Divx, Mpeg, DVD Pffffff

Sinds ik nu de trotse bezitter ben van een Imac G4 800 met Superdrive wil toch wel eens mijn DvDbrander gaan gebruiken, lijkt me een geweldige bezigheid maar eenmaal op zoek in dit forum en op het internet naar uitleg en progjes om je eigen dvd's te rippen en dan te branden, gedownloade films te branden enzovoort zakt me de moed een beetje in de schoenen. Welke doorgewinterde Maccer weet wat je nou precies moet doen om een gedownloade film "om te zetten ???" en dan te branden op een DvD.

Hoe kan ik mijn eigen DvD’s rippen ofzo en dan via mijn harde schijf weer branden.

Er zijn vast een heleboel programma’s voor, maar zoals je begrijpt zoek ik niet naar de meest ingewikkelde en een nederlandse handleiding of site is toch altijd prettiger.

Ik ben ook een tijdje op zoek geweest want ik wou een leuke film die ik hier op DivX had wel eens op een DVD-tje branden en lekker met wat vrienden op de bank kijken. Veel research, maar weining informatiefs gevonden. Ik had wel een programma waarmee je van DivX weer een DVD bestand kon maken, maar deze werkte (bij mij) helaas niet.

Iemand?

Adriaan

PS: Ik heb het bericht even verplaatst naar “Video”, vond ik net iets beter.

Misschien is dit wat: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15473

Heb ffmpeg geprobeerd maar was niet echt duidelijk, ben nog steeds aan 't Google(en) naar een goed progje maar helaas nog geen succes.

Misschien toch maar ooit met Virtual Pc aan de slag gaan ofzo en zo’n windows dvd branden pakketje kopen, of wie weet vinden we ooit een os x pakket.

Okay, heb via Direct Connect een videograaf of hoe je zo iemand ook noemt leren kennen en die werkt met Cleaner 6, daarmee kan je volgens hem AVI files omzetten in Mpeg files. Progje zelf kost wel 500 dollar, een demo is down te loaden.

Volgende url is van de makers :

http://www.discreet.com/products/cleaner/cleaner6/index.html

[quote:8c04099b6f]Hoe kan ik mijn eigen DvD's rippen ofzo en dan via mijn harde schijf weer branden.

Er zijn vast een heleboel programma’s voor, maar zoals je begrijpt zoek ik niet naar de meest ingewikkelde en een nederlandse handleiding of site is toch altijd prettiger.[/quote:8c04099b6f]

Duits is bepaald niet mijn favoriete taal, maar door de vele, en overduidelijke screendumps is deze site toch wel een aanrader:
http://mac.mercy.bei.t-online.de/svcd/svcd.htm
Ik ben nog niets duidelijkers tegengekomen, behalve QuickTime Pro 6 (helpt je ook een heel eind op weg, zeker als je de “Kapitel” over svcd kunt overslaan)
:evil:[quote:8c04099b6f][/quote:8c04099b6f]

K ga t effe bekijken, duits is ook mijn sterkste taal niet, maar via Alta Vista kan je de site laten omzetten naar engels, hier en daar wat slordig maar het geheel is duidelijker.

http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr

welk programma was dat??[quote:b22d497baa="Adriaan Mol"]Ik ben ook een tijdje op zoek geweest want ik wou een leuke film die ik hier op DivX had wel eens op een DVD-tje branden en lekker met wat vrienden op de bank kijken. Veel research, maar weining informatiefs gevonden. Ik had wel een programma waarmee je van DivX weer een DVD bestand kon maken, maar deze werkte (bij mij) helaas niet.

Iemand?

Adriaan

PS: Ik heb het bericht even verplaatst naar “Video”, vond ik net iets beter.[/quote:b22d497baa]

ffmpegx

http://homepage.mac.com/major4/

Je vraagt (onder andere) wat je moet doen om een gedownloade film om te zetten naar dvd.

1: Als het filmpje direct in quicktime af te spelen is dan kun je naar stap twee.
Is je gedownloade film een .avi bestand (hoogstwaarschijnlijk), dan kun je op www.3ivx.com de divxdoctor en de 3ivx plug-in downloaden. Installeer beiden volgens de meegeleverde gebruiksaanwijzing en zet vervolgens met de divx doctor je .avi bestand om in een .mov bestand.
Dat duurt voor een bioslengte film ongeveer 5 minuten.

2: Het volgende programma dat je nodig hebt is toast 6.x.
Kies in dit programma het tabje video en vink de optie “pal” en “dvd-video” in het uitklapmenu.
Laat je mov vervolgens op het witte toast vlak vallen en druk op de rode knop rechtsonder.
Wacht een aantal uren en je dvd is klaar.

Als je in toast vóór het branden op de edit knop drukt in het videoschermpje, dan kun je eenvoudig nog menu’s en knoppen toevoegen aan je film om naar hoofdstukken te springen.

Eventuele ondertitels moeten al voor het “Toasten” in je .mov bestand zitten, dat kan je doen met het programma titlelab. Deze is ook verkrijgbaar op 3ivx.com, maar de bediening is wat lastiger als het branden van de dvd zelf. De gebruiks aanwijzing goed lezen en bij vragen retour naar dit forum.
(Of het 3ivx forum, dat is echter in het engels)

Je gedownloade film moet in pal-formaat (25 beelden/s) zijn, anders ziet je dvd er schokkerig uit. Als je download in ntsc(29,97 beelden/s) formaat is, dan kun je in toast eventueel ook voor ntsc formaat kiezen.
De meeste dvd spelers kunnen dit afspelen, maar veel tv’s niet. Indien nodig kun je de gebruiksaanwijzing van je dvd/tv checken of ze deze mogelijheid hebben.

En je vroeg ook nog: "Hoe kan ik mijn eigen DvD's rippen ofzo en dan via mijn harde schijf weer branden."

Rippen:
Download via www.versiontracker.com het gratis programma mactheripper.
Zorg voor véél gigabytes aan harde schijf ruimte, steek de dvd in de speler en stop de dvd-speler software van apple(als deze zelf opstart).
Start nu mactheripper. Klik op “save to” in het ripper-scherm en wijs de filmmap in je thuismap aan waar de locale dvd kopie moet komen. Klik nu op “go” en je film staat na een kwartiertje op je harde schijf. De dvd kan nu weer in zijn hoes.
Als je de dvd-back up nu al wilt bekijken, dan start je de dvd-speler software van Apple en kiest in het archief menu de optie om de “video-ts” map te openen. Klik nu op play en je kunt met de dvd in de hoes toch een dvd bekijken.

Branden: Download via versiontracker het (helaas, niet gratis…) programma dvd2onex óf dvdremaster. (De demo is wel gratis, maar verkreupelt het beeld om de zoveel seconden)
Start een van deze programma’s en wijs in het “open” veld de eerder gemaakte video-ts map aan.
Kies ook een map om de nieuw gecomprimeerde video-ts file op te slaan, geef deze een naam als “gecomprimeerde dvd” map. Dat zoekt makkelijker.
Druk op de start knop en wacht een halfuurtje.

Voor de laatste stap, het branden van je dvd, kun je het beste toch even de laatste bladzijde van de gebruiksaanwijzing van dvd2onex of dvdremaster lezen.
90 % van het rippen en burn proces is nu achter de rug… En ik zie dat ik een afspraak bijna vergeten ben…