Hallo, sinds kort heb ik mac mini van iemand overgenomen en bevalt me goed(wat is zo.n mac gebruikersvriendelijk)
Ik heb een probleem; gister speelde ik een spel in een andere resolutie, na dat spel zette ik m'n gewone resolutie weer aan. toen viel mijn beeldscherm op zwart en het stroomlichtje knipperde(acer).
Ik ben een leek maar na speuren vond ik een methode om beeld weer terug te krijgen 'met de shiftknop ingedrukt de computer herstarten'.
En ja het werkte ik had weer gewoon beeld, alleen nu kan mijn computer geen geluidsapparaat meer vinden (en ik na uren zoeken ook niet) en als ik de computer uitzet gaat ie alleen nog maar aan samen met die shift knop.
Wie weet raad? Aub niet te ingewikkeld pas macgebruiker, vrouw en blond.(alles zit tegen)
Dit krijg ik te zien, ook al vink ik aan om op menubalk te tonen verdwijnt ie .
[URL=http://imageshack.us][img:398033d8b6]http://img257.imageshack.us/img257/1260/afbeelding1xm9.png[/img:398033d8b6][/URL]
zet je comp helemaal uit, druk en houd dan de ctrl-alt-P-R vasten op de een of andere manier moet je dan je comp aanzetten en 4-5x laten boingen, je video instellingen zijn dan gereset
[quote:d4499fb841="Ferdinand"]zet je comp helemaal uit, druk en houd dan de ctrl-alt-P-R vasten op de een of andere manier moet je dan je comp aanzetten en 4-5x laten boingen, je video instellingen zijn dan gereset[/quote:d4499fb841]
Hoi Ferdinand dank je voor tip (dat ik daar zelf niet opgekomen ben . :? )
Dus dit bovenstaande kan ik dus alleen doen als er iemand bij me is(handen tekor)t?
En wat bedoel je met boingen?
Ik heb m’n naam in elk geval goed gekozen.
Geen idee of het je helpt, maar je moet gewoon met 1 vinger je Mac aanzetten en dan snel daarna met 4 vingers (verdeeld over 2 handen :wink: ) CTRL en ALT en P en R ingedrukt houden. Je hoort dan een BOING (ook als je boxen niet werken, dan komt het uit de Mini zelf) en dan blijf je met die toetsen ingedrukt wachten tot je die BOING 4 keer hebt gehoord en dan laat je de toetsen los. :D
Ben benieuwd of dat voldoende is om het op te lossen. Was Mac OS X fris geïnstalleerd?
[quote:61f566a580="JeePee"]Geen idee of het je helpt, maar je moet gewoon met 1 vinger je Mac aanzetten en dan snel daarna met 4 vingers (verdeeld over 2 handen :wink: ) CTRL en ALT en P en R ingedrukt houden. Je hoort dan een BOING (ook als je boxen niet werken, dan komt het uit de Mini zelf) en dan blijf je met die toetsen ingedrukt wachten tot je die BOING 4 keer hebt gehoord en dan laat je de toetsen los. :D
Ben benieuwd of dat voldoende is om het op te lossen. Was Mac OS X fris geïnstalleerd?[/quote:61f566a580]
Ja os was fris, ik heb jou manier geprobeerd gaf maar 1x boing en kwaal nog aanwezig.
Dus wachten tot er iemand langs komt voor extra handje
Dit, wat 'Leekje' dus niet lukt, heet PRAM reset (ook wel PRAM zappen).
Vier keer de opstart-gong? Twee keer is genoeg!
Apple: [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238-en]Resetting your Mac's PRAM and NVRAM[/url]
Buurjongen zijn handen gebruikt voor pram reset, de ping ging maar 1x, daarna weer het zwarte beeldscherm(met knipperend stroomlampje) dus weer 5 min opstarten met shift daarna wel beeld maar nog steeds geen geluid :cry: .
Ik word nu echt wanhopig, mocht het ooit goed komen speel ik nooit geen spellen meer op een andere resolutie.
obi[/quote:4a217675ea] Hoi Obi
Voor ik wat ga doen zal ik eerst doorgeven dat het een g4 mini is en nee er zitten geen speakers aan de monitor ik heb zo’n jbl setje woofer en boxen.
Raar ik kan ook bij m’n voorkeuren qua geluid maar één ding aanklikken (toon volume in menubalk), maar zo gauw ik m aanraak in de balk verdwijnt ie weer. Voor de rest kan ik nix regelen in m’n voorkeuren alles staat bevroren.
THX
Ik denk het ook, maar is speel nooit geen (andere resolutie)spelletjes meer.
Dat opnieuw instaleren moet ff weekje wachten dat laat ik door zoon doen.
Ik heb ook nog de helpdesk gebeld van Apple maar wil ik iemand spreken die me kan helpen gaat het me 49€ kosten (die kan ik niet missen), dit vertelde ze trouwens pas aan het eind van het gesprek eerst allerlei info opvragen serienr., leeftijd mac. naam etc en dan pas de prijs melden.
[quote:f63dd3c8b4="leekje"]Ik heb ook nog de helpdesk gebeld van Apple maar wil ik iemand spreken die me kan helpen gaat het me 49€ kosten (die kan ik niet missen), dit vertelde ze trouwens pas aan het eind van het gesprek eerst allerlei info opvragen serienr., leeftijd mac. naam etc en dan pas de prijs melden.[/quote:f63dd3c8b4]
Misschien moet je dat document over hhet zappen van je PRAM nog maar eens doorlezen...
Wat JeePee zei over het ingedrukt houden van Ctrl, Alt en P+R gaat inderdaad niet werken. Los van het feit dat de Alt-toets bij Apple nog steeds de Option-toets heet (alhoewel er Alt opstaat), is de Ctrl-toets bij Apple niet echt populair.
Een ervaren Mac-gebruiker zou zich er al over verbazen dat de Command-toets ([command]) niet meedoet in dit spel, het is immers de belangrijkste toets op je hele toetsenbord. Voor de Switchers; op Windows hebben ze de meeste commando’s van Apple overgenomen met de Ctrl-toets.
De juiste toetscode voor het zappen van je PRAM is
[command] [option] [P] [R]
Je zet dan enkele instellingen terug naar de fabrieksinstellingen, zoals het volume, de resolutie van het beeldscherm, de standaard audio in- en out, de energiestand en zo nog wat van die dingen. De tip is om na een PRAM-reset even je systeemvoorkeuren na te lopen.
Er gaat overigens geen data verloren. Bij de weg… spelletjes met een andere resolutie zouden bij afsluiten de resolutie terug moeten zetten, kijk eens in de instellingen van het spel bij screen-options… WQellicht dat je de resolutie ook aan jouw scherm kan aanpassen.
Goed gezien Zerk; twee keer verkeerde info en ik had het ondanks het toevoegen van mijn linkje ook niet in de gaten...
Tja, zo komt Leekje nooit aan een dubbele 'boing'! :innocent:
[quote:9dab6535f3="Zerk"]Wat JeePee zei over het ingedrukt houden van Ctrl, Alt en P+R gaat inderdaad niet werken.[/quote:9dab6535f3]
Je hebt helemaal gelijk, ik herhaalde eigenlijk het verhaal van Ferdinand, om het extra te verduidelijken enne ik keek over de Option/Appletje heen... ik zat op m'n werk achter een Windows... Sorry... :sealed:
[quote:b1c0d75ae4="JeePee"]...ik zat op m'n werk achter een Windows... Sorry... :sealed:[/quote:b1c0d75ae4]
Dan mag je helemaal niet hier op MacOSX.nl zijn... èn op je werk, èn achter Windows! :evil: