Door een DVD die kapot is gegaan, start mijn iMac niet meer door.

Ik had een dvd in mijn imac zitten, en ineens verwijderde mijn iMac uit zichzelf de DVD. Dit gebeurde met een raar haperend geluid, ik probeerde de dvd er uit te halen maar dat ging met moeite. Ik moest een beetje trekken en heen een weer bewegen , en toen zag ik dat mijn dvd kapot was. Het midden was gescheurd en er was een stuk af.

Daarna startte mijn iMac niet meer op, niet vanaf zijn eigen harde schijf als met een externe hardeschijf met snow leopard er oo.

Wat kan ik nog doen?

en

Valt dit onder mijn garantie? Want de iMac is gekocht in december 2010

Bedankt

Nee, je mac kapot maken valt niet onder de garantie.

Hij start wel op, maar mogelijk pas na x minuten.
Ik verwacht dat resten van de DVD ervoor zorgen dat de drive denkt dat er een schijf aanwezig is. De drive zal dan proberen de schijf te lezen. Pas na vele pogingen geeft de drive het op en dan kan je wel vanaf je hdd opstarten.

Ik zou de DVD in elkaar 'puzzelen', dus kijken dat je alle stukjes hebt. Als je dan de hele DVD bij elkaar hebt, dan kan je proberen een goedkope werkende dvd (video dvd van 1 euro bij het kruidvat of dergelijks) erin stoppen. Eerst 'half' en dan aanzetten om te kijken of de mac hem probeert in te slikken. Doet hij dit niet dan kan je proberen de disc zacht erin te drukken (niets forceren).
Ik denk dat hij vervolgens weer werkt :-)

Welkom op dit forum!

On-topic: je garantieperiode is nog niet om, dus gewoon teruggaan naar de winkel waar
je hem hebt gekocht. Zolang je geen dvd-restjes er in laat zitten zullen ze het wel moeten maken.

En als je applecare erbij hebt genomen al zeker niet, dan zijn ze nog flexibeler.

Met vriendelijke groeten,
Spywurm

Btw, als je de alt-toets inhoud bij het opstarten kan je ook niet de harde schijf selecteren?

Die DVD moet al scheuren hebben gehad voordat hij er in ging (zeker zo'n goedkope dan van het kruitvat?):wink:. Een drive maakt zelf geen DVD in stukken. Als het stuk wat er af is niet al te groot is is dat gewoon naar beneden gevallen.
Wat was het voor een DVD?
En wat is het punt waarop het opstarten niet verder gaat? Het grijze of blauwe scherm?

Ik denk ook dat je moet zorgen dat alle stukken van de kapotte dvd eruit moeten zijn als je aanspraak op de garantie wilt maken. Het is erg onwaarschijnlijk dat de dvd door de drive is vernield, bijna zeker dat het andersom het geval is.

Misschien een tip om er een externe dvd brander bij te kopen, hiermee ontlast je de brander van je Imac. Ik heb zelf meteen een goedkope Samsung gekocht om die reden. Werkt prima voor zowel het branden als het afspelen van dvd/cd,s. Een externe brander kost rond de 35 euro.

Ja hoor, ontlasten van je iMac? Kom op, je koopt een machine van rond de 1100 euro+. Dan mag je verwachten dat hij het gewoon 100% doet.

[quote]
Ja hoor, ontlasten van je iMac? Kom op, je koopt een machine van rond de 1100 euro+. Dan mag je verwachten dat hij het gewoon 100% doet.
[/quote]

Natuurlijk mag je dat verwachten, volgens mij heb ik ook niet geschreven dat je dat niet mag verwachten. Maar iemand die een brander intensief gebruikt, weet ook dat een brander op een gegeven moment moeilijk kan gaan doen en dat is dan meestal niet in de garantie periode. Dus volgens mij is het helemaal geen raar idee om gebruik te maken van een externe brander als je hier veel gebruik van maakt.

[quote=Ludolf url=http://www.onemorething.nl/community/topic/door-een-dvd-die-kappot-is-gegaan-start-mijn-imac-niet-meer-door#post-2293486 time=1316360962]
Misschien een tip om er een externe dvd brander bij te kopen, hiermee ontlast je de brander van je Imac. Ik heb zelf meteen een goedkope Samsung gekocht om die reden. Werkt prima voor zowel het branden als het afspelen van dvd/cd,s. Een externe brander kost rond de 35 euro.[/quote]
M.a.w: jij verwacht dat een goedkope brander van €35 veel langer mee gaat dan de brander van een dure Apple? Dan kun je net zo goed een goedkope Windows pc nemen.... Een externe brander kopen omdat je denkt dat de Apple brander het niet aan kan en dus op termijn stuk zou kunnen gaan is onzin.

[quote]
M.a.w: jij verwacht dat een goedkope brander van €35 veel langer mee gaat dan de brander van een dure Apple? Dan kun je net zo goed een goedkope Windows pc nemen.... Een externe brander kopen omdat je denkt dat de Apple brander het niet aan kan en dus op termijn stuk zou kunnen gaan is onzin.
[/quote]

Ook in dit geval heb ik nergens geschreven dat ik verwacht dat een goedkope brander "veel" langer meegaat, maar het is wel eenvoudiger en goedkoper te vervangen. Ik geef slecht aan dat iemand die intensief brand, een externe zou kunnen aanschaffen om de interne brander te ontlasten. Maar blijkbaar is dat een idioot idee. Als je slechts een paar dvd'tjes per week brand is het inderdaad overbodig.

Waar het om gaat is dat het [i]helemaal[/i] niet nodig is als je een superdrive in je Mac hebt. Ook als je heel veel brand, want de verwachtte levensduur van alle Mac componenten zijn (op de onvermijdelijke uitzonderingen na dan) langer dan de gemiddelde periode waarin men een nieuwe Mac aanschaft.

En trouwens: brand je idioot veel schijfjes dan ben je waarschijnlijk iemand die veel films en muziek download deze brandt en er vervolgens mee op de markt gaat staan...