document aflopend maken in Indesign

Dag allemaal.. even een vraagje. Ik heb een document in indesign gemaakt met een aflopende illustratie. De bleed heb ik van te voren op 3 mm gezet (rondom het document) De illustratie heb ik ook tot aan de bleed getrokken (dus tot de rode bleed-streep) Maar hoe exporteer ik de opmaak nou als een pdf met de snijtekens en de afloop in de pdf ?

hopelijk kunnen jullie me helpen?

vriendelijke groet
ramon

Dat kun je aangeven onder 'exporteren --> pdf'. Daar kun je dat instellen.

Ik maak de pagina altijd rondom groter en zet de marges op de uiteindelijke schoongesneden paginagrootte. Snijkruizen zet ik op een apparte laag in de stramienpagina. Waarom? Omdat Indesign anders niet om kan gaan met 2 verschillende aflopende foto's in de naad van een spread (dus links een andere dan rechts). Ook kun je dan 'snappen' op de paginarand als zijnde een vaste aflooprand (dus kun je steeds evenveel laten aflopen). Normaal 'snapt' ie niet buiten het papier, dus dan is het lastig steeds bijv op 5m buiten het papier een foto te plaatsen.

Ha, dat deed ik vroeger in Quark ook. Gelukkig heb je nu met InDesign, onder "Document Setup", nog "more options" waarmee je fijne snappende aflooplijnen buiten het papier kunt zetten.

Als je dan later exporteert, kun je die bleed settings aanhouden in de PDF, of nog wat extra (totaal 20mm ofzo). Als je uiteindelijk een andere PDF nodig hebt, omdat de klant die lijnen irritant vindt, kun je in Acrobat je pagina weer teugcroppen (20mm bijvoorbeeld)

[quote:f6f5729f54="Martino"]Ha, dat deed ik vroeger in Quark ook. Gelukkig heb je nu met InDesign, onder "Document Setup", nog "more options" waarmee je fijne snappende aflooplijnen buiten het papier kunt zetten.

Als je dan later exporteert, kun je die bleed settings aanhouden in de PDF, of nog wat extra (totaal 20mm ofzo). Als je uiteindelijk een andere PDF nodig hebt, omdat de klant die lijnen irritant vindt, kun je in Acrobat je pagina weer teugcroppen (20mm bijvoorbeeld)[/quote:f6f5729f54]
Maar los je daar ook het ‘foto tot in vouw probleem’ mee op? En krijg je bij ctrl-0 (hele spread) dan alle aflopende spullen ook in beeld?

okeej dus bij de export opties aanzetten dat er snijtekens inmoeten!! thnax!!! gelukt! 8)