Digitale videocamera's! Opslag en kwaliteit?

Ik vroeg me af hoe die digitale camera hun beelden opslaan. In de spec staat nooit iets over geheugen wat toch relavant is voor digitale opslag! De prijs is sinds de digitale videocamera ook stukken goedkoper geworden waardoor ik onzettend aan de beeldkwaliteit begin te twijfelen. Hoe is het nu echt? Is de samenwerking met een mac ook makkelijk tot stand te brengen?

Weet je zeker dat je het over een videocamera hebt? Bij een videocamera spreekt men veelal niet van geheugen - beelden gaan lekker op een ordinair tapie! :)

een digitale videocamera slaat zijn beelden gewoon net als vroeger op tape op. Afhankelijk van welke camera je gebruikt en welk soort digitale video je gebruikt: MiniDV, DV, DVC-Pro, DV-CAM Veelal verschillende tapejes. Tegenwoordig wordt het beeld niet meer analoog weggeschreven maar digitaal.

Kwaliteit is prima. Vele malen hoger dan VHS. Maar nog wel een stuk onder de uitzend norm DIGI beta. Helaas gebruiken de “commercieelen” (Yorin/SBS6/RTL/etc.) ook veel MiniDV voor hun goedkope rommel TV dus zo slecht is DV ook weer niet.

Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met het aansluiten van een digitale video camera. Aansluiten en klaar! (via Firewire)

en voor als je nog wou weten hoeveel geheugen zo'n tapeje heefd, dat is ongeveer 10 gig

Is dat niet afhangkelijk van hoe lang dit tape je is? eg. 33min / 64 min? etc? 8)

Om terug te komen op de originele vraag: doodgewoon op 60 minuten tape. Eventueel 90 minuten op longplay, maar dan wat lagere kwaliteit. Kwaliteit is DV, een standaard. 500 beeldlijnen, sommigen 520. Wil je het vergelijken in pixels, begin er niet aan, is namelijk niet relevant. Is namelijk een heel ander principe. Video is 25 beelden per seconden, eigenlijk 50 halve (als ik het goed onthouden heb) en die kwaliteit is een stuk lager dan stilstaand (foto) beeld, om reden dat je dat toch niet ziet. Je zit immers veel verder van een TV af dan dat je een foto bekijkt.

Samenwerking met Mac? Daar is al een draad over geweest, spreek met de verkoper af dat je de camera terug mag brengen als-ie echt niet met Mac werkt. Daar zijn er enkelen van. De Aldi heeft eens een Samsung-achtige DV-camera gehad, en die bleek echt niet met een Mac te werken. Maar in de meeste gevallen werkt het prima, Apple is immers de uitvinder van FireWire/iLink/IEEE1394. Inpluggen, iMovie of iets dergelijks opstarten en gaan.

Bedankt voor de reacties. Het is me nu een stuk duidelijker. Dus ik heb geen miskoop gedaan aan mijn digitale camera (omdat videocamera ook foto's kunnen maken hoorde ik later, maar ik begrijp dat daar wel een verschil in zit).

Foto's zijn weer een heel ander verhaal. Werden aanvankelijk in ongeveer 640x480 ook op de band opgeslagen, maar omdat eigenlijk alleen Macs FireWire hadden, hebben de fabrikanten bedacht dat het misschien wel handig is om ze apart op te slaan. Daar ging het overigens mis voor Mac-gebruikers, want de meeste camera's ondersteunen alleen Wintendo's met de foto-opslag.

Oplossing: kaartlezertje kopen als-ie echt niet werkt. In vorige draden is daar een hoop onduidelijkheid over naar voren gekomen, en aan die onduidelijkheid is niets veranderd. Verkopers weten het meestal niet, de fabrikant interesseert het meestal ook niet.