Dock indelen

Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik mijn dock in "groepen" kan indelen, bijvoorbeeld een groep Adobe Creative Suite of iLife, en waar ik dan de programma's die bij de groep horen inzet. Mijn dock is nu zo klein en er zit zoveel in dat ik het overzicht een beetje kwijtraak...

Zet alleen de programma's die je veel gebruikt in het doc. Dan zit tie naar mijn idee nooit vol! Voor de overige programma's -> http://softbend.free.fr/himmelbar/ Er makkelijk en gratis!

[url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24675&vid=164878]hier[/url] is zo een progje. Eieglijk zijn het gewoon kleine progjes met een afbeeldig (je kan ze ook zelf veranderen.)

Ik gebruik zelf ook een soort onzichtbare programmaatje die ruimtes creeert. Het zijn meerdere met serie spaties als naam. Voor elke ruimte een kopie van het app-je.

http://homepage.mac.com/zebaz/spaces.sit

Of wat ook handig is: sleep je programmamap in je dock; daarmee heb je ook snel toegang. Klik vervolgens op dat programmamapicoon in je dock en houd dan je muis enige seconden ingedrukt; je gehele programmawaslijst verschijnt. ---> je hoeft het dock dus niet vol te proppen met programma's.

Is dragthing niks voor je? daarmee kan je op elke plek van je scherm een extra 'dock' maken, met mooie effecten :)

Sinds ik Tiger heb (nu al 6 dagen) heb ik mijn Dock flink uitgedund. Spotlight is veel sneller dan naar allerlei mini-menus en icoontjes turen en met je muiscursor mikken. Gewoon cmd-spatie, type de eerste letters van de applicatie, pijltje naar beneden, enter, en klaar.

[quote:40b3e5b9e1="Buzz_D"]Sinds ik Tiger heb (nu al 6 dagen) heb ik mijn Dock flink uitgedund. Spotlight is veel sneller dan naar allerlei mini-menus en icoontjes turen en met je muiscursor mikken. Gewoon cmd-spatie, type de eerste letters van de applicatie, pijltje naar beneden, enter, en klaar.[/quote:40b3e5b9e1]

zo… dat lijkt op quicksilver zeg…

[quote:a3d4dc0cb0="Buzz_D"]Sinds ik Tiger heb ... Gewoon cmd-spatie, type de eerste letters van de applicatie, pijltje naar beneden, enter, en klaar.[/quote:a3d4dc0cb0] Command+Spatie dient om van invoermenu te wisselen. Control+Spatie brengt Spotlight naar voren.

[quote:4a72a5c956="michelvdb"][quote:4a72a5c956="Buzz_D"]Sinds ik Tiger heb ... Gewoon cmd-spatie, type de eerste letters van de applicatie, pijltje naar beneden, enter, en klaar.[/quote:4a72a5c956] Command+Spatie dient om van invoermenu te wisselen. Control+Spatie brengt Spotlight naar voren.[/quote:4a72a5c956]

Hier is het ook :apple: + spatie. Ligt aan het soort toetsenbord (laptop/regulier)

Dat kan je natuurlijk zelf zo instellen in de Keyboard Preferences. Maar command-spatie is in mijn Tiger installaties, zowel op de iMac als PowerBook, in ieder geval de default voor Spotlight. In Panther was command-spatie natuurlijk nog als default gereserveerd voor het invoermenu, dus misschien heeft het ook te maken met of je nog preferences van Panther hebt meegenomen naar Tiger.

Intussen zag ik in systeemvoorkeuren dat je Spotlight een andere toetsencombinatie kan geven en heb meteen het roer omgegooid. :mrgreen:

ik heb gewoon een aantal aliasmappen gemaakt met pakketten die ik veel gebruik. Zo staan die rechts met wat aangepaste iconen en links alle geopende programma's. Werkt echt perfect gewoon! (verder gebruik ik nu soms nog xmenu...)

zie m’n sig trouwens voor een voorbeeldje :wink:

Waar heb jij die groene apple achtergrond vandaan? Zelf in elkaar geshopped?

Hebben?

[quote:63f10fe7dc="JaZ86"]ik heb gewoon een aantal aliasmappen gemaakt met pakketten die ik veel gebruik. Zo staan die rechts met wat aangepaste iconen en links alle geopende programma's. Werkt echt perfect gewoon! (verder gebruik ik nu soms nog xmenu...)

zie m’n sig trouwens voor een voorbeeldje ;)[/quote:63f10fe7dc]

Dat is precies de oplossing waar ik naar zocht, bedankt! :smiley:

De dock gebruik ik voor de meest gebruikte programma's, en de rest gewoon op me desktop. :D

Ik heb rechts in mijn dock de thuismap, de map programma's en de map hulpprogramma's staan. Dit werkt vergelijkbaar met het startmenu uit Windows... Zeker voor switchers een aanrader.

[quote:179e9aa798="The - DDD"]Waar heb jij die groene apple achtergrond vandaan? Zelf in elkaar geshopped?

Hebben?[/quote:179e9aa798]
ja, kwestie van wat hue/saturation :slight_smile:

waarom ook niet:

Een voor m’n powerbook

en nog eentje voor m’n externe beeldscherm (gespiegeld)

[quote:179e9aa798=“nvgalen”][quote:179e9aa798=“JaZ86”]ik heb gewoon een aantal aliasmappen gemaakt met pakketten die ik veel gebruik. Zo staan die rechts met wat aangepaste iconen en links alle geopende programma’s. Werkt echt perfect gewoon! (verder gebruik ik nu soms nog xmenu…)

zie m’n sig trouwens voor een voorbeeldje ;)[/quote:179e9aa798]

Dat is precies de oplossing waar ik naar zocht, bedankt! :D[/quote:179e9aa798]

goh, ok dan :slight_smile: graag gedaan!
je zal er geen spijt van hebben, als je cs, mx, ed flink gebruikt werkt et (voor mij) echt perfect :smiley:

[quote:606202988e="The - DDD"]Waar heb jij die groene apple achtergrond vandaan? Zelf in elkaar geshopped?

Hebben?[/quote:606202988e]

Dat doe je door je Apple Achtergrond in Photoshop te bewerken met een brush van een opacity van ca. 50 % en daarmee over de gewone apple achtergrond te gaan (die achtergronden vind je in je HD>Library>Desktop Pictures)

EDIT: Hue en Saturation is idd ook een optie :wink:

[quote:069868dfce="unSOUND"]Ik heb rechts in mijn dock de thuismap, de map programma's en de map hulpprogramma's staan. Dit werkt vergelijkbaar met het startmenu uit Windows... Zeker voor switchers een aanrader.[/quote:069868dfce]

Ik ben dan wel geen switcher maar dat is inderdaad wat ik nu ongeveer gebruik.