DiskWarrior maakt DVD station kapot??? HELP!!!

Hallo,

Nadat DiskWarrior m’n DiskWarriorCD heeft ge-rebuild werkt m’n DVD/CD-RW station in mijn PowerBook niet meer. Ik kan er namelijk geen CD’s meer insteken. Het is een slot loaded model en er zit een mechanisme in om CD’s te weigeren, je kan de CD er bijna helemaal induwen maar de drive aanvaard de CD niet. Volgens mij is dit een mechanisch onderdeel die dit tegenhoud die aangestuurd wordt via de firmware/software van Mac OS X die DiskWarrior kapot gekregen heeft.

Weet iemand wat DiskWarrior doet op het ogenblik dat hij een CD rebuild? Dit is blijkbaar nodig voordat je kan overgaan naar de installatie.

Een screenshot van wat DiskWarrior doet zie je hier: http://users.pandora.be/feibi/mac/diskwarrior.jpg (screenshot gemaakt met USB CD-ROM speler omdat ingebouwd model niet meer werkt)

Toen heb ik dus op Rebuild geklikt. Eigenlijk zat er geen CD rom in het station vermits het gewoon een DWG file was op m’n bureaublad. Wat ik ook niet versta is dat DiskWarrior een CD rebuild, dit kan toch niet? DiskWarrior kan toch geen CD-RW beschrijven? Er zat trouwens niets in die drive!!!

Om dit screenshot te kunnen maken heb ik een externe writer aangesloten via USB en de DWG file eerst op een CD-RW gebrand, daarna DiskWarrior opgestart en dan krijg je dus dat venster van op de screenshot.

Weet er iemand wat DiskWarrior met mijn ingebouwde DVD/CD-RW speler gedaan heeft? Zou DiskWarrior iets verkeerd gedaan hebben in de instellingen van Mac OS X of met de firmware?

Voordien heb ik dit probleem ook al gepost op: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=263143#263143 maar dit bericht hoort waarschijnlijk beter hier thuis.

Eigenschappen optisch station:

Model: Matshita CD-RW CW-8122
Where: ATA
Firmware: BA21 / MMC-3
Cache Size: 2 M

Alvast bedankt!!!
[/img]

Jeepee, waar ben je????

Had je post niet goed gelezen, maarreuh, het lijkt me niet logisch dat je software je hardware verneukt.

Welk OS heb je, welke Diskwarrior?

Doet Diskwarrior iets met de firmware? Lijkt me sterk.

Is het niet eerder toeval dat de drive net hierna ‘gestorven’ is. Zulke drives hebben niet allemaal het eeuwige leven. (die van mij stierf na een muziekcd).
Mijn CD-dvd was na twee maanden stuk, toen moest de hele handel terug naar de winkel om daar twee weken te blijven wachten op een onderdeel dat uit korea, signapore of whatever moest komen.
Ik had nog wel garantie.

[quote:ab835d4d28="passenger"]Jeepee, waar ben je????

Had je post niet goed gelezen, maarreuh, het lijkt me niet logisch dat je software je hardware verneukt.

Welk OS heb je, welke Diskwarrior?[/quote:ab835d4d28]

Mac OS X 10.3.4 (alle updates geïnstalleerd).

DiskWarrior 3.0.2

Ja ik ben zeker dat de oorzaak aan DiskWarrior ligt. Mijn toestel is nog maar een 9-tal maanden oud.

Weet er iemand of het normaal is dat DiskWarrior een directory op een DVD station wil herbouwen??? Dit kan toch niet???

DiskWarrior doet ZEKER iets met je CD-ROM station want als ik m'n externe writer NIET aansluit dan kan ik de DiskWariorCD niet laten rebuilden!!! (DWG starten vanaf bureaublad)

Als ik m’n externe writer WEL aansluit dan zou ik dat WEL kunnen maar dan heb ik nog een kapot toestel zeker? :cry: (DWG starten vanaf bureaublad met writer aangesloten zonder CD erin)

Wat doet DiskWarrior dan toch???

Heb je de mensen van Alsoft al gemailed, of is het niet echt jouw soft... Want dat lijkt me inderdaad niet echt normaal. Heb je Dikwarrior dan niet vanaf de cd gebruikt? Diskwarrior staat toch bekend als een programma dat je uit dat soort problemen moet helpen

[quote:2c72e681ec="angorawol"]Heb je de mensen van Alsoft al gemailed, of is het niet echt jouw soft... Want dat lijkt me inderdaad niet echt normaal. Heb je Dikwarrior dan niet vanaf de cd gebruikt? Diskwarrior staat toch bekend als een programma dat je uit dat soort problemen moet helpen[/quote:2c72e681ec]

Laten we zeggen dat ik het programma eerst wilde uittesten alvorens te kopen …

Inderdaad, maar nu kan je natuurlijk niets vragen, hetzij iemand zo vriendelijk is dat voor jouw te willen doen. (ik kan het niet, ik gebruik techtool pro 4, wel officieel, dat wel)

Bedankt voor de tips op het forum.

M’n DVD speler werkt terug na veel prutsen met de DiskWarrior installer en de bevoegdheden van het optisch station.

Het is alsof mijn PowerBook vervloekt was, de vloek is nu weg :slight_smile:

Draai dus wel effe DW van CD af, dat is de goede manier om je systeem te optimaliseren.

[quote:9bbb3f2ac6="passenger"]Jeepee, waar ben je????[/quote:9bbb3f2ac6] Eh, hier... :D

Jullie waren me voor 8) Bovendien ben ik druk aan het verbouwen dus er kan wel eens een draadje tussendoor schieten :wink:

DiskWarrior doet inderdaad niets met de firmware en ik moet zeggen dat ik het verhaal/probleem moeilijk te volgen vond. Inderdaad is het het beste om DW vanaf CD te draaien of vanaf een andere partitie of harde schijf. Een drive aan gort helpen lijkt me ook sterk… :smiley:

[quote:5d9b4146b2="JeePee"][quote:5d9b4146b2="passenger"]Jeepee, waar ben je????[/quote:5d9b4146b2] Eh, hier... :D [/quote:5d9b4146b2]

Damn’… Ik miste je al… Fijn programmaatje. ben er zelfs al een blijdschapsdraadje over begonnen…

Die had ik inderdaad ook al gezien, het is en blijft een redder in nood! :roll: :lol:

Al is me nog steeds niet opgevallen wat-ie nou werkelijk doet. Jou wel?

Er zit een enorme uitleg/gebruiksaanwijzing bij, het is al weer even geleden dat ik 'm gelezen heb, maar het is zeker de moeite waard. Hij maakt een volledig nieuwe directory aan, hierin staat allerlei info over je data op je harde schijf. Op het moment dat die informatie corrupt raakt gaat je systeem minder goed presteren en kun je problemen krijgen. De meeste programma's repareren, maar hierdoor loop je risico dat de ene reparatie de andere onmogelijk maakt. DiskWarrior maakt gewoon een gloednieuwe directory. Ik weet niet hoe vaak ik DiskWarrior al heb nodig gehad en hoe vaak het me een herinstallatie bespaard heeft, maar dat is al heel vaak :D

Waar gaat het bij jou mis dan? Ik hoor verderop allerlei mensen een newbie MacJanitor aanraden, maar dat gebruik ik allang niet meer. Alles blijft hier van zelf draaien. 3 partities, 120 GB. Wat doe jij dan, dat je in de problemen raakt?[/url]

Techtools pro 4 en Macaroni zijn de progjes die bij mij het mooie weer maken. De technologie van techtool met hun eDrive vind ik fantastisch, geen gehussel met cd's meer.

Op zich gaat het bij mij niet mis hoor, maar ik heb de afgelopen jaren veel programmaatjes getest en veel geprobeerd met het systeem en dan wil er nog wel eens wat mis gaan. Vooral onder Jaguar heb ik DiskWarrior nogal eens nodig gehad en ook toen ik nog zonder router online ging, m'n gebruikersnaam en wachtwoord raakten regelmatig corrupt en dan lukt inbellen niet meer. Sinds Journaling File System voor Mac OS X bestaat is het gebruik van DiskWarrior al flink afgenomen.

Macaroni helpt me vergeten dat permissies repareren en logfiles verwijderen nodig is. :smiley: Verder is TechTool Pro 4 een fijn programma om samen met DiskWarrior achter de hand te hebben voor noodgevallen. 8)