Dode iBook doet het plots weer... Hoe resetten?

Een hele tijd geleden is het Logicboard van m'n iBook eraan gegaan, en omdat ze bij apple toen sporen van vocht hadden gevonden, wilden ze hem niet repareren.

Sindsdien gebruik ik hem thuis als airport en als jukebox. Via remote desktop kan ik hem helemaal bedienen, want hij is verder nog volledig functioneel.

Maar daarnet was er plots wel weer beeld, en vlak daarna het beeld van een osx crash (half donker beeld met uitleg in verschillende talen erover heen en het logo van de restart knop in het midden).

Nu vroeg ik me af of er meer manieren zijn om de hardware van je mac te resetten (zoals appeltje-alt-p-r). Misschien dat er gewoon ergens iets fout zit. Of kan ik de firmware herinstalleren?

Aan de zijkant van de iBook bij alle aansluitingen zit een klein rond knopje met een driehoekje ernaast. Dit is de resetknop.

Ik weet niet hoe dit bij de gekleurde iBooks zit, bij de iBook G4 zit het knopje er volgens mij niet meer.

Het gaat om een iBook G3/800, een witte. Eigenlijk het model vòòr de G4 iBook.

Informatie over het resetten van je PMU (Power Management Unit) vind je [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449]hier[/url].

Ook kun je in de Open Firmware je NVRAM resetten en een complete reset doen:

1. Start op met Command-Option-O-F
  2. Tik in de witte commandline: reset-nvram <enter>
  3. Tik in de witte commandline: reset-all <enter>

Succes!

nog een vraagje dan... in belgie hebben wij een ander toetsenbord (frans). Als je opstart in open firmware, wordt er dan niet automatisch gebruik gemaakt van een amerikaans toetsenbord? Dat moet ik wel weten, want vermits het scherm het niet meer doet, moet ik blind typen.

[quote:cb65b35545="wout"]Het gaat om een iBook G3/800, een witte. Eigenlijk het model vòòr de G4 iBook.[/quote:cb65b35545] Komt die tegenwoordig niet in aanmerking voor die speciale regeling voor G3 iBooks? Ik bedoel die regeling waarbij je alsnog een logic board reparatie krijgt, omdat het beeld helemaal naar de maan is.

Ik heb hem opgestuurd, maar omdat ze sporen van vocht hebben gevonden, wilden ze hem niet repareren. Ooit was er tee gemorst over de trackpad. Pech voor mij :-/

Ik zit zo eens mijn iBook te bekijken... maar dat reset-knopje kan ik nergens vinden.... Of het knopje is zo klein, of mijn ogen zijn te slecht.... Maar bij WELKE aansluiting zou dat moeten zitten dan?

Bij de weg… de 5-secoinde-truuk van de aan-uit-knop werkt wel…

Zerk, niet elke iBook of PowerBook heeft die knop. Staat in 't artikel op [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449&lang=nl]hier[/url]. Voor 'Books zonder die knop zijn er andere methoden.

De resetknop aan de zijkant kan toch niks meer dan een koude herstart doen? Het gaat om het resetten van de PMU.

Heb met verbazing dat artikel gelezen... Mijn iBookje staat er wel in beschreven, maar de knop is er niet... blijkt dat ik idd een nieuwer model heb. In dat geval is het dus een kwestie van de aan/uit-knop 5 sec ingedrukt te houden om de power uit te zetten....

Daarna wee opstarten werkt als een reset, maar dan zonder het opnieuw in hoeven te stellen van tijd en datum… Beter dus eigenlijk… Als dat niet helpt, dan met codes opstarten, zodat je handmatig kan resetten…

Vraag me trouwens af wat de aanschafdatum van de iBook van de vraagsteller is… want volgens mij zijn alle iBooks uitgerust met een G3 en zijn het de powerbooks die een G4 aan boord hebben…

Sinds oktober vorig jaar niet meer, maar het lijkt mij hier ook om een G3 in plaats van G4 iBook te gaan.