Distiller melding, en krijg het niet voor elkaar

Deze melding krijg ik nu al een paar keer:

"1. Color

[Violation] The calibrated CMYK colorspace was found on the following pages:
Page 1, Occurrences: 48

The CMYK and gray scale printing tone values must be color corrected and adjusted for a single characterized printing condition.

Violations: The total found in this section was 48.

1. Summary

Warnings: The total found in this document was 0.
Violations: The total found in this document was 48.
The number of color problems found in this document was 48.

This document does not pass PDF/X-1a compliance checks."

Ik heb alle instelling staan zoals voorgeschreven door de krant ( BDU ), dus in Indesign (Printstijl_CS_BDU_RO_1v2.prst), maar ook in Photoshop heb ik de beelden met het door hun opgegeven ISO profiel ( ISOnewspaper26v4.icc) omgezt naar CMYK.
Distiller erop los met: NewspaperAds_1v2.ppp

Dus werkwijze:

In PS foto`s omgezet naar CMYK met profiel bewaard als .eps
In Indesign in document geplaats, vervolgens .ps bestande gemaakt met de door hun aangeleverde printstijl
In Distiller omgezet met het NewspaperAds profiel en dus steeds deze melding…

iemand suggesties, héél véél thanx, deadline is morgenmiddag rond 15.00 uur…

Lijkt me redelijk lastig. Deze meldingen vallen wat mij betreft onder hoofdstukje abacadabra. Nou maak ik maandelijks PDF bestanden vanuit InDesign van een heel magazine (circa 90 pagina's). Dat truukje (how to) is mij geleerd en dat heb ik onthouden. Maar wat mij opvalt t.o.v. jou, is dat ik al het beeld importeer als PSD bestanden. Dus: wel omzetten naar CMYK, maar dan bewaren as Photoshop bestand. Zou daar iets in kunnen zitten?

[quote:f605fd9731]k heb alle instelling staan zoals voorgeschreven door de krant ( BDU ), dus in Indesign (Printstijl_CS_BDU_RO_1v2.prst), maar ook in Photoshop heb ik de beelden met het door hun opgegeven ISO profiel ( ISOnewspaper26v4.icc) omgezt naar CMYK. Distiller erop los met: NewspaperAds_1v2.ppp [/quote:f605fd9731] Je kunt wel alle instellingen goed hebben ingesteld, maar als er iets verkeerd is in het document dan krijg je een foutmelding. Dus de instellingen zijn wel goed, maar het document niet.

Bij een PDF X1-A worden de icc.profielen NIET vastgehouden. Maar je hebt alles wel met een ISO profile bewaard. Zit daar het probleem?

BertT

volgens mij zit het inderdaad in dat ISO profiel, ik heb dat tot nog toe nooit gedaan, maar dacht kom laat ik het eens officieel doen en nu dus deze s**t.

Maar ik heb ook al weer een PDF op m`n ouderwetse manier gemaakt, ( PDF Exporteren uit ID, certificeren in Acrobat) en helemaal goed ( tenminste hier, nu nog bij de krant…)

[quote:285f54f819="Applemoes"]volgens mij zit het inderdaad in dat ISO profiel, ik heb dat tot nog toe nooit gedaan, maar dacht kom laat ik het eens officieel doen en nu dus deze s**t.[/quote:285f54f819] het lijkt mij niet, je werkwijze is correct. je hebt dat ISOnewspaper2.icc profiel ook ingesteld als CMYK kleurruimte in Indesign ? dat zou ik in irder geval eens controleren, of je kleurinstellingen in AL je programma's (ook Axrobat) hetzelfde staan

[quote]het lijkt mij niet, je werkwijze is correct. je hebt dat ISOnewspaper2.icc profiel ook ingesteld als CMYK kleurruimte in Indesign ? dat zou ik in irder geval eens controleren, of je kleurinstellingen in AL je programma's (ook Axrobat) hetzelfde staan [quote:2b3aab2639]Dat is een hele goeje opmerking! Ik denk dat het probleem ook daar zit.[/quote:2b3aab2639]

Ik weet het niet hoe je het verder doet, maar als je instant PDF gebruikt en het NewspaperAds_1v2.ppp profiel om het te certificeren worden de joboptions voor de distiller hiervan afgeleid. Dan zou het moeten werken. Ik vraag me af waarom je dan ook nog checkt op PDF/X-1a compliance ? Als je een groen vinkje krijgt met de NewspaperAds_1v2 is het goed. Niemand vraagt toch om PDF/X-1a ?

Overigens moet je je nietvan de wijs laten brengen door het woord “profiel”,.doordat in beide “profielen” het woord “newspaper” zit werkt het misschien verwarrend. :?

het ISOnewspaper26v4.icc is een KLEURprofiel
NewspaperAds_1v2.ppp is een PDFprofiel

lijkt op elkaar maar heeft verders niets met elkaar te maken.

verder zou je ook kunnen kijken hoe de printstijl met de kleur omgaat.
Ik heb een andere versie van Acrobat Distiller (denk ik) maar er zal iets kunnen staan als “tag everything for colormanagement” of zoiets. Dit zou je uit kunnen zetten, in principe hoef je de profielen niet bij te sluiten, als je de beelden met het ISOnewspaper26v4.icc hebt omgezet en de CMYK instelling in Indesign staat ook op ISOnewspaper26v4.icc dan moeten de kleuren kloppen.

ik krijg dus al in de Distiller de melding dat hij niet PDF compliant is, maar ik zal inderdaad eens kijken of de instellingen in Acrobar en Indesign ook goed staan bij CMYK conversie. Ik was er wel van uitgegaan omdat daar ook allemaal profielen, printstijlen enz. ingegaan zijn die door de BDU waren aangeraden...

Dus voor ik de PDF überhaupt in Acrobat Pro zou certificeren krijg ik al de melding dat hij niet goed is, zou het dat nog zin hebben om te certificeren?

Nu hang ik dus dat CMYK profiel in Photoshop aan de opnames, maar ik zag ook dat Erik ( Koldenhof )
zei dat je dat eigenlijk niet eens hoeft te doen omdat ze bij het om zetten naar PDF met de juiste instellingen ook omgezet worden naar CMYK en dan je Indesign bestand gewoon RGB blijft ( gedeeltelijk dan want m`n Illustrator bestanden zijn wel weer CMYK )

t blijft lekker pielen met die PDFjes…

[quote:afb55d6158="Applemoes"]ik krijg dus al in de Distiller de melding dat hij niet PDF compliant is, maar ik zal inderdaad eens kijken of de instellingen in Acrobar en Indesign ook goed staan bij CMYK conversie.[/quote:afb55d6158] vergeet Illustrator niet

[quote:afb55d6158=“Applemoes”] Dus voor ik de PDF überhaupt in Acrobat Pro zou certificeren krijg ik al de melding dat hij niet goed is, zou het dat nog zin hebben om te certificeren?[/quote:afb55d6158]
het lijkt me de moeite waard om te proberern.
het enige waar de drukker straks naar kijkt is of ie een groen vinkje krijgt.
maar dat certificeren, hoe doe je dat, gebruik je instant PDF ?

[quote:afb55d6158=“Applemoes”]Nu hang ik dus dat CMYK profiel in Photoshop aan de opnames, [/quote:afb55d6158]
nadat je ze met het profiel hebt omgezet neem ik aan.

[quote:afb55d6158=“Applemoes”] maar ik zag ook dat Erik ( Koldenhof )zei dat je dat eigenlijk niet eens hoeft te doen omdat ze bij het om zetten naar PDF met de juiste instellingen ook omgezet worden naar CMYK en dan je Indesign bestand gewoon RGB blijft ( gedeeltelijk dan want m`n Illustrator bestanden zijn wel weer CMYK ) [/quote:afb55d6158]
klopt, dat kan ook, maar je moet wel weten wat je doet.
je moet, bij het printen naar Postscript file aangeven dat je de kleuren converteert naar je ISOnewspaper2.icc profiel. Maar let op, als je illustrator files een ander CMYK profiel hebben krijg je een CMYK naar CMYK conversie en dat wil je niet, dan kan je zwart omgezet worden naar Rich Black. Verder gebruik je een printstijl en niet je eigen instellingen dus ik zou een beetje voorzichtig zijn hiermee.

Het zou goed kunnen dat de oplossing in die printstijl zit. Waarschijnlijk gaat ie uit van CMYK zonder kleurprofielen.

En je krijgt 48 fouten. Heb je 48 afbeeldingen uit Photoshop op dei pagina staan of zijn het 48 indesign elementen ?

voor het certificeren gebruik ik PitStop Pro, als plug in voor Acrobat, ik heb zelfs van de BDU een action voor Photoshop die de beelden evt. terugzet naar RGB, de levels opent zodat je die evt. kunt aanpassen, de verscherping opent voor evt. aanpassing en vervolgens het beeld omzet naar CMYK met het ISO profiel.

Ik snap ook niets van die 48 fouten, ik heb vier foto`s, een routekaartje uit Illustrator, drie kleurvlakken uit Indesign, de achtergond uit Indesign, en diverse tekstjse uit Indesign.

Wel heb ik wat tekst d.m.v. sleur en pleur uit een “oud” Indesign bestand gehaald, en dat is dus nog niet opgemaakt met al die nieuwe BDU gegevens, even tellen of dat 48 tekens zijn…

Volgens mij ligt het toch aan dat ISO.icc profiel, als ik in Indesign alleen een document met een kleurvlak vul krijg ik ook al de melding in Distiller :

<PDFX ISO=“15930-1:2001” COMPLIANT=“false”>

PDF/X Compliance Report

1. Color

[Violation] The calibrated CMYK colorspace was found on the following pages:
Page 1, Occurrences: 1

The CMYK and gray scale printing tone values must be color corrected and adjusted for a single characterized printing condition.

Violations: The total found in this section was 1.

1. Summary

Warnings: The total found in this document was 0.
Violations: The total found in this document was 1.
The number of color problems found in this document was 1.

This document does not pass PDF/X-1a compliance checks.

</PDFX>

dus toch nog maar even met dat profiel stoeien…