Dode pixels op iMac

Ik weet dat het niet onder de garantie valt, maar het is redelijk frustrerend. Twee weken geleden heb ik een iMac gekocht en bij het aanzetten merkte ik dat een transistor in mijn scherm kapot was, en altijd bleef branden. Gevolg een mooie groene pixel midden op mijn scherm.

Je probeert ermee te leren leven (films kijken met een fijne pixel is in donkere scenes echt onfijn) maar nu is mijn tweede pixel ontstaan (een transistor die niet aanwil waardoor ik een groen/blauwe pixel linksonder in mijn scherm heb).

Taktieken om ze weg te krijgen zoals met een doekje erover masseren werken niet (bij de nieuwe dode pixel de eerste keren wel, maar hij schijnt het nu niet meer te willen doen). Ik vroeg me af of dit vaker het geval is bij schermen of dat het in een op de zoveel schermen voorkomt en dat er dan ook telkens meer kapot gaan. Wie weet bij hoeveel dode pixels het wel onder de garantie gaat vallen en als een van jullie dit ook heeft, how do you cope?

Ik kan me je frustratie voorstellen. Ze schrijven altijd wel dat op al die miljoenen pixels er altijd wel een paar kapotte bij kunnen zitten (zie o.a. [url]http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=22194-N[/url] maar zelfs eentje valt al zo ontzettend op dat het irritant is. In het gelinkte artikel uit de knowledge base worden geen aantallen genoemd maar in het verleden heb ik altijd gehoord dat het er minimaal 5 moesten zijn voordat je een nieuwe krijgt. Belachelijk eigenlijk... :roll:

Van dode pixels wordt je nooit blij. Toen ik mijn iMac aanschafte had ik er ook al gelijk 1 :cry: en vervolgend hield mijn scherm het na 4 weken helemaal voor gezien. Gelukkig is de Mac nu voorzien van een volledig nieuw scherm, zonder dode pixels. Ik hoop dat het bij jou blijft bij 2 dode pixels.

Ik heb van iemand begrepen dat de marge bij Apple relatief laag ligt in vergelijking tot PC's. Ik meen 5 (of 3) en bij andere fabrikanten 12 tot 15, maar dat heb ik ooit eens gehoord, dus pin je er niet op vast :?

Ik hoop dat je er snel boven zit, zodat je een nieuwe krijgt… :wink:

Maak dat er drie. Degene waarvan ik eerst dacht dat hij soms kwam is toch een ander, die is namelijk nu opgestaan. Begint al wel een vrolijk kleurenfeest te worden. Maar dat meer dan 3 a 5 schijnt dus wel te gaan lukken.

Ik zou als ik jou was eventjes naar apple bellen, misschien dat ze je kunnen helpen. Al moet ik toegeven dat ik de service van apple ook niet alles meer vind. Ik vroeg jaguar aan omdat ik de imac had gekocht na dat deze uitgebracht was. Ik naar dixons toe om jaguar om te eisen. Zij met apple bellen. Moest ik van apple zelf bellen. Kon ik hem wel krijgen, tegen rembours kosten en cd en admin. kosten. Uiteindelijk zou die update me 136 € hebben gekost. Belachelijk. Nu heb ik hem maar van een collega geleend. (schaam schaam :oops: )

Ik heb ook een onwillige pixel in mijn 1 weelk oude PB ! Apple gebeld en het werkt als volgt : meer dan 3 witte ( groen dus ) pixels of 5 dode ( zwarte ) pixels is de norm voor vervanging van het scherm indien ze dicht bij elkaar zitten. Als ze bijvoorbeeld verdeeld in de hoeken zittten is de norm hoger. Hopen dus dat er nog snel 2 kapot gaan !

Hoi..

Tuurlijk valt het onder garantie! gewoon terug naar apple er mee! beetje overdrijven en het scherm word echt wel vervangen!! het punt is als er dode pix zijn is er vaak iets mis… ik had op mijn powerbook na veel gebruik geen een dode pix… als ik er wel een zou hebben ga ik gelijk terug naar apple met dat ding… ben er heel makkelijk in IK betaal immers genoeg voor die leuke spullen… ik heb net gratis een nieuwe powerbook ontvangen mede omdat de verf aan de rand niet goed was… zie mijn verhaal hier: http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=1534

Dus terug er mee voor dat de garantie er af is… :roll: :roll: :lol: :lol:

Als moet ik er wel ff bij zeggen dat een Powerbook of Powermac beter gedekt zijn onder garantie dan een imac/iBook.. helaas..

gr,
Adry

Ik heb sinds eergister een nieuwe 17" iMac en gelijk een groene pixel, wegwrijven werkt niet. Ik hoorde dat je een nieuwe scherm krijgt bij 3 pixels. Weet iemand hoe je aan 2 pixels kan komen? :P

Mijn volgend scherm zal absuluut een flatpanel worden, en ook speel ik met het idee om een laptop aan te schaffen als ik daar het geld voor heb. Echter, ik accepteer geen enkele dode pixel. Daarom zal ik nooit een scherm of laptop kopen via het internet of postorder. Ik wil het scherm zien en als ik een dode pixel zie dan koop ik het ding niet.

Maar kan een tft scherm ook na verloop van tijd uitvallende pixels laten zien?

Ik heb nu een 1 week oude PowerBook. Helaas heb ik nu 2 dode pixels geconstateerd. Eentje in de hoek en ene midden in het scherm. Die is het meest irri. Met Apple gebeld: Bij 5 dode pixels wordt het gerepareerd. Hopen dat ze snel kapot gaan. haha!

Ik zou willen zeggen tegen iedereen die Apple gelooft: GELUL!

Lieve mensen, wij zijn consumenten. Als een consument iets koopt (let op: voor bedrijven gelden andere regels), heb je binnen 7 dagen niet-goed, geld terug garantie. Dat is bij wet geregeld, de winkelier kan wel van alles vertellen maar het is zo.

Je kan dus binnen 7 dagen terug naar de winkel en een ander exemplaar eisen of je geld terug eisen, [u:6cf787f595]ZONDER OPGAAF VAN REDENEN[/u:6cf787f595].

Ga dus onmiddellijk terug en eis een goede iMac / goed scherm.

De winkelier dient het probleem verder zelf af te handelen met Apple. Als je bij een online store hebt gekocht, zoals de Apple store, dan geldt deze wettelijke niet-goed-geld-terug regel volgens mij zelfs 30 dagen.

Ga niet “wennen” aan een half-werkend afgeleverd apparaat. Men hoort een fatsoenlijk werkend apparaat te leveren. De regel “wij repareren pas bij 5 dode pixels of meer” is alleen maar om van het gezeik af te zijn.

Je hebt recht op aankoop van iets goeds. Laat je door de winkel niet afschepen met “bel Apple maar”. De winkeliers is degene met wie jij zaken doet, en HIJ moet een goed toestel leveren.

Dank u.

[quote:71e3115f17="colpolyp"]Ik zou willen zeggen tegen iedereen die Apple gelooft: GELUL!

Lieve mensen, wij zijn consumenten. Als een consument iets koopt (let op: voor bedrijven gelden andere regels), heb je binnen 7 dagen niet-goed, geld terug garantie. Dat is bij wet geregeld, de winkelier kan wel van alles vertellen maar het is zo.

Je kan dus binnen 7 dagen terug naar de winkel en een ander exemplaar eisen of je geld terug eisen, [u:71e3115f17]ZONDER OPGAAF VAN REDENEN[/u:71e3115f17].

De winkelier dient het probleem verder zelf af te handelen met Apple. Als je bij een online store hebt gekocht, zoals de Apple store, dan geldt deze wettelijke niet-goed-geld-terug regel volgens mij zelfs 30 dagen.

Ga niet “wennen” aan een half-werkend afgeleverd apparaat. Men hoort een fatsoenlijk werkend apparaat te leveren. De regel “wij repareren pas bij 5 dode pixels of meer” is alleen maar om van het gezeik af te zijn.

Je hebt recht op aankoop van iets goeds. Laat je door de winkel niet afschepen met “bel Apple maar”. De winkeliers is degene met wie jij zaken doet, en HIJ moet een goed toestel leveren.

Dank u.[/quote:71e3115f17]

Ik heb de PB vorige week donderdag gekocht en nu al heb ik 2 dode pixels. Ik kan dus terug gaan en een fatsoendelijk exemplaar eisen? Verder ben ik namelijk zeer tevreden over de PB.

[quote:cc31f6a6a1="colpolyp"]Ik zou willen zeggen tegen iedereen die Apple gelooft: GELUL!

Je kan dus binnen 7 dagen terug naar de winkel en een ander exemplaar eisen of je geld terug eisen, [u:cc31f6a6a1]ZONDER OPGAAF VAN REDENEN[/u:cc31f6a6a1].

Dank u.[/quote:cc31f6a6a1]

Qua terugbrengen/omruilen/service heb je helemaal gelijk, Colpolyp.

Maar qua pixels die stuk gaan gedurende gebruik zit er een wat grijzer gebied achter, omdat pixels nu eenmaal stuk kunnen gaan en losse pixels niet gerepareerd kunnen worden. Tevens is de techniek om TFT-schermen te maken behoorlijk duur.

Om die reden hebben alle fabrikanten een pixelpolicy, die iedere consument eerst zou moeten lezen, voordat ze de (gesealde) verpakking open maken. Apple heeft wat dat betreft nog erg veel coulance, maar ik denk dat het vooral aan gebruikers zelf is hoe ze ermee omgaan. eerst zelf goed kijken, of een goede afspraak met de leverancier maken. Wat dat betreft kom je dan weer terecht in de discussie over leveranciers en service, een gewone winkel is dan weer beter bereikbaar dan een webwinkel. Een dealer die zegt ‘Bel Apple maar’ moet in ieder geval standrechtelijk geexecuteerd worden! :evil:

Ja Deef, terug naar de winkel! Je bent nog binnen de 7 dagen dus je kan je geld terug vragen of een nieuwe vragen.

Eens! :wink:

hoe herken ik een dode pixel? en heb je dat alleen in tft schermen? ik heb een 17" flatpanel iMac.

[quote:76a1a21f59="Strifer"]hoe herken ik een dode pixel? en heb je dat alleen in tft schermen? ik heb een 17" flatpanel iMac.[/quote:76a1a21f59]

Als jij geen irritant puntje (of meerdere) hebt op je flatpanel (=TFT) dan zal je waarschijnlijk ook geen dode pixels hebben. Of je ogen zijn misschien niet meer zo scherp :wink:

Zet een vol wit plaatje als schermbeveiliging. Als je geen zwart(e) punt(jes) ziet in dat witte vlak, lijkt het dat je er geen last van hebt.