Dongle op G5

Vandaag helemaal blij, nieuwe G5 aangeschaft, Adobe CS werkt okay, maar dan f*cking Xpress met de eeuwige dongle. Die wil dus niet. :evil: Iemand suggesties? Indesign is (nog) geen optie daar ik in de grafische industrie werk en (helaas) nog veel in XPress moet worden aangeleverd. 8)

Welke dongel??

Als je een USB dongel hebt lijkt het me geen probleem, als je nog een ADB-dongel hebt dan zul je een iMate moeten aanschaffen, een verloopje van ADB ->> USB.

Gebruik voor Xpress wel de software en geef in de voorkeuren aan dat het OS9 de voorkeur moet geven.

Ja die iMate heb ik, en alle software/extensies e.d. ook ook geinstaleerd, maar hij blijft weigeren. bij de weg het is Xpress 4.0.1 8)

Dat je met XPress moet / wil blijven werken is natuurlijk al erg genoeg, maar kom hier niet aan met de mededeling dat je in de grafische industrie werkt en dat het 'dus' niet kan. Dat is in ieder geval tegen mijn zere scheenbeen. En ik kan nog wel een paar andere benen en tenen aanwijzen.

Voor straf ga ik je nu dan ook nog melden dat je Font Agent Pro ( www.insidersoftware ) moet gaan gebruiken om echt weer een beetje blij te worden van XPress, classic en fontmanagement.

Zoals je zelf al zegt: shit happens… :lol:

[img:582a56024d]http://www.noxbox.nl/files/imate.png[/img:582a56024d]

Dit al gedaan en je G5 her-gestart?

En dan dit: [quote:582a56024d=“Griffin”][b:582a56024d]QuarkXpress Passport[/b:582a56024d]

QuarkXpress Passport works with the Quark (Rainbow) hardware protection dongle. Older versions of Passport that use the Microguard dongle require the iMate version 2.5 or later.[/quote:582a56024d]

HA! das waar, maar helaas zijn we afhankelijk van drukkers die niet allemaal up-to-date zijn. Er zijn ook nog steeds drukkers die Certified PDF in het vreemde woorden boek moeten opzoeken, dus toch helaas moet ik voorlopig Xpress blijven gebruiken. Ik kan niet in mijn eentje de (grafische) wereld verbeteren. Dus deels toch weer een trap tegen dat zere been van je :wink: hoewel niet rot bedoeld.

Heb je soms aandelen in Font Agent Pro of is dat echt interressant?
8)

Ja

Hebben we het dan over een nieuwe dongle of andere firmware?

en ik heb een upgrade van Suitcase, dus geen FontAgent

Dit wordt wel een slowchat...

Kijk dus even wat je voor 'n dongel hebt. Ik heb nog een Rainbow, en die doet het.
Je kunt proberen of ze 'm bij Quark nog willen ruilen voor een USB dongel. Destijds was dat een mogelijkheid.

Voor fontmanagement zijn er weinig opties en veel ellende. FontBook van Apple is ondermaats. Suitcase is traag je weordt gek van alle waarschuwingen en bij openen en sluiten van een bestand gaat het als een zot door zijn database heen zoeken om iets te vinden (wat?? Geen idee) Bovendien crasht Suitcase nog al eens en doet het moeilijk met het beschikbaar maken van fonts aan de classic omgeving.

Zo niet bij FAPro. Is in staat om heel adequaat Classic te voorzien van OpenType, T1, TT, en zelfs MultipleMaster fonts. Geen aandelen, wel een blijde gebruiker. Ik krijg er ook geen airmiles voor ofzo. Wel gun ik ze wat meer aandacht.

Kee ik zal het eens uitzoeken. Bedankt voor je uitleg, ik weet het ben meer een gebruiker dan een systeem freak. Ding moet het gewoon doen :x en dat doet 'ie (nog) niet.

Thanx
8)

[quote:56406ac9d9="Timos"]Ja

Hebben we het dan over een nieuwe dongle of andere firmware?

en ik heb een upgrade van Suitcase, dus geen FontAgent[/quote:56406ac9d9]

Geen dongel en geen firmware, andere driver. Maar zo te lezen geld dat voor OS9
Heb je wel de extensie in je OS9 extensionsmap gezet?

Ook heeft de iMate lichte voorkeur om alléén aan een bus te hangen, dus niet via een Hubje.

FAP heeft een 30 dagen demo. Kun je in ieder geval 30 dagen sparen :smiley:

Ik heb via de kwark site de extenies gedownoad voor de iMate en ook nog [quote:ef674040de]USB Hardware Keys: Rainbow has recently released an updated version of their Sentinel Eve 3 driver that does function in both the Classic environment as well as in “pure” Mac OS X. You can download this new Sentinel Eve 3 driver from the Rainbow Technologies Web site (choose Sentinel Eve 3 from the pop-up menu, and then scroll down to the “Sentinel Eve 3 Driver Update”). [/quote:ef674040de]

Zonder resultaat. De dongle hangt niet in een hub, maar los aan de G5

30 dagen gratis! HA je bent en blijft een hollander thanx!

kijk effe of je 5 ergens vandaan kan halen... daar heb je geen dongel meer voor nodig....

suggesties waar ik die kan weghalen (of kraken) :lol: :sealed:

Jwal, daar is wel aan te komen. Maar daar gaan we het hier niet over hebben.

Afdeling not done…

Overigens werkt vrijwel geen enkele extensie in XPress 5, dus als je voor XPress 4 een aantal nuttige extensies hebt… Voor 5 zijn er ook een heleboel niet herschreven. Zoals Extensis Preflight.

[quote:3d27a60c1c="Timos"]Ja die iMate heb ik, en alle software/extensies e.d. ook ook geinstaleerd, maar hij blijft weigeren. bij de weg het is Xpress 4.0.1 8)[/quote:3d27a60c1c]

Xpress 4 op een G5!!??
Voor zover mij bekend draait een G5 alleen onder OSX. Voor Xpress onder OSX heb je toch een 6.x versie nodig. En dat gaat zonder dongle maar wel met codes via Quark!

[quote:1b2ade2551="mike"]Xpress 4 op een G5!!?? Voor zover mij bekend draait een G5 alleen onder OSX. Voor Xpress onder OSX heb je toch een 6.x versie nodig. En dat gaat zonder dongle maar wel met codes via Quark![/quote:1b2ade2551] Daar hebben de heren (en misschien ook wel dames) van Apple het Classic Enviorment voor ontwikkeld ;)

Weer wat geleerd. Wist niet dat os9 op een G5 draait. Dan Quark 4.x dus ook. Dat biedt mogelijkheden.

Dat biedt mogelijkheden... maar niet zonder slag of stoot hoor. Quark in Classic draaien is geen genoegen geweest voor menigeen in de begintijd van OSX.

Inmiddels is een en ander wel behoorlijk stabiel, maar printen vanuit classic, PDF’s draaien vanuit Classic en fontbeheer waren waarschijnlijk de belangrijkste redenen om juist NIET over te stappen op OSX.

En even voor de duidelijkheid: OS9 heet OS9 als je in OS9 opstart. Draai je het allemaal binnen OSX dan heet het zonder omwegen Classic.

Dus , Heren, maar nu verder.... :oops: dat kolereding werkt nog steeds niet, en volgens de leverancier kan XPress moeiteloos (hihihi) onder OSX draaien, dan wel in de classic mode. Zijn er trouwens nog andere hiaten die ik tegen ga komen als vormgever/dtp-er, krijg een beetje de kriebels als ik al die do's and don't's zo hoor. Toch maar weer achter de commodore 64? :innocent:

8)

Zo moeilijk is het allemaal niet... De meeste ellende hebben anderen al voor je opgelost :D