Dj's

Ik heb een vraagje aan mensen die echt draaien op feesten met hun mac. Ik wil namelijk even weten welke porgrammaas jullie bebruiken om alle liedjes (live) aan elkaar te draaien. Ik wil dit namelijk ook leren.

Bvd Jim

Traktor DJ Studio is naar mijn mening het beste programma om te mixen.[/b]

ja maar zijn er nog andere?

Ik heb al van elles geprobeerd maar niets werkt goed voor mij puur omdat ik een te grote muziek verzameling heb, ik heb vorige week op de macexpo nog de hercules dj console met traktor gekocht en wederom het zelfde probleem , als je meer dan 20000 nummers tot je beschiking wilt hebben werkt tot nu toe voor mij alleen itunes goed ,dus ik draai dan ook meestal met 2 books met itunes geshared, groot nadeel is wel dat je niet kunt pitchen, maar gezien ik bijna geen house meer draai is dat niet zo belangerijk meer voor mij, moet ik echt house draaien dan ga ik gewoon weer terug naar vinyl, heb ok al vinyl scratsch gehad, je mp3's met vinyl aansturen werkt best leuk maar omdat dat ook weer met traktor wertk wederom hetzelfde probleem, teveel nummers in de library, ik ga binnen kort eens dj-1800 proberen, dat schijn je gewoon naast itunes te kunnen gebruiken , dus nummer zoeken in itunes, slepen naar de dj1800 en dan heb je wel pitch control en dergelijke, zondar dat de hele lib geladen hoeft te worden. Ik zou het liefst zien dat er gewoon pitch control in itunes komt dan ben ik helemaal klaar met 2 books en een externe muziek schijf, maar zover is het helaas nog niet.

Mijn DJ Console van Hercules met Traktor is dan ook alweer te koop voor de liefhebbers voor 220 euro met bon en 1 keer aangesloten gehad nooit gebruikt omdat ie de library niet slikte , hij is dus nu bijna 2 weken oud :wink: .

Ik raad Live aan van [url=http://www.ableton.com/]Ableton[/url]. Het veegt de vloer aan met Traktor DJ Studio en eigenlijk al het andere. Het kost even tijd om het programma onder de knie te krijgen, maar de geïnvesteerde tijd betaalt zich ruimschoots terug. De werking en de interface van het programma geven je hetzelfde wow-gevoel als windows-gebruikers die voor het eerst met OSX werken ;) Het grote verschil met andere programma's is dat je niet pitcht. Dat klinkt misschien vreemd, maar het werkt zo: Je zet thuis van te voren je platencollectie in Live en je [i:68d1d9a002]warped[/i:68d1d9a002] ze dwz: je slaat het BPM erbij op. Het resultaat is dat je per track een klein bestandje ernaast hebt staan met de metagegevens. Op het moment dat je een mix hebt lopen van bijvoorbeeld 128 BPM en je gooit er een plaat van 124 BPM bij, dan loopt deze er onmiddellijk strak in 128 BPM bij. Op deze manier hou je tijd over om (on)gein uit te halen zoals loops maken, 3e of 4e platen een stukje mee laten lopen of samples eroverheen te draaien. [url=www.djsasha.com]Sasha[/url] draait alleen nog maar met Live, hij komt gewoon met z'n Powerbook de club binnenwandelen. Verder weet ik dat [url=http://www.arminvanbuuren.com]Armin van Buuren[/url] zijn radioshow A State Of Trance er mee mixed.

Dat doet de hercules DJ Console ook met 1druk op de knop dus das niet zo speciaal, het probleem ook met dat programma is dat het alleen maar werkt als je een paar nummers zeg 100 mee wilt nemen , maar met 20000 gaat dat niet meer en ik ben geen tiesto die z'n setje draait, ik ben een dj die van alles draait en daarom wil ik ook al mijn muziek bij me hebben , en niet alleen de platen die ik dagen van te voren heb uit gezocht, zodat ik daar alsnog op een feestje sta en moet zeggen sorry die heb ik wel maar niet bij me. ;-) .

Bijkomend voordeel van de Hercules is dat je niet met een muis dingen doet maar dat er een hardware controler/auidokaart bij zit zodat je nadat je je nummer hebt ingeladen het net lijkt of je 2 cedees spelers tot je beschiking hebt met nog een berg extra’s erbij.

Door dit soort ( auto sync lopen van nummers met verschillende BPM ) functies kunnen straks ook mensen die de techniek van syncen niet onder de knie krijgen toch heel makkelijk mixen maken.

Ik heb op de PC wel redelijk veel met BPM Studio gewerkt, werkt ook lekker.

Maar ik ben van mening dat je als serieus DJ niet met een laptop oid aan moet komen.
Er gaat niks boven vinyl, als ik in een goeie discotheek sta en ik zie dat ze de boel lopen te flessen door met 1 druk op de knop de boel te syncen is voor mij toch 'n beetje de lol er af.
Ik sta graag ff een paar minuten naar de handmatige skills van de DJ te kijken.

En waarom zou je in vredesnaam 2000 nummers in je set opnemen ? Ik neem aan dat je je set wel enigsinds voorbereid. Als je aan requestnummertjes doet importeer je die later maar.
Met duizenden nummers in je playlist wordt de boel gauw onoverzichtelijk, en gebruik onnodig veel geheugen. Je wilt niet dat je set stilvalt omdat je HDD te druk is, of je je nr. niet kan vinden.

Toch ga ik eens even naar Live kijken, wel leuk om ff mee te klooien :slight_smile:

Tja het probleem is dus dat itunes er helemaal geen last van heeft van al die nummers alleen alle andere muziek progs , dus mijns inziens is dat een kwestie van goed programeren en nmoet het geen fuck uitmaken hoeveel nummers ik in me lib stop,en voorbereiden doe ik niet meer door van te voren een platen back te maken dat is ouderwets , kan makkelijk zijn maar moet geen verplichting zijn , ik wil gewoon al me muziek bij me hebben die ik heb, is toch niet zoveel gevraagd lijkt mij,itunes kan het tenslotte ook zonder al te veel problemen.

Wat betreft vinyl ben ik het helemaal met je eens, daarom koos ik ook voor traktor final scratsch , dan bestuur je met vinyl je digitale muziek , je draait dan dus echt met fysiek vinyl terwijl je platen koffer veranderd is in een laptop met harde schijf, echt geweldig maar het was toen nog niet helemaal stabiel en ook dat werkte met traktor dus ook het probleem weer met teveel muziek.
Maar als je daar van houd is dat de way to go, ze hebben ook een nwe FW uitvioering gemaakt wellicht is die al een stuk stabieler. Briljante uitvinding van zover ik weet nederlandse jongens.

Waar is de tijd van vinyl gebleven :'(

Afijn… DJ1800 gebruik ik zelf.
Werkt nu ook goed onder Tiger en maakt gebruik van je iTunes Library (keuzemogelijkheid).

Ja, je moet alles zelf doen, pitch gelijk krijgen en weet ik wat, maar dat is toch juist de kunst van het vak??? :expressionless:

[quote:3b6ae9ebeb="GodzillaPresley"]Ik raad Live aan van [url=http://www.ableton.com/]Ableton[/url]. Het veegt de vloer aan met Traktor DJ Studio en eigenlijk al het andere.[/quote:3b6ae9ebeb]

Live is eigenlijk een producers tool. Ik zou het niet als dj programma gebruiken, volgens mij kun je ook enkel aiff importeren en geen mp3. Dus vandaar dat het mij niet handig lijkt.
Wel is het de ultieme tool voor samplen en produceren, waarna je het direct live kunt gebruiken. maar nogmaals om er mee te Dj-en???

Precies ,maceddy ,das voor mij genoeg idd ik ga die maar eens proberen , kijken of dat stukje software wel mijn itunes library een beetje normaal importeerd en gebruikt ben benieuwd.

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden ik ga het eens op m'n gemakje lezen en een lijstje maken van wat ik wil proberen. En dan trials downloaden en dan moet ik nog maar even zien. Maar heel erg bedankt.

Groet Jim

p.s. Dj-1800 is wel leuk maar een beetje vaag en niet echt veel mogelijkheden. :wink: En pitch ed kan je niet aanzeten en even laten staan en ondertussen iets anders doen. nee je moet dat knopje ingedrukt houden. Ook een minpuntje.

leuk onderwerp...

Als ik eerlijk mag zijn, komt voor mij DJ1800 het meest in aanmerking als DJ-programma. Héél vertrouwde looks voor de “traditionele” DJ’s onder ons en heel eenvoudig om muziek te laden. Dat niet alles automatisch gaat lijkt mij vrij logisch. Als je met vinyl gaat draaien dien je toch ook alles manueel te doen? Dàt is nu net de kunst vh DJ spelen; muziek aanvoelen, beats mooi kunnen mixen, al eens een foutje maken bij het mixen…

Laten we aub nog een beetje genieten vd menselijke creativiteit…

[quote:d8473d74e7="iPod Jimmy"]p.s. Dj-1800 is wel leuk maar een beetje vaag en niet echt veel mogelijkheden. ;) En pitch ed kan je niet aanzeten en even laten staan en ondertussen iets anders doen. nee je moet dat knopje ingedrukt houden. Ook een minpuntje.[/quote:d8473d74e7]

Je kan die pitch schuif bijna traploos instellen :?
En het knopje hoef je niet ingedrukt te houden hoor…