opengezet. Dat hoeft dus niet meer door de hoofdtelefoonversterker. Waarschijnlijk hierdoor idd digitale ruis opgebouwd.

hallo allen en vooral aan Joost Overmars ik heb dus nog steeds last van dat digitale storingssignaal heb vanalles geprobeerd alle bekabeling losgehaald enzo heb het geluid opgenomen, is het mogelijk om dit in dit forum hoorbaar te maken dmv een link en hoe doe ik dat, (newbie wjw) zodat jullie het kunnen horen? misschien geeft dat een oplossing?

Hinderikus Harmannus

nogmaals, iets vergeten te vermelden! hallo allen en vooral aan Joost Overmars ik heb dus nog steeds last van dat digitale storingssignaal je vroeg hoe dat klinkt, nou het is een nogal wisselend geluid van een soort stroomgenerator tot een scherp sissende klank en telkens anders daartussenin heb vanalles geprobeerd alle bekabeling losgehaald enzo heb het geluid opgenomen, is het mogelijk om dit in dit forum hoorbaar te maken dmv een link en hoe doe ik dat, (newbie wjw) zodat jullie het kunnen horen? misschien geeft dat een oplossing?

Hinderikus Harmannus

nogmaals, iets vergeten te vermelden! hallo allen en vooral aan Joost Overmars ik heb dus nog steeds last van dat digitale storingssignaal je vroeg hoe dat klinkt, nou het is een nogal wisselend geluid van een soort stroomgenerator tot een scherp sissende klank en telkens anders daartussenin heb vanalles geprobeerd alle bekabeling losgehaald enzo heb het geluid opgenomen, is het mogelijk om dit in dit forum hoorbaar te maken dmv een link en hoe doe ik dat, (newbie wjw) zodat jullie het kunnen horen? misschien geeft dat een oplossing?

Hinderikus Harmannus

Komt dit van je microfoon af? Probleem kan een kapotte condensator zijn.