Dock valt weg bij aansluiten tv

Ik heb een macbook pro (2008). Ik heb via een hdmi kabel mijn tv erop aangesloten. Ik heb gezien dat ik via instellingen mijn scherm kan spiegelen en de menu balk en dock kan verplaatsen tussen het ene en het andere scherm. Maar als ik mijn scherm spiegel, dan valt er aan de onder -en bovenkant een deel van het beeld weg op mijn tv.

Ik de instellingen op mijn tv staan op 16x9 en het gaat hier om een hd ready scherm. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt…

Jouw videokaart ondersteund zo te horen niet de afwijkende HD-ready resolutie van je TV (1366x768) via HDMI. Ik had het probleem hier ook, en heb 't kunnen oplossen door m'n Mac aan te sluiten op de VGA-poort van m'n TV. Snow Leopard schijnt dat probleem overigens op te lossen, maar ik heb dat zelf nog niet getest. Ik wacht op de developers van Plex tot ze hun mediacenter-app hebben geupdate voor goeie ondersteuning voor Snow Leopard :)

Ik draai Snow Leopard. Maar het gekke is dat ik bij de instellingen wel kan kiezen tussen 1080 en 740 (geloof dat dit hd ready is)... Beide instellingen heb ik getest. Gaat er geen kwaliteit verloren als je via een vga kabel je tv aan sluit?

Ik had m'n Mac Mini met Snow Leopard laatst nog aagesloten via de HDMI en ik had het probleem nog steeds. Sluit ik de boel idd via een VGA kabel aan, dan is er niks aan de hand.

Goed, het is wel de eerste Intel Mac Mini, wellicht het daar aan vanwege dat er een oudere videokaart inzit.

HD-ready komt in 2 smaken: - 1280×720 - 1366x768

Ik weet niet de precieze reden waarom dit zo is, maar het zal wel een kostenplaatje zijn ofzo :slight_smile:

Als je in Snow Leopard de 720p resolutie kiest krijg je dus de echte HD-ready resolutie, namelijk
de hierboven eerstgenoemde. Als je TV een andere resolutie dan ‘720p’ heeft kan hij een zwarte
balk laten zien of een stukje overscan.

Je hebt iets aan kwaliteitsverlies als je een VGA-kabel gebruikt, maar persoonlijk kan ik dat
onderscheid amper zien. Ik heb het getest met een DVD in zowel m’n Playstation3 die de
afwijkende resolutie wel prima ondersteund, en m’n Mini die via VGA aangesloten staat, maar
ik zie nauwelijks verschil. (mijn Mini is de voorlaatste versie, van april 2009).

Volgens mij heeft dat er allemaal niets mee te maken (in dit geval dan).

Een TV heeft een verhouding van 16:9
En jou Macbook Pro een verhouding van 16:10

Dus er valt altijd wat af tenzij je je beeld in elkaar drukt.

Nee hoor... het is gewoon een resolutie die al dan niet ondersteund wordt. 16:10 of 16:9 heeft er niets mee te maken: het is de resolutie die telt.

Ik heb hier zelf ook diverse Macs en een PS3 waarmee ik 't heb kunnen testen.

[quote:1e614452c3="joram"]Nee hoor... het is gewoon een resolutie die al dan niet ondersteund wordt. 16:10 of 16:9 heeft er niets mee te maken: het is de resolutie die telt.

Ik heb hier zelf ook diverse Macs en een PS3 waarmee ik 't heb kunnen testen.[/quote:1e614452c3]

Dat zeg je wel, maar ik heb ik heb een Full HD Tv en exact hetzelfde probleem met dezelfde Macbook Pro (early 2008).
En ik kan gewoon kiezen voor 1080p.
En ook dan valt de bovenkant en onderkant er af.

Full-HD heeft maar 1 resolutie: 1920x1080. HD-ready heeft 2 verschillende resoluties. De afwijkende 1366x768 resolutie is wat dit probleem veroorzaakt.

Als het goed is zou jouw probleem overigens ook opgelost moeten zijn als je een
verloopje naar een VGA-stekker haalt, en hem op die manier aan je TV aansluit.

Mvg,
Joram

[quote:9b0d2efd72="joram"] Als het goed is zou jouw probleem overigens ook opgelost moeten zijn als je een verloopje naar een VGA-stekker haalt, en hem op die manier aan je TV aansluit.

Mvg,
Joram[/quote:9b0d2efd72]

Dat vind ik vreemd? Waarom zou ik VGA gebruiken? dan ga ik qua resolutie en kwaliteit helemaal achteruit.
VGA kan geen Full HD tonen…
En daarnaast ook nog eens analoog.

Dat hangt dan van je TV af. VGA op zich ondersteund een Full-HD resolutie, maar het kan zijn dat je TV zelf dat niet via VGA ondersteund. M'n ouders hebben een Philips Ambilight en die ondersteund 't namelijk prima.

Het is maar net wat je wilt:

• Wil je een stuk van je beeld afgesneden hebben, maar volledig digitaal signaal
  • Wil je heel je beeld kunnen zien, maar dan via VGA

Mvg,
Joram

Het zal ook wel ondersteund worden. Maar het signaal is geen Full HD. Het signaal word om gevormd naar een analoog VGA signaal (met een mindere resolutie) en dus kwaliteit verlies en dus geen oplossing.

Het beeld wordt wel getoond, maar is geen Full HD met VGA. dat kan gewoon niet. Je kunt dus wel Full HD materiaal afspelen, maar wordt niet als Full HD met VGA op de TV getoond.

Tja, wat ik al zei; een iets waziger beeld (wat niet iedereen zal opmerken) en alles kunnen zien, of een stukje beeld afgesneden hebben en een volledig digitaal signaal. 't Is maar net wat je wilt denk ik.

Mvg,
Joram

Daar heb je gelijk in. Maar dan heeft het probleem toch deels met 16:9 vs 16:10 te maken, indien je geen gebruik maakt van VGA.

Niet zozeer de verhouding, maar wel de resolutie. Je kan net zo goed 1080px verticaal op een 16:10 als op een 16:9 verhouding proppen. Het is het OS, of beter, de driver van de grafische kaart die die resolutie moet ondersteunen. Het kan zelfs een 21:9 scherm zijn... als het systeem/de grafische drivers de resolutie maar ondersteunen.

Kijk bijvoorbeeld maar naar diverse PC-varianten mediacentrums. Die sluiten
gerust hun PC via HDMI op een Full-HD TV die de resolutie prima weergeeft
zonder je op te zadelen met overscan.

Mvg,
Joram

Ah, nu vat ik m.

[quote:6b604b87ba="joram"]Ik wacht op de developers van Plex tot ze hun mediacenter-app hebben geupdate voor goeie ondersteuning voor Snow Leopard :)[/quote:6b604b87ba]

Waar gebruik jij Plex voor? En waarom is dit beter dan Front Row?

[quote:7f9126d725="maarten_m4"][quote:7f9126d725="joram"]Ik wacht op de developers van Plex tot ze hun mediacenter-app hebben geupdate voor goeie ondersteuning voor Snow Leopard :)[/quote:7f9126d725]

Waar gebruik jij Plex voor? En waarom is dit beter dan Front Row?[/quote:7f9126d725]
De vraag was dan wel niet voor mij bedoeld, maar toch.
Ik gebruik Plex voor HD materiaal:
.m2ts
.m2
.mkv
En eigenlijk vele andere video containers.
Het is niet zozeer beter dan FrontRow, maar anders.
Maar wat ik fijn vind is dat ik alleen de video in een map hoef te gooien, Plex deze zelf op haalt inclusief beeldmateriaal en info.

Wat ik persoonlijk beter/fijner dan Plex vindt, is; - Hij ondersteund (bijna) alle bestandsformaten. Je hoeft dus geen films om te zetten om ze door Front Row te laten lezen. - Veel uitgebreider qua opties - Plex haalt informatie en afbeeldingen van imdb.com. Je krijgt dus een mooi opgemaakte omschrijving van de geselecteerde film/aflevering/CD, evenals een plaatje van het DVD-hoesje - Het is wat makkelijker/uitgebreider om diverse locaties aan te wijzen voor je data - Weergave en sorteringsopties zijn wat uitgebreider - Je kunt via Plex diverse apps draaien, zoals Netflix, Hulu, en echt bakken met andere kleine apps

Er zijn nog wel wat redenen waarom ik Plex boven Front Row heb gekozen, maar het komt
erop neer dat Plex voor mij de extra’s bood die ik in Front Row miste. Voor basisgebruik is
Front Row prima te doen, maar als je net even wat meer wilt is een programma als Plex of
XBMC een erg mooi alternatief.

Ik heb Plex ook draaien. Werkt super. Ik heb het beeld aan kunnen passen waardoor het uitstekend op mijn tv te zien is. Ik heb wel iets vreemds bij het spelen van een dvd. Ik hoor alleen maar gekraak en gepiep (via de dvd player is het geluid wel goed). Het is nogal off topic maar misschien weet iemand hier iets over...

Edit: Ik heb geluidsinstellingen aangepast in Plex en probleem is opgelost!