Digitale Videocamera kopen

Ik wil graag een digitale videocamera kopen (ben pas 16, handig om te weten voor de rest van het verhaal :D ) heb het geld nog niet, zelfs nog geen baantje, dus wat dat betreft kan het nog wel even duren voordat ik eindelijk aan kan gaan schaffen, maar ik zit met een paar vragen. Ik ben het meest geinteresseerd in de Samsung VP-D80... ik wil niet gek veel uit geven en dit is 1 van de meest goedkope digitale videocamera's, maar heeft toch 800.000 pixels, kan het zijn dat de kwaliteit alsnog slecht is, heeft iemand ervaring met deze camera? Ook vroeg ik mij af hoe groot in GB 1 Mini-DV van 60 minuten is, in verband met het aanschaffen van een externe firewire HD.

Dank!

Arthur, over de camera weet ik niet zo veel, misschien is er hier al eens iets over gezegd, zoek maar eens ff..

5 min DV komt overeen met ongeveer 1 Gb…
Dus een tape van 60 min is ongeveer 12 a 13 GB…

Als je dus een harde schijf koopt, neem dan minstens een van 80 Gb…kan dan ongeveer meer dan 6 uur video op!! Wel in DV uiteraard!!

KOen76

Bedank voor het antwoord!!

[quote:d6d18e0d17="koen76"]Arthur, 5 min DV komt overeen met ongeveer 1 Gb...[/quote:d6d18e0d17]

Dit was mijn ervaring ook. Maar bij de laatste versie van iMovie kon er meer video per GB opgeslagen kon worden. Soms wel 9 minuten per Gb!!!

[quote:7ed4128fed="rbroen"]Dit was mijn ervaring ook. Maar bij de laatste versie van iMovie kon er meer video per GB opgeslagen kon worden. Soms wel 9 minuten per Gb!!![/quote:7ed4128fed]

Bijzonder… Volgens mij is DV gewoon “RAW” data, dus geen compressie ofzo. Zou toch eigenlijk altijd hetzelfde moeten zijn bij PAL standaard???

Probeer maar eens wat te rippen/importeren... kijk of je verschil ziet met de huidige versie!

Gaat dit dan ook gepaard met verlies van kwaliteit?

Nope, het is geen instelling... gewoon een constatering van mijn kant. Wellicht worden de bestanden zonder verlies gecomprimeerd - er zijn mpeg compressies die dit fantastisch kunnen; het vergt wel wat rekenwerk bij het uitpakken, maar laat een G4 daar nou net heel goed in zijn :)

Ben vandaag bij de Media Markt geweest en daar de Samsung VP-D80 tegen gekomen en behoorlijk afgeknapt. Vond em erg goedkoop aanvoelen en dat is ie natuurlijk ook. Ondertussen had ik al een tikkie duurdere video camera op het oog en die hadden ze daar ook en ik ben er op slag verliefd op geworden.. De Sony DCR-TRV19... Heeft iemand hier ervaring mee? Het is eigenlijk dezelfde als de TRV-12 alleen dan MET DV-in (alleen digitaal, dat dan weer wel.) Dus als iemand ervaring heeft met 1 van deze 2 camera's... graag!

Serieus, ik raad je aan om gewoon door te sparen voor een wat meer serieuze camera, ook al ben je 16. Persoonlijk vind ik dat soort camera's allemaal een beetje zonde van het geld. Ik heb zelf ooit eens een Sony PC-120 gekocht, best een leuk ding, maar voor een beetje meer centen heb je een Canon XM-2 (toen nog 1 ;) , bijvoorbeeld) en daar heb je uiteindelijk veel meer aan.

Ook al aan een gebruikte camera gedacht? Je ziet vaak camera’s aangeboden die voor een specifiek project zijn gebruikt en daarna verkocht worden, zeker die semi-pro’s als de xm/ xl etc. als je het bonnetje mag zien/ hebben kan er weinig mis gaan en desnoods check je het nog even bij de dealer…

Ga voor je auto (rijbewijs)! Ik spaarde eigenlijk voor de nieuwe iPods, maar stel dat nog even uit. Je rijbewijs halen zit al gouw tussen de 500/1000 euro en dan heb je je auto nog niet!

Bedenk wat je precies wilt gaan kopen!

Dennis

Dennis heeft heeeel veeel gelijk, ik verloor mezelf even in al mijn enthousiasme :wink:

Ik heb het er ook heel moeilijk mee, 24 uur per dag denk ik aan die nieuwe iPod die nu nog in de etalage staat en die gewoon van mij kan zijn (want het geld heb ik er wel voor) Alleen kan ik dan geen auto betalen, ik mag dan niet al teveel uitgeven met uitgaan, ik kan niet te veel nieuwe kleding meer kopen en ik zou eigenlijk ook wel een nieuw horloge willen hebben....

Gewoon voor al je geld dus staatsloterijen kopen en hopen dat je een paar miljoen wint :wink:

Dennis

Haha.. Ik zit dus ook constant te denken over die camera op internet info er over zoeken e.d. en ik heb nog geen eens een baantje.. het wil niet lukken met die klote baantjes :(