Dock weg ! Alternatieven?

Ik werk nu al zo'n 2 jaar af en aan met osX, maar toch heb ik nog steeds het gevoel dat het dock "in de weg" zit.

Is er een manier om het dock niet te laten opstarten? En zijn er goeie alternatieven om van app te switchen (dus misschien dmv een app-switch menu als in os9)?

Op VersionTracker.com zijn veel applicaties te vinden die dit doen, zoals [url=http://members.ozemail.com.au/~pli/x-assist/]X-Assist[/url].

Om de Dock niet te starten kan je 'm met behulp van een AppleScript killen bij elke opstart.

Maar weet je wel zeker dat je van de Dock af wilt?

[quote:606204579d="Adriaan Mol"] Maar weet je wel zeker dat je van de Dock af wilt?[/quote:606204579d]Nee :)

Maar een keertje testen kan geen kwaad… dacht ik zo.

Je kan toch ook bij de dock-opties aangeven dat het dock automatisch verborgen moet zijn. Het komt dan alleen tevoorschijn wanneer je met je muis helemaal naar de onderkant van je scherm gaat. Overigens vind ik het dock best handig.

[quote:92beee7e6a="PeterK"]Je kan toch ook bij de dock-opties aangeven dat het dock automatisch verborgen moet zijn. Het komt dan alleen tevoorschijn wanneer je met je muis helemaal naar de onderkant van je scherm gaat. Overigens vind ik het dock best handig.[/quote:92beee7e6a] Ik zit nogal eens onderaan m'n scherm met mn muis, en dan komt dat dock toch weer tevoorschijn.

Het dock is ook best handig, maar het neemt zoveel ruimte in (vind ik zonde). Ik zoek gewoon even naar alternatieven.

ik heb de dock na 5 maand osx vaarwel gezegd en vervangen door een combinatie van andere appjes. waarom geen dock: - veel appz: als je met veel applicaties werkt is de dock snel heel onoverzichtelijk. doordat de icons ook gaan schuiven als er apps draaien die niet vast in de dock zitten raakte ik ook m'n automatismes kwijt, ik moest telkens weer eerst kijken. Bovendien is het niet onmiddellijk duidelijk wat open is en wat niet, er zijn wel de pijltjes maar als er 25 apps inzitten moet je toch even checken. - up-poppen: in photoshop fullscreen met brushes werken onderaan: 'pop' daar is ie weer - en 'pop' en nog eens.. ik werd er dol van. in flash idem, de property panel die je 't meest nodig hebt staat onderaan, height intikken en je daar is ie weer.

helemaal overboord gooien is ook geen goed idee; sommige apps zijn echt wel gemaakt om met de dock te communiceren (entourage icon wijzigt als er mail is bvb).
ik gebruik een combinatie van dragthing (launch bar) en fruitmenu(customize apple menu en right-click menu), en de dock hangt helemaal rechts in 't hoekje van m’n tweede scherm. 'k zal straks es een screensnap posten.
groeten
tost

jij bent vast een switcher!

Ja hoef ook niet alle apps in je dock te gooien.. ik heb de apps die ik meest gebruik in de dock en de map vol met grafische apps ik de dock gegooit. Zo bespaar je ruimte dus ja.. [img:5abe2bd888]http://www.aciddesign.nl/external/Afbeelding-1.jpg[/img:5abe2bd888] groet!

flip

:mrgreen:

Of gebruik m'n eigen FreeLauncher. Staat op m'n homepage.

[quote:b9773b01a8="mr.greenish"]Ja hoef ook niet alle apps in je dock te gooien.. ik heb de apps die ik meest gebruik in de dock en de map vol met grafische apps ik de dock gegooit. Zo bespaar je ruimte dus ja.. [img:b9773b01a8]http://www.aciddesign.nl/external/Afbeelding-1.jpg[/img:b9773b01a8] groet!

flip

:mrgreen:[/quote:b9773b01a8]

Good thinking mr. greenish :slight_smile:

Ik gebruik de Dock (het Dock?) vooral om te kijken hoever de tea timer is met aftellen (soort kookwekker), om te zien welke apps actief zijn en om te checken of- en hoeveel mail er is. De Dock heeft natuurlijk ook een decoratieve waarde en maakt het allemaal wat speelser.

Wil ik full-screen, dan gebruik ik option/appeltje/D (hetzelfde weer terug).

Voor de rest regel ik het gros met Youpi Key en soms Tiger Launch (voor zover nog nodig).

ik kan je launchbar van harte aanbevelen, echt een top progje. Met appletje+spatiebalk geef je zoektermen op, bijvoorbeeld "ph" voor Photoshop en binnen een tel verschijnt je app., returnen en klaar. Je hebt de dock dan echt niet meer nodig.

Andere tip, zet je dock rechts (of links) :?

http://www.obdev.at/products/launchbar/

[quote:fb70e8500b="nankovic"]

Andere tip, zet je dock rechts (of links) :? [/quote:fb70e8500b]

Nee, sorry, dat vind ik zo lelijk… laat m dan maar beneden staan :slight_smile:

[quote:ae463a239e]jij bent vast een switcher![/quote:ae463a239e] van os9 bedoel je? ;)

[quote:d0e7d5bfa9="Reinier"][quote:d0e7d5bfa9="nankovic"]

Andere tip, zet je dock rechts (of links) :? [/quote:d0e7d5bfa9]

Nee, sorry, dat vind ik zo lelijk… laat m dan maar beneden staan :)[/quote:d0e7d5bfa9]

en launchbar?

Drag Thing!

Met "Dockfun" maak je gepersonaliseerde dock's die maar net de gegevens en programma's bevatten die je nodig hebt. Maak een dock 'privé', 'internet', 'kinderen'.... 't kost alleen 29$

Launchbar is ideaal! Zeker een aanrader :D

DragThing is een mooi programma. Zelf gebruik ik Drop Drawers, wat net zo makkelijk werkt. Een stel labels aan de rechterkant van mijn scherm (je kunt ze zetten waar je wil) en als ik erop klik komt een lade tevoorschijn waarin ik programma's en/of documenten heb staan.

Maar je kunt idd ook je dock links of rechts van het scherm zetten en enkel laten opduiken als je met je muis daar tegen de kant duwt.

Whymme

Hoe minder proggies, hoe beter wat mij betreft nog steeds. Met alt - appel - D verberg je de dock tijdelijk. Dit werkt vanuit veel apps. De echte Os X- savy apps, veranderen zelfs het venster van grootte zodat ze niet achter de dock zitten...