Hoi Ik ben van plan een digitale videocamera te kopen. Nu, zou ik eens willen weten of een videocamera die onmiddellijk op dvd schrijft of dit aan te raden is? Heeft iemand ervaring met zo'n camera? Met minidv tapes van je gewoon terugspoelen om dan opnieuw iets op te nemen, of je wil gewoon 2min terug spoelen om daarover op te nemen. Werkt dit hetzelfde als een minidv camera of hoe zit dat nou?
ik zou gewoon een mini DV camera kopen. werkt ook veel makkelijker samen met iLife..
Ik zou het niet doen, het kost je eerst meerdere DVD's om op te nemen, daarna ga je monteren en als je iDVD gebruikt kost het je nog een DVD terwijl de harde schijven / cassettes van andere camcorders makkelijk opnieuw te gebruiken zijn (TIP: wacht tot ze bij [url=http://www.aldi.com/]de Aldi[/url] komen, daar zijn ze spotgoedkoop!)
Ik ben er geen fan van...
Je moet toch kijken naar een model wat over een DV-out beschikt, want als je wilt gaan monteren is et beter om met het origineel te gaan werken, wil je het van de DVD doen zul je hem moeten rippen en converteren, wat veel tijd en kwaliteit kost.
thx bro's :wink:
De kwaliteit ligt ook lager dan bij een DV camera, zeker als je de opgenomen video achteraf wil bewerken. Je kan ook eens kijken naar JVC camera's die opnemen op een harde schijf.
Hoe werkt dat dan? Ben ik een maand op vakantie in een land x. Normaal schiet ik op een vakantie (zeker in het prachtige land x) toch minimaal 10 DV-tapjes vol. Dat redt zo'n HD-camera natuurlijk nooit qua ruimte. Wat dan? :kleenex:
Op de camera's van JVC (Everio reeks) met 30GB HD kan je tot maximaal 37 uur opnemen.
Op de hoogste kwalitieit (MPEG-2 Video,constant 8,5 Mbps, 720 x 576/50i in ULTRA mode) heb je plaats voor 7 uren.
Een miniDV casette is 60 minuten. Als je voorheen op reis meer dan 7 DV casettes opnam dan pas mag je je zorgen beginnen maken. En dan nog, neem je hippe MacBook mee en zet alles vlug even over…
Is het niet zo dat je het video materiaal uit de Everio eerst moet converteren voordat je het kan gebruiken op de mac?
ja die jvcs kan ik je wel aanraden (ik heb er een paar dagen getest) die had 20GB en dat was veel... wel een nadeel is de batterij, goede zoom (25x optish en 800x digitaal) met die 800x zie je niets meer. @gigamix, nee werkt perfect (via de software) wel is het USB 2.0 en geen FireWire
[quote:f1d9cf4000="gigamix"]Is het niet zo dat je het video materiaal uit de Everio eerst moet converteren voordat je het kan gebruiken op de mac?[/quote:f1d9cf4000]
Alles wordt opgenomen in MPEG-2
en ook is er het voordeel bij een HD dat alles als losse bestanden erop staat, en niet zoals bij een miniDv dat alles aan elkaar plakt...
Ik ben ook geen voorstander van die dvd's: mini DV tapes zijn overal te koop: dus als je onderweg tapes tekort komt, heb je zo nieuwe!
[quote:8180e96e8e="djrednas"]Alles wordt opgenomen in MPEG-2[/quote:8180e96e8e] Precies wat ik dus al zei... mpeg2 is een klote formaat als je het nog wilt monteren. mpeg2 is namelijk muxed, je moet het dus eerst converteren naar iets anders, en dan moet je het in iDVD weer opnieuw coderen... dubbele compressie dus... en dat is de pest voor de kwaliteit van de beelden.
en vergeet niet de extra tijd die 't kost om alles te converteren.
Dus: als je meer wilt dan de familie vermoeien met de filmpjes: een camera kiezen die op DV-tapjes werkt. (??)
De camera's die naar DVD schrijven gebruiken heel veel compressie. Dat betekent dat je, tov DV tapes sterk aan kwaliteit inboet. Kleuren ed worden een stuk minder mooi weergegeven dan op een DV tape, omdat die tapes veel meer (digitale) informatie kwijt kunnen.
En dan is er nog het probleem dat je er met de gangbare montage programma’s weinig mee kunt, het moet eerst geconverteerd worden, zoals al eerder vermeld.
oh ja, en dat zelfde geldt voor de Harddisk camera's. Veel teveel compressie. Zonde van je beeldkwaliteit. Alles wat op de viewfinder mooi lijkt valt dan later toch behoorlijk tegen.