dom...dommer....domst

Het is eigenlijk niet goed voor me om hier te komen. Ik ga me steeds dommer voelen, want ik begrijp een paar dingen ff niet meer. Ik zit te lezen over aan/uitzetten van je mac en lees dat je computer in de nacht onderhoud pleegt. Ik vraag me af welk onderhoud hij pleegt. Is dat indexeren of weet ik veel wat. Werkt dat onderhoud ook als je mac in sluimerstand staat?

Daarbij zie ik dat er gesproken wordt over MacJanitor (ook in het vorige forum over hetzelfde probleem).
Wat is dat en wat doet dat en is dat beter dan het OSX onderhoud of alleen maar omdat je het tijdstip kan regelen?

Niet om lullig te doen, maar eigenlijk zijn de antwoorden op je vragen te vinden in de diverse discussies die er al over gevoerd zijn (en waar jij waarschijnlijk je verbazing vandaan hebt) :) .

Niets van aantrekken. ik heb me ook zo gevoeld toen ik al die dingen las. Ondertussen heeft iemand mij via dit forum de raad gegeven om gewoon lekker door te maccen zoals vroeger zonder mij ook maar een sikkepit te bekommeren om al die moeilijke unix-gerelateerde dingen. En gelijk had ie. Ik gebruik nu wel MacJanitor omdat je dat overdag zijn ding kunt laten doen. Maar wat het nou pecies doet is mij ook nog steeds niet duidelijk. Het zou alleszins overbodige bestandjes opkuisen waardoor je Mac wat sneller wordt. Nog niets van gemerkt anders.

Da's voor mij het voordeel van mac.. je [b:e04d888582]HOEFT[/b:e04d888582] je er ook niet in te verdiepen als je er geen zin/ intresse in hebt. Gewoon lekker werken op je machientje...

verder laat ik mijn machientje soms s’avonds aanstaan, maar weet eigenlijk ook niet precies waarom. defragmenteren ofzo???

[quote:1ca324c1b0="Geedee"]Niets van aantrekken. ik heb me ook zo gevoeld toen ik al die dingen las. Ondertussen heeft iemand mij via dit forum de raad gegeven om gewoon lekker door te maccen zoals vroeger zonder mij ook maar een sikkepit te bekommeren om al die moeilijke unix-gerelateerde dingen. En gelijk had ie. Ik gebruik nu wel MacJanitor omdat je dat overdag zijn ding kunt laten doen. Maar wat het nou pecies doet is mij ook nog steeds niet duidelijk. Het zou alleszins overbodige bestandjes opkuisen waardoor je Mac wat sneller wordt. Nog niets van gemerkt anders.[/quote:1ca324c1b0]

Dank je wel voor de raad, ik zal me er nix van aantrekken, maar het is wel allemaal interessant wat er staat…alleen weet ik niet altijd wat het is

Niet aantrekken, ik snap er soms ook nie veel van en toch probeer ik vanalles uit... resultaat: soms dikke crisis, bv. overlaatst had ik een programmake geïnstalleerd dat de overbodige files van m'n osX (andere taalbestanden enzo) zou verwijderen... nou moe... ik kreeg daarna steevast om de vijf minuten een kernal panic rond m'n oren! (een zware systeemcrash dus)... Ikke totaal in paniek, maar nu is't toch goegekomen... wijze les geleerd: zit niet te prullen met dingen die je niet kan of niks van snapt.

Ben wel fier da’k m’n iBook heb gehackt om een grote desktop te kunnen gebruiken met een extern scherm, maar dat was dan ook stap voor stap uitgelegd :slight_smile:

Dus… doe maar lekker voort zoals je bezig bent, dan lukt het nog wel het beste!

Greetz,
tfmichie

[quote:d37d67ea2a="dimelot"] ik zal me er nix van aantrekken, maar het is wel allemaal interessant wat er staat....alleen weet ik niet altijd wat het is[/quote:d37d67ea2a] Als je het ineteressant vindt moet je gewoon even verder spitten op dit en andere forums en bijvoorbeeld in de Knowledge Base van Apple. En dan maar voorzichtig uitproberen. Het lijkt meestal enger dan het is.

[quote:d281568d21="dimelot"]Dank je wel voor de raad, ik zal me er nix van aantrekken, maar het is wel allemaal interessant wat er staat....alleen weet ik niet altijd wat het is[/quote:d281568d21]

Da’s nou precies het leuke aan de Mac. Die levert verbluffende prestaties en is nog lekker leuk om mee te werken bovendien zonder dat je ook maar iets van het hele onderhuidse systeem moet begrijpen. Mijn Windows-collega’s moeten voor alles en nog wat dikke boeken doorworstelen om dan toch nog het hele ding in de prak te helpen. :smiley:

In [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107388]deze[/url] thread geeft cabbie een link die iets meer uitlegt over het opschonen. Op die pagina geeft Apple zelf een aantal programma's waarmee je onderhoud kan verrichten. Gewoon downloaden en af en toe draaien. That's all.