Dock Probleem (dydl)

[quote:b00d8eda08="iRamon"]Tot voor kort kon ik een willkeurig bestand naar het dock slepen, boven een prog, die dan donker gekleurt werd, en als ik hem dan losliet, dan opende ie het document in die prog. Maar sinds gister doet ie dat niet meer?? Iemand die weet wat het is en een oplossing weet?[/quote:b00d8eda08] ([url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=49298]link[/url])

Dit stond in mijn andere thread. Overgens heb ik ook het probleem dat gewone jpg’tjes niet meer openen op dubbelklik en ze handmatig alleen geopend kunnen worden met Colorsync ipv Voorvertoning.

Ik heb een eMac (zie onderschrift) die loopt op Mac OS X Tiger 10.4.1, ik heb het probleem zomaar gekregen, en het is nog niet opgelost. Natuurlijk hielpen rebooten en permissies herstellen niet.

Ik heb imiddels mijn “prebinding” proberen te herstellen, omdat de “prebinding” het probleem zou kunnen zijn. Dus ik typ in de Terminal " update_prebinding -force" (wat ik van deze link heb) maar dat resulteert in een “internal dyld error”…

Iemand die mij kan vertellen hoe nu verder, en wat een dyld error is?

[size=9:b00d8eda08]P.S. Ik start een nieuw topic omdat in de andere niemand meer antwoorde, en er middels een nieuw probleem (dydl) is opgetreden.[/size:b00d8eda08]

Alvast bedankt.

Probeer het anders eens met [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26516]cocktail[/url]. Wel zo makkelijk!

EDIT: er is een fout ontstaan in één van de dynamic libraries, die door NSlookup/NSlink module worden geraadpleegd (zover als ik heb kunnen nagaan)

Wat moet ik dan precies met Cocktail, zover ik zie kan ik daar niet mij prebindings herstellen.

En wat valt er op te lossen aan dat andere probleem??

Ik zit dus met precies hetzelfde probleem! Alle voorkeuren weggegooid, mag niet baten :-( Ben benieuwd of iemand hier weet wat er aan de hand is....

overigens doet de prullenbak het wel. Dat is dan ook het enigste wat werkt in de dock...

Cocktail is een handig onderhoudstooltje ... of eigenlijk is het een interface voor een hoop handige tools die in OSX zitten ingebouwd. Het geeft een paar handige knoppen aan zaken die je anders alleen via de terminal gedaan kunt krijgen: prebindings updaten, cron-tasks uitvoeren, caches leeghalen en nog zowat. Laat Cocktail (of een andere tool: SystemOptimizerX -mijn persoonlijke favoriet- of Macaroni) maar je HD eens onderhanden nemen en dikke kans dat je problemen zijn verdwenen. Soms helpt het ook om de laatste OS-update nog eens te installeren. Als het goed is, komt binnen afzienbare tijd de update 10.4.2 en dan kun je er fijn de combo-update over gooien.

Ik heb zojuist SystemOptimizerX gedownoad. Welke opties zal ik uit laten voeren, zonder dat er wat beschadigd kan raken (cachecleaning en optimize is een risico zegt het progje met een popup).

De prebindings herstellen met allerlei programmaatjes is leuk en aardig, maar bij mij lost het het dock probleem niet op...

Ik ben bang dat we moeten wachten totdat er een update komt... Ik heb ook probs met .jpg bestandjes die ik standaard open in 'voorvertoning' (Preview). Die geven geen voorvertoning meer in de schermen, waar ze dat voorheen wel deden. En staan als 'blanko vellen' op mijn bureaublad. Niet het icoontje van voorvertoning ofzo. Zo omslachtig allemaal... :( :(

[quote:810e547f30="Jinta"]Ik ben bang dat we moeten wachten totdat er een update komt... Ik heb ook probs met .jpg bestandjes die ik standaard open in 'voorvertoning' (Preview). Die geven geen voorvertoning meer in de schermen, waar ze dat voorheen wel deden. En staan als 'blanko vellen' op mijn bureaublad. Niet het icoontje van voorvertoning ofzo. Zo omslachtig allemaal... :( :([/quote:810e547f30]

Dat eerste probleem heb ik ook (JPG niet standaart in VV) maar ik heb wel gewoon de icoontjes… En we moeten idd wachten op een update… :frowning:

Al eens een nieuw gebruikersaccount aangemaakt om te kijken of het probleem in de gebruikersmap zit?

[quote:b16827c710="Esquare"]Al eens een nieuw gebruikersaccount aangemaakt om te kijken of het probleem in de gebruikersmap zit?[/quote:b16827c710]

YOURE MY HERO! het klopt! maar hoe los ik dat nu op?? alles overhevelen naar een nieuw account?? :frowning: Of is er een andere oplossing.

[quote:1056c0e8f8="iRamon"][quote:1056c0e8f8="Esquare"]Al eens een nieuw gebruikersaccount aangemaakt om te kijken of het probleem in de gebruikersmap zit?[/quote:1056c0e8f8]

YOURE MY HERO! het klopt! maar hoe los ik dat nu op?? alles overhevelen naar een nieuw account?? :frowning: Of is er een andere oplossing.[/quote:1056c0e8f8]

Nou word ik weer uitgemaakt voor een jam-merk! :wink:

De meest systematische aanpak is: mapje op het bureaublad van je oude gebruiker maken en mapjes uit je thuisfolder daarin parkeren totdat je weet waar de boosdoener zich verstopt. Dan hetzelfde, maar nu op het niveau van afzonderlijke bestanden. Is een heel gedoe. Je zou ook een paar intelligente gokken kunnen wagen: kijk in de thuismap van de nieuwe gebruiker die je hebt aangemaakt naar wat er zoal aan voorkeurenbestanden in zit. Dikke kans dat het een van deze is. Het zou bijvoorbeeld zo maar eens com.apple.dock.plist kunnen zijn.

Denk maar eens goed na, iRamon, waarschijnlijk toch een een of andere haxie of ander "leuk" progje geïnstalleerd om e.e.a., bv de Dock, aan te passen, en die zit nu in de weg. De meeste mensen met dit soort problemen herinneren zich in een keer weer dat na installatie van dit-of-dat progje het probleem begon.

En bij dat andere probleem is dat je misschien gewoon even in zo’n ‘raar’ (wit) bestandje via Toon info een programma (Preview) opnieuw moet toewijzen.

Blijf van de prebindings af als je niet precies het fijne ervan weet, lijkt mij… :roll:

En... hoe gaat het nu mee?

'raar wit bestandje' blijft zoals ie is, terwijl in infoscherm woordt aangegeven wat het is. Nog steeds geen voorvertoning. En nog steeds geen respons als ik iets wil openen dmv sleur en pleur in dock (bv foto openen in photoshop dock). Zeer lastig overigens ...