Direct nieuwe TextEdit bestand aanmaken

Hallo allemaal,

1 van de weinige functies die ik mis van Windows op Mac OS was dat ik op Windows heel gemakkelijk een tekstbestand aan kon maken voor notities.

Rechtermuisknop in een map, of bureaublad en “Maak nieuw tekstbestand”. Op MacOS moet ik eerst TextEdit openen, waarna je een openingsvenster krijgt. Dan klik op Nieuw Document. Vervolgens moet je het opslaan, en dan de locatie vinden via finder.

Dit maakt het wat omslachtiger. Iemand een idee of zoiets ook met Mac OS kan?

Ik klik op Teskteditor in het Dock en krijg direct een schermpje waarin ik letters kan achterlaten (ook wel: teksten genoemd).
Ik moet er nog wel een naam aan geven, anders wordt het bestand “Naamloos” genoemd.
Qua snelheid zal het niet veel afwijken van Windows denk ik.
Met Notities idem, maar dan moet ik nog wel aangeven dat ik een nieuwe notitie wil maken (of ik moet verder gaan met een oudere notitie).

1 like

Klik met rechts (of twee vingers, o.i.d.) op het Teksteditor-icoon in het Dock, dan kun je gelijk „Nieuw document” kiezen.

Je moet het dan nog wel bewaren in de map die je wilt, maar als je die in de Finder open hebt, kun je hem op het Bewaar-venster slepen, waardoor dat naar die map zal springen.

1 like

Helemaal mee eens Jakko. :slightly_smiling_face:

Bedankt heren.

maar als je die in de Finder open hebt, kun je hem op het Bewaar-venster slepen, waardoor dat naar die map zal springen.

Kun je dit verduidelijken? Ik heb het geprobeerd maar het lukt mij niet. Ik doe iets fout denk ik

Als je in de Finder met een map sleept, kun je die op een Open- of Bewaar-venster in een programma loslaten. Dat venster schakelt dan naar die map. Je moet dan wel met het icoontje van de map slepen, en dat gaat vaak het makkelijkst als je in kolomweergave werkt of de padbalk aanzet in het Finder-venster (⌥⌘P).

Dus:

Je kunt natuurlijk ook het icoon slepen uit de map waar de gewenste map in staat.

Ook kun je dit met een bestand doen: het venster zal dan naar de map van het bestand schakelen en het bestand selecteren. Voor openen heeft dit niet echt veel zin, maar om een document te bewaren met de naam van een al bestaand document, is dit heel handig.

Maar pas op: probeer dit niet als je om de één of andere reden met Windows moet werken. Daarin zal het Open- of Bewaar-venster niet naar de map schakelen, maar de map of het bestand waarmee je sleept, zal verplaatst of gekopieerd worden naar de map die in dat venster weergegeven wordt.

2 likes

Helemaal duidelijk, hartelijk dank voor de uitleg!

1 like