dj's met een Mac

Ik was eigenlijk benieuwd of er hier dj's zijn die met hun Mac in welke vorm dan ook draaien.

Maak je dan gebruik van Ableton Live, Final Scratch of Serato?

Ikzelf zit er over te denken om een digitaal systeem te nemen om mee te draaien, maar ik weet nog niet welke.

Bij voorbaad dank.

Hier Serato af en toe... maar ik vind een gewone cdj nog altijd veel handiger.

Ten eerste craig,

Mensen die met hun Mac of PC denken dat ze DJ zijn omdat ze “draaien” met hun computer zijn echte Losers, sorry, do the real thing. Vinyl of Cd je hebt de keus, maar niet een machine het werk laten doen.

Mijn remixen maak ik wel met mijn Mac, kan ook niet anders, maar voor te draaien hehe nee nee, give me my turntable.

Ik gebruik sinds een paar weekjes M-Audio Torq. Puur als hobby overigens.. ik had nog een Technics 1200MKII staan en die gebruik ik dus nu weer om mee te mixen via Torq.

Conective/Torq is een stuk goedkoper dan FCS of Serato, maar bied zeer veel voor het geld, en is voor versie 1 een prima stuk software. Het is verder een beetje afhankelijk wat je precies wil gaan doen. Serato is naar ik heb begrepen zo’n beetje het beste wat er is op het moment, maar de nieuwkomers zijn dus ook interesant om eens te bekijken.

Zie: http://www.torq-dj.com/

[quote:38a6a2a079="Mac-Freak"]Ten eerste craig,

Mensen die met hun Mac of PC denken dat ze DJ zijn omdat ze “draaien” met hun computer zijn echte Losers, sorry, do the real thing. Vinyl of Cd je hebt de keus, maar niet een machine het werk laten doen.

Mijn remixen maak ik wel met mijn Mac, kan ook niet anders, maar voor te draaien hehe nee nee, give me my turntable.[/quote:38a6a2a079]

:?

Uhm… wat is erop tegen om een tijdcode vinyl of CD te gebruiken. Het is maar net hoe je de software gebruikt, maar het is in de meeste gevallen net zo “the real thing” als op de good old way mixen. Roep maar lekker dat mensen die draaien met een Mac/PC loosers zijn, binnen enkele jaren zie je niets anders meer… je hebt denk ik gewoon nog niet in de gaten dat er een complete omslag gaande is in de DJ wereld!

[quote:8232fa18b5="Mac-Freak"]Mensen die met hun Mac of PC denken dat ze DJ zijn omdat ze "draaien" met hun computer zijn echte Losers, sorry, do the real thing. Vinyl of Cd je hebt de keus, maar niet een machine het werk laten doen. [/quote:8232fa18b5]

Ben t met je eens…

Ik ga binnenkort naast Logic ook met Ableton Live werken. Ik wil een “Live” project op gaan zetten, waarmee je live op het podium kunt tweaken. Het echt draaien doe ik liever met de welbekende Technics SL1200 en de Pioneer CDJ1000 MK2 (of 3). Ik heb wel eens voor de fun gedraait met bpm studio op een feestje van mijn zusje, maar dat was ten eerste niets aan te beleven en ten tweede krijgt elke joekel zijn platen met zo’n programma strak.

Nee als je wilt draaien (als een DJ), dan moet je dat zeker niet met een computer/mac doen…

[quote:e8c31aed59="djwizzy"][quote:e8c31aed59="Mac-Freak"]Mensen die met hun Mac of PC denken dat ze DJ zijn omdat ze "draaien" met hun computer zijn echte Losers, sorry, do the real thing. Vinyl of Cd je hebt de keus, maar niet een machine het werk laten doen. [/quote:e8c31aed59]

Ben t met je eens…

Ik ga binnenkort naast Logic ook met Ableton Live werken. Ik wil een “Live” project op gaan zetten, waarmee je live op het podium kunt tweaken. Het echt draaien doe ik liever met de welbekende Technics SL1200 en de Pioneer CDJ1000 MK2 (of 3). Ik heb wel eens voor de fun gedraait met bpm studio op een feestje van mijn zusje, maar dat was ten eerste niets aan te beleven en ten tweede krijgt elke joekel zijn platen met zo’n programma strak.

Nee als je wilt draaien (als een DJ), dan moet je dat zeker niet met een computer/mac doen…[/quote:e8c31aed59]

Absoluut onzin naar mijn mening. Je kan met software als Serato en Torq dus exact op dezelfde manier draaien als elke oldskool DJ. Het verschil is dat je geen zware platenkoffers meer mee hoeft te slepen, en je je tweede draaitafel of CDJ zelfs kunt thuislaten in het geval met Torq.

Verder is het gewoon hetzelfde zodra je beatmatching even vergeet, je hebt alleen (al) je muziek bij in digitaal formaat en je hebt wat meer mogelijkheden (zoals midi, samples en effecten).

Zodra je beatmatching uitzet is het dus gelijk aan normaal draaien. Jullie kraken de software puur af op het beatmatchen, maar bij draaien komt echt wel wat meer kijken dan alleen dat. Iemand die (al dan niet via een computer) kan beatmatchen is nog geen goede DJ.

Voor iemand die begint met mixen is het nu via software inderdaad wel een stuk gemakkelijker te leren, maar iemand die al jaren ervaring heeft met draaien opeens een loser noemen omdat ie toevallig met DJ-soft aan de slag gaat vind ik erg onnozel.

Voordat je je oordeel klaar hebt zou je eens zelf dergelijke software (en dan bedoel ik niet BPM studio o.i.d. maar dus software die via tijdcode vinyl of cd’s werkt) moeten testen, waarschijnlijk kijk je er dan opeens ook anders tegenaan.

Ik heb zelf zo’n 15 jaar geleden veel met vinyl gedraaid via 2 Technics en een mengpaneeltje, en ben nu na jaren weer begonnen met m’n oude hobby. Ik had nog 1 Technics staan, en na aanschaf van een nieuw mengpaneel, en de Conective met Torq + tijdcode vinyl (ca. € 300,-) geeft draaien mij exact hetzelfde gevoel als destijds zonder m’n Mac ertussen. Gelukkig heb ik nooit de stap naar CDJ’s gemaakt, want vinyl is en blijft toch wel het lekkerste draaien wat mij betreft. 8)

[quote:9cff343992="djwizzy"][quote:9cff343992="Mac-Freak"]Mensen die met hun Mac of PC denken dat ze DJ zijn omdat ze "draaien" met hun computer zijn echte Losers, sorry, do the real thing. Vinyl of Cd je hebt de keus, maar niet een machine het werk laten doen. [/quote:9cff343992]

Ben t met je eens…

Nee als je wilt draaien (als een DJ), dan moet je dat zeker niet met een computer/mac doen…[/quote:9cff343992]

Het is maar wat je een loser noemt! Moet je eerlijkheidshalve zeggen dat heel veel (aspirant-)dj’s dromen van het niveau van dj’s als Sasha en James Zabiela, mensen die je echt geen loser kunt noemen. Jullie uitspraken zijn dus wel heel kort door de bocht.
Ben het overigens wel met jullie eens dat het “echte handwerk” wel een goede basis is (iets wat de door mij genoemde heren ook uitstekend kunnen) en dat het computerwerk daarop een geweldige aanvulling is.

[quote:db4b736a89="Mac-Freak"]TMensen die met hun Mac of PC denken dat ze DJ zijn omdat ze "draaien" met hun computer zijn echte Losers, sorry, do the real thing.[/quote:db4b736a89]

Vind je dit niet een beetje kort door de bocht?

Zijn: Chris Liebing, John Aquaviva, Magda, Troy Pierce, Richie Hawtin, Marco Carola en nog vele anderen die aan de top draaien ook losers omdat die met tijdcode vinyl draaien?

[quote:db4b736a89=“djwizzy”]en ten tweede krijgt elke joekel zijn platen met zo’n programma strak. [/quote:db4b736a89]

Dit is absolute onzin. Zolang je Serato of Final Scratch in tijdcode modus laat lopen zal de plaat NOOIT zelf ge-beatmatched worden. Dit is nog steeds de taak van de dj die er mee werkt.

Ik doel in dit topic niet op zolderkamer dj’s die de computer het beatmatch werk laten doen, maar meer op dj’s die een digitale vervanger voor vinyl gebruiken in clubs en dergelijke.

En daarmee moet ik ook H4ns gelijk geven: vinyl is stervende, of je het nu leuk vind of niet.

Ik gebruik Ableton live in combinatie met een hercules Dj console, werkt prima, heb er nu een paar keer voor een grote groep mee gedraaid. wil alleen nog eens leren om mijn platen te editten om zo nog meer te kunnen. maar ik kan je live zeker aanraden

hier staan trouwens nog wat turtorials van live.

http://www.abletonlivedj.com/media/tutorials/warping.mov
http://www.abletonlivedj.com/media/tutorials/warping2.mov

http://www.aboutdj.nl/content/category/3/4/7/

Tsja, ik gebruik Ableton Live. Werkt prima, moet je ook mee leren omgaan net als met platen. Omdat je niet meer hoeft te pitchen kun je de tijd aan andere dingen besteden. Je moet er even aan wennen dat je niet je hele mix volgooit met alllerlei leukigheid (effecten en dergelijke, daar had Sasha bijvoorbeeld last van). Een computer is een stuk lichter dan twee platentassen, als het gejat wordt heb je je muziek nog (backup), er komen geen tikken op, geen feedback, je kunt je eigen remiz maken. Het is nu voor mij ook mogelijk om zeer bijzondere muziek te draaien, normaal zijn er maar twee of drie exemplaren van een bijzondere release in een platenzaak. Digitaal je muziek ten gehore brengen heeft veel voordelen. Platen hebben echt hun langste tijd gehad. Ik denk niet dat iederen het niveau van Ritchie Hawtin kan bereiken, maar een beetje in de buurt is ook al erg goed.

Ik vind zowat alles ok, van serato tot vinyl maar ableton gebruiken om te draaien vind ik persoonlijk toch wat minder. Ik zie er geen uitdaging in... Daarbij gelden al je standpunten ook gewoon voor cdj's.

Vergeet trouwens niet dat de meeste dingen die je nu met ableton kan al jaren kunt met samplers ( sinds midi bestaat ongeveer). Toen gaf niemand er een bal om, en nu wil ineens elke lul met ableton draaien… Het gebruiksgemak is een heel ander verhaal, maar tracks remixen, sampletjes en effectjes gooien dat kon je met een hoop andere gear ook al voor ableton er was.

Goed… Als voor jou goed werkt, des te beter maar ik luister nog liever naar iemand die gewoon 2 plaatjes degelijk kan mengen en als het leuke muziek is dan iemand alle moeite doet van de wereld om 100 thuis voor geprogrammeerde stukjes ineen te flansen. Vergeet ook niet dat wat de meeste ableton dj’s doen kwestie loopjes, toch wel door een paar hiphop dj’s gedaan wordt zonder al de fancy technologie.

Er zijn mensen die het onderste eruit halen ( zoals Sasha die al vermeld is) maar voor de meeste mensen is het eerder een “Iedereen kan schilderen”.

Dus het maakt eigenlijk niet uit welke techniek je gebruikt, maar wel welke muziek gedraaid wordt en hoe dat gedaan wordt.

Nou, het maakt ergens wel uit... kwestie van, als je jezelf dan al verwend met ableton, vind ik dat je daarmee een meerwaarde moet kunnen brengen. Maar goed, ik vind dat de materialen- en audiokennis van de meeste dj's ook ondermatig is.

Goed vb: Als een dj ableton gebruikt, maar hij weet niet wat het verschil is tussen een filter en een eq. Dan mag die van mij een trap in zen ballen, als je begrijpt wat ik bedoel. Er zijn veel mensen die het zomaar gebruiken omdat ze dan hun coole effectjes kunnen zetten, terwijl ze niet eens weten wat een lfo is of hoe het werkt.

Dus in mijn ogen, je maakt een keuze om een bepaald medium te gebruiken en dat is perfect mogelijk. Maar ik vind dat je alles binnen dat vlak eerst moet beheersen voor je naar buiten komt. Ik ken evengoed dj’s die, wanneer hun platendraaier het begeeft, niet eens weten hoe of wat ze moeten doen aan troubleshooting. Die dj’s gebruiken dan wel vinyl, maar zijn even weinig waard als die digitale nerds die er ook niets van kunnen.

Dus in mijn ogen is er wel een verschil, niet in wat je gebruikt, maar eerder in wat je doet, hoe je het doet en welke kennis je bezit op welk vlak. Dus ja, toch wel ongeveer wat je zei blahaha :D:D:D.

Ik vind hoe je het ook draait of keert. De fysieke mediums (en dan vooral vinyl) blijven toch het meeste charme hebben. Ableton Live en co vind ik wel leuk en hebben ook hun nut maar mogen voor alleen een ondersteunende functie hebben. Als je alles via bvb Ableton doet dan is er niet veel meer aan. Dan wordt de dj zelf en zn skills quasi overbodig en wordt het denk ik redelijk rap saai. 'Oldskool' blijft in mijn ogen meer waard dan het complete computerwerk. CD's reken ik daar nog nét bij omdat die nu éénmaal niet alles veelvuldig op vinyl uitkomt.

Persoonlijk vind ik ook de manier hoe je je als "DJ" met Ableton presenteerd aan het publiek ook belangrijk hoor.

Ga je met een laptop/muis/controller op het podium staan, of neem je een dj mixer/controller/muis mee om je geluid de zaal in te krijgen. Met een DJ mixer kun je de EQ knoppen en je faders gebruiken en dat vind ik het er al een stuk beter uitzien dan iemand die zijn email zit te checken.
Gewoon actief je muziek de zaal in bregen in plaats van alleen maar op play drukken.

Tevens heb ik het idee dat een Ableton ive “DJ” met een DJ mixer meer “entertainment waarde” heeft dan wanneer je dat zonder DJ mixer doet. Het ligt er natuurlijk wel aan of die DJ iets vernieuwends brengt en ook echt alles uit Live haalt wat er in zit. Een beetje plaatles lijmen gaat er bij mij ook niet in namelijk. Juist met Live wil ik vreeme combinaties en lagen horen in iemands set.

Paul v. Dijk doet het ook met een Xone 3D en aan de mensen te zien vinden die ht niet erg dat hij met Live draait: http://www.spectivedance.com/davet/pics_paulvandyk_ten15_091606/pvd_ten15_091806_teaser004.jpg

[size=9:5affd44ba1]Ik draai ongeveer sinds m'n 16de, ben begonnen met Technics SL1200, daarna CD-spelers, 2 softbags met elk 90-tal platen werden gewoon te zwaar naar mijn zin, en als er iets nieuws uitkwam dan moest er plaats gemaakt worden in de bag. In totaal heb ik er een 1400-tal. Heb nu iedere vrijdag m'n plek waar ik mijn ding mag doen dus ik ben gelukkig. En zeker omdat ik niet meer al dat vinyl moet meesleuren en selecteren. Ik werk nu met Serato, en ik heb heel mijn collectie mee, [url=www.beatport.com]en ik betaal niet meer zoveel per nummer[/url] :) [/size:5affd44ba1] Waarom doet iedereen alsof 2 platen gelijk zetten zo een [b:5affd44ba1]mega[/b:5affd44ba1]prestatie is, er komt meer bij draaien kijken als dat hoor. 2 Plaatjes gelijk krijgen hoef je echt geen half jaar voor te oefenen. Succes krijg je meer door muziekkeuze en moment van in- en uitmixen lijkt mij. De climaxen tegen elkaar uitspelen. Als je kijkt DJ Rush, die zit er gemiddeld om de 2 nummers eens naast zit, maar is binnen zijn genre (Schranz) wel een icoon. Als 2 platen gelijk zetten je grootste uitdaging is als DJ, dan stop er dan maar mee, want dan weet je niet waar je mee bezig bent. Ik ben zelf een grote fan van Ritchie Hawtin, Ellen Allien, etc... en dat gebeurt tegenwoordig allemaal via Ableton en Midicontrollers, maar deze DJ's doen wel wat meer dan een plaatje in- en uitmixen of willekeurig een effectje op een nummer gooien.

Ben vandaag eens gaan piepen in de mac winklel hier en ik vond iets interessant

De m-audio x-session pro http://www.aboutdj.nl/content/view/484/2/

Iemand ervaring mee? :smiley:

Ik heb wel tt’s en een mixer, goeie zelfs maar om af en toe eens te prutsen kan het geen kwaad zeker? :slight_smile:

Lijkt me een vrij beperkt ding wat eigenlijk vooral zin heeft indien je nog geen mixer hebt. Vraag is wat je eigenlijk wil doen met midi.. op zich kan een Trigger finger o.i.d. ook leuk zijn, en die kan je b.v. ook voor Garageband gebruiken. http://www.m-audio.com/products/en_us/TriggerFinger-main.html

Ik draai inmiddels 2 jaar met FS 2.0 en ik ervaar dit als zeer prettig. Geen gezeul met platen, alleen maar een UDG trolley met mijn FS setup.

Inmiddels gebruik ik al sinds maart van dit jaar een 15" Powerbook omdat ik de schermresolutie van mijn iBook te klein vond. Tevens het extra RAM geheugen in mijn Powerbook ervaar ik als zeer prettig.
In het begin is het wennen, omdat je met een laptop en een boel kabels komt aanzetten, maar het went snel genoeg.