doet mijn Time Machine het wel ? hoe te controleren?

Beste OMT’ers

Graag maak ik gebruik van jullie deskundigheid.
Time Machine is ingesteld op automatisch updaten. Dat gebeurt op een externe HDD die volop ruimte heeft. Toen ik OSX 10.9.5. had kon je bij “Systeemvoordeuren - Time Machine” op het tijdstip voor een update een voortgangsbalkje zien dat aangaf hoeveel gegevens werden geüpdatet.
Sinds kort OSX El Capitan 10.11.5. geïnstalleerd.
In Time Machine zie ik nu steeds dat als de tijd voor de volgende update er is dat dan de tijd voor de volgende update met een uur verspringt zonder dat een voortgangsbalkje verschijnt dat aangeeft hoeveel MB’s er geüpdatet worden etc. Het lijkt dus dat er geen update wordt gedaan.
Als ik dan in de menubalk bij het Time Machine icoon klik op “maak nu reservekopie” dan verschijnt het voortgangsbalkje wel met de daarbij behorende info.

Ik heb Time Machine al uitgeschakeld, de externe HDD verwijderd, de iMac (21,5 late 2013) herstart, schijf weer aangekoppeld en Time Machine weer ingeschakeld, maar resultaat is hetzelfde.

Ik vraag me af, of er nog wel automatisch updates plaatsvinden en hoe ik dat kan controleren. Want ik vind updates essentieel.

Graag jullie reactie en svp in simpele bewoordingen.

Alvast zeer bedankt.

Time Machine is nogal wat sneller gemaakt door Apple de laatste paar OS X-versies.

Ik weet niet of je een USB3-schijf hebt, maar dan kan het zomaar zijn dat een backup in 10 seconden wordt gemaakt als er max. 100 MB geüpdatet hoeft te worden. Dan moet je enorm goed op het icoontje gaan letten, wil je het daar kunnen zien.

Gedetailleerde informatie kun je uit de Console halen. (zie Programma’s > Hulpprogramma’s)

Ga linksboven naar ‘‘Alle berichten’’ en typ daarna aan de rechterbovenkant in het Filter-balkje het volgende:

com.apple.backupd

Dan krijg je keurig alle statusberichten van Time Machine te zien. Aan de tijdsvermeldingen zul je dan meteen zien hoe snel het gaat.

als je naar Systeemvoorkeuren - Time Machine gaat, dan kun je daar zien wanneer de laatste backup is gemaakt.

SunKeeper en fred44nl zeer bedankt.
M.n. de info in console was zeer verhelderend.
Ben helemaal gerustgesteld; want je zult je backup nodig hebben en het heeft niet gewerkt: een ramp moet dat zijn

Nog een paar manieren: je kunt op het Time Machine-icoon klikken zodat het menu opengaat; bovenaan zie je dan de laatste keer dat er een back-up gemaakt is. Een andere is om in de Finder naar de schijf te gaan, daarin in de map Backups.backupdb/naam van je computer te kijken, en die map te sorteren op bewerkingsdatum: de nieuwste back-up staat dan boven- of onderaan en aan zowel de mapnaam als de bewerkingsdatum kun je gelijk zien wanneer dat was. (Is Time Machine bezig, dan is er een bestand met als naam de huidige datum, een tijd van hooguit een paar minuten geleden, en extensie .inProgress.)