Doc-bestanden vanuit Apple-works

Ik zit thuis te werken, omdat dat bij dit weer toch wat plezieriger is dan op kantoor. Ik probeer nu .doc bestanden naar collega's te sturen, maar er is er nog geeneen ongeschonden aangekomen. Mijn collega's hebben allemaal word2000 op NT. Hoe zorg ik ervoor dat een Appleworks-document goed aankomt. Ik heb alles al geprobeerd: opslaan als word2000, word6.0/95, als RTF en als text. De enige opmaakoptie die er nog in zit zijn kolommen. Ik moet morgen zelf ook weer aan dat bestand kunnen werken.

RTF zou toch zonder problemen moeten werken? Ik zal het ook eens proberen. Als alternatief kun je Openoffice gebruiken. Dat kan Word documenten openen en opslaan. Vroeger had ik ook nog MacLincPlus of zo. Heb je dat niet?

Hans

Leek mij ook dat rtf altijd goed moest gaan, maar mijn collega's konden er niks mee. Ik zal morgen wel zien hoe het aangekomen is.

Ik dacht dat ik maclink had, maar het enige wat ik nog kan terugvinden is een extensie ‘maclinkplus for appleworks’ in de classic-systeemmap. Maar ook onder classic krijg ik hetzelfde rijtje tekstverwerkers (4 word versies, txt, rtf, html).

Waar kan ik dat OpenOffice halen? Ik heb tot nu toe alleen X11 versies gevonden. Ik gebruik X.2.6.

OpenOffice draait voorlopig helaas alleen onder X11, wat niet zo'n probleem hoeft te zijn trouwens.

Er is inderdaad alleen een X11 versie. Ik gebruik versie 1.03. Er wordt wel gewerkt aan een OS X versie en ik heb hem eens geprobeerd, maar er is nog niet mee te werken (crasht continu).

De X11 versie kun je downloaden op www.openoffice.org

Hans

Als het een niet te ingewikkeld document is (bij voorkeur alleen tekst) moet je het AW-document opslaan als Word [b:9cd7e305be]met[/b:9cd7e305be]de extensie .doc. Dat laatste moet je vooral niet vergeten, want anders weet de PC aan de andere kant niet wat hij moet doen. Word Mac of Windows zou ook nog verschil kunnen maken. Probeer allebei.

Nou, ik heb vandaag eens op kantooor gekeken wat Appleworks ervan gebakken had:

NIKS ! NAKKES !! NADA !!! :x

Zelfs de .txt die ik op het laatst had gemaakt was groentetomatenkippesoep geworden. En oh ja: de extensies klopten.

Ik heb mijn berichten van afgelopen halfjaar er nog eens op nagekeken maar geen goed woord over AppleWorks:

[quote:ddc150e90b]Onder OS9 liep Appleworks bij mij anders om de haverklap vast. Met name bij grote database-bestanden.
Onder osX is dit niet meer gebeurd, maar dat kan ook zijn omdat het grootste bestand sinds de laatste Appleworks-crash helemaal niet meer te openen is [/quote:ddc150e90b]

[quote:ddc150e90b]Bij mij staat de pagina-instelling standaard op 2880%. En als ik dat opnieuw wil instellen naar 100% krijg ik een strandbal en is een force quit nodig Ook ben ik een document van een halve Mb kwijt waarin mijn albumcollectie stond Verder klapte appleworks er onder 10.0 en 10.2 regelmatig uit
Appleworks is met internet explorer veruit het minst stabiele programma wat op mijn computer staat. IE is microsoft maar wat is de smoes bij Applework[/quote:ddc150e90b]

Ik vind Appleworks echt beneden de maat. Het word tijd voor iWorks. Eens kijken of dat OpenOffice wat is.

op zich is het heel simpel ik heb zelfs 2 oplossingen voor je, 1 ding je: moet wel stuffit deluxe 7.0.3 hebben.

1. maak er een .zip bestand van

2. Dit staat in de user guide van stuffit
    [b:e879c8d91b]• Microsoft Office Add-Ins[/b:e879c8d91b]
    StuffIt Deluxe now includes an Add-In for Microsoft Word that
    allows you to compress and email a document with a single
    click. The StuffIt Add-In allows you to save a document as a
    StuffIt archive, load a document from an archive, and compress
    and send a file via E-mail.

Nou, stuffit heb ik. Ik zal eens kijken of het helpt.

[quote:befa09c40a="hans dorsman"]Er is inderdaad alleen een X11 versie. Ik gebruik versie 1.03. Er wordt wel gewerkt aan een OS X versie en ik heb hem eens geprobeerd, maar er is nog niet mee te werken (crasht continu). [/quote:befa09c40a] Tijdens het installeren wordt gevraagd of ik de Apple X11-versie wil of de XFree86. Ik neem aan dat ik de X11 moet hebben (voor OSX.2.6), maar wat is XFree86 precies?

Als ik het oged heb is XFree86 de open versie van X11. Er zijn er nog meer dus. Er is ook XDarwin, maar die schijn niet zo stabiel te zijn.

X11 van Apple lijkt mij het beste, die gebruik ik in ieder geval ook.

Hans

[quote:eec3b28922="hans dorsman"]Als ik het oged heb is XFree86 de open versie van X11. Er zijn er nog meer dus. Er is ook XDarwin, maar die schijn niet zo stabiel te zijn.[/quote:eec3b28922]

Ik heb dus toch met XFree86 [i:eec3b28922]moeten[/i:eec3b28922] installeren.

Eerste venster na opstarten:
OroborOSX starts XDarwin

Dus Xfree86 ondersteunt OroborOSX ondersteunt XDarwin ondersteunt OpenOffice. Ik snap er niks meer van. Misschien maar niet proberen ook.

Eerste ervaring met Openoffice is goed, maar wat lijkt die interface ontzettend op Word (de windows-versie). Als het doel een nieuwe gratis concurrent van Office is, waarom dan Office kopieren?

Wel gdvrdgdvr :evil: ,

Kom ik potdomme op [b:869f82f930]mijn eigen apple[/b:869f82f930] hetzelfde probleem tegen. Elk bestand dat ik vanuit Appleworks gesaved heb (.doc, oude .doc, rtf, en zelfs txt) is niet normaal te openen in OpenOffice, allemaal vierkantjes. Het is ronduit belachelijk.

Dus nogmaals de vraag:
Hoe krijg ik die ¡€£¢?§¶•-bestanden naar een word (of indesign) op mijn werk?

[quote:b0c926b702="Peter O"]Heb je geprobeerd wat ik in het begin heb geschreven met .text?[/quote:b0c926b702] Nou, dat werkt tenminste wel in openoffice. Hopelijk ook met Word2000.

Het blijft natuurlijk belachelijk het onmogelijk is om opmaakgegevens op welke manier dan ook over te zetten naar het meest gebruikte tekstverwerkingsprogramma.

Misschien dat je met MacLinkPro je AppleWorks bestanden op de 'juiste' manier kunt exporteren? Zelf ook wel eens vergelijkbaar problemeen gehad; Word kon toen geen WP-docs openen. MacLink erover e presto ... goede Word-docs En heb heb je de laatse versie (2.6.7) van AppleWorks? Bij mijn weten moet rechtstreeks naar Word geen probleem zijn in de laatste versie!?