Donkey aan de praat op iMac

Als nieuwe Mac gebruiker ben ik nog steeds aan het zoeken hoe ik kan doen wat ik op mijn PC deed. Op mijn PC haal ik met emule fluitend alles binnen dat ik in huis wil hebben. Hoe kom ik met Mac OSX op het donkey netwerk?

Ik heb de volgende software geprobeerd:

• de xDonkey client
  • eDonkey 1.0, de mac client
  • mlmac

ik heb bij de ingebouwde firewall twee poorten aangmaakt: 4662 en 4665.
Deze twee poorten heb ik aangevinkt.

Wat doe ik verkeerd dat ik met geen van deze programma’s kan connecten bij eDonkey?
Hoe stel ik mijn mac zo in dat ik met een High iD het edonkey netwerk op kan?
Welke software is daarbij het best te gebruiken?

Kan iemand mij hierbij helpen?

[quote:c492a3da65="Brownee"]Op mijn PC haal ik met emule fluitend alles binnen dat ik in huis wil hebben. [/quote:c492a3da65]

Tja…

Maar eh, dit misschien

http://savannah.nongnu.org/projects/mldonkey/

Nou ik gebruik nu edonkey2000 ( http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14979 ) en werkt zonder problemen:) Ziet er allen niet uit maar als je wilt kan ik je een leuke panther skin stuuren via->msn mrgreenish@hotmail.com Als je de poorten open zet zou alles goed moeten werken. mlmac werkt bij mij niet blijft crashen + het blijf werken ook al sluit je het af, dat bevalt me niet.

eDonkey werkt hier ook perfect, dus ik weet niet wat je verkeerd doet. Maar zoek eens op Poisoned. Ook een fijn download programma.

eDonkey, Poisoned, Aquisition allemaal p2p progs voor de mac, heb zelf de voorkeur voor Poisoned en Aquisition. is shareware en vrij te dl via http://www.versiontracker.com/macosx/

Heb je de TCP en UDP poorten wel correct geopend?

eDonkey heeft er bij mij ook wel eens last van dat het programma ‘vergeet’ dat die poorten open staan.

Hoe heb je je poorten open gezet? Via de terminal of via een GUI (zoals Brickhouse)?

Een High ID krijg je door correct je firewall in te stellen. Maar dat is mij ook nooit gelukt. Het High ID (of Low ID) krijg je als je inlogt op het eDonkey netwerk, Maar eDonkey2000 logt standaard in op het Overnet netwerk, je hebt als extra keuze om ook te verbinden met het eDonkey netwerk.

Pieter

[quote:0e1a608c09="Brownee"] ik heb bij de ingebouwde firewall twee poorten aangmaakt: 4662 en 4665. Deze twee poorten heb ik aangevinkt. [/quote:0e1a608c09]

Is dat je enige firewall? of heb je naast de ingebouwde softwarematige OS X-firewall* nog eentje op de ADSL-router? dan moet je de poorten daar ook open zetten.

Wat ook wil helpen is om even na te gaan of de poorten ongebruikt zijn. Indien dit niet het geval is willen programma’s elkaar nogal eens bijten. Het kiezen van willekeurige poorten volstaat, zolang ze dan maar ongebruikt zijn.

Bij mij doet eDonkey 1.0.2 het uitstekend. Het is nog net geen pc-versie met modificaties, maar je kan wel prioriteiten aangeven en hij maakt alle downloads compleet. mlMac werkte overigens ook prima.

• je kunt de poorten (met de hoofdgebruikers/beheerdersaccount) open zetten bij: systeemvoorkeuren / internet en netwerk / delen

Denk inderdaad dat Quarterpounder with Cheese gelijk heeft kwa firewall in je adsl-router. Ik heb hetzelfde probleem. Ik zie echter het verschil tussen low en high-id nietzo. Ik krijg alles wat ik wil ook wel binnen met mijn low-id... maarja, mischien wil ik wel niet genoeg ;-)

suc6

[quote:88917b8f3a="jbgood"]Quarterpounder with Cheese [/quote:88917b8f3a]

:lol:

[quote:88917b8f3a=“jbgood”]Ik zie echter het verschil tussen low en high-id nietzo. Ik krijg alles wat ik wil ook wel binnen met mijn low-id… [/quote:88917b8f3a]

Zie o.a. deze link: [quote:88917b8f3a]With eDonkey other clients need to be able to connect to you. If you are Unreachable you will be able to download from Reachable clients, but you will not be able to download from another Unreachable client. This means that many possible sources for downloads are not available to those who are Unreachable.[/quote:88917b8f3a]

Low-ID (ookwel ‘unreachable’) betekent dus met name dat je minder bronnen zult hebben dan als je een High-ID (ookwel ‘reachable’)hebt. Bij populaire bestanden is dit niet meteen een probleem, maar als de bronnen schaars zijn wil je echt wel een High-ID hebben!

Maar eh... Low-ID en High-ID is toch iets van het eDonkey netwerk en niet van het Overnet-netwerk?

:stuck_out_tongue: Voor de mensen die het even niet snappen: eDonkey 2000 verbind met twee netwerken: het Overnet-netwerk (volledige gedecentraliseerd) en het eDonkey-netwerk (werkt met servers)

Pieter

[quote:5f814c7287="pieter010"]Maar eh... Low-ID en High-ID is toch iets van het eDonkey netwerk en niet van het Overnet-netwerk?

:stuck_out_tongue: Voor de mensen die het even niet snappen: eDonkey 2000 verbind met twee netwerken: het Overnet-netwerk (volledige gedecentraliseerd) en het eDonkey-netwerk (werkt met servers)

Pieter[/quote:5f814c7287]

Dat het alleen gold voor eDonkey wist ik niet. Wel logisch: je moet idd verbinden met een server bij eDonkey. Het blijft handig om een High-ID te hebben, meer bronnen kan nooit kwaad. lijkt me.

On-topic:

Bij eDonkey wil het ook nog wel eens uitmaken welke server je hebt. Je kunt eventueel een nieuwe server toevoegen. Met google ‘ed2k server’ zijn die te vinden. Mocht Donkey na het openzetten van de poorten op de firewalls en met een actuele serverlijst nog niet werken dan weet ik het ook niet meer.

PS je internetprovider/netwerkbeheerder heeft de gekozen poorten toch wel open staan?

Mijn tip: Houd ook Solarseek in de gaten. http://www.fejta.com/solarseek/ Solarseek is 't Mac broertje van PC-Soulseek. Het is nu nog beta. Screenshots van de komende update-versie zijn op dit forum te zien: http://www.fejta.com/forum/post.php?cat=1&fid=3&pid=3&page=1 Ook de ontwikkelingen zijn hier te volgen. :D

Royale with cheese heeft gelijk. Mijn modem/router gaf weliswaar de poorten door, maar niet naar het nieuwe ip-adres van de iMac. Problem solved.

De meeste problemen op mijn nieuwe Mac hebben toch vaak niet te maken met de Mac zelf. :slight_smile:
(itt mijn windows bakken)

Andere vraag:
welk programma is het beste te gebruiken om een beetje zoekresultaten te produceren?
eMule blinkt daar in uit naar mijn bescheiden mening.
Er zit een feature in eMule, ‘Global search’, waarmee het gehele edonkey netwerk afgezocht wordt.
Ik ben dit nog niet tegengekomen in iets voor de Mac.

Ik gebruik xDonkey en kan in principe alles vinden dat ik nodig heb en ook wel downloaden, maar het gaat allemaal niet zo snel. Ik moet mijn poorten doorschakkelen in mijn airport extreme maar dat wil niet helemaal lukken. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?