door mac geopende netwerk bestanden kunnen niet door pc's ge

Ik heb m'n macje in een door pc's gedomineerd netwerkje hangen middels Active Directory. Als pc gebruikers netwerk-bestanden geopend hebben kan ik ze probleemloos alleen-lezen openen. Alleen als ik netwerk-bestanden open kunnen pc-gebruikers ze niet meer openen. Kan dit verholpen worden?

volgens mij heeft dat te maken met de rechten die aan een document 'hangen'. zorg ervoor dat de rechten en eigenaren uit dezelfde groep bestaan, dan zou het opgelost moeten zijn

maarten

edit:
onder [command] -i kan je zien wie de eigenaar en de bevoegdheden zijn en zonodig aanpassen

Maar dan kan ik ontelbare documenten gaan aanpassen. Het geldt niet voor documenten die op mijn mac staan, maar netwerk-documenten. Dat zijn er nog een hoop bij dit bedrijf... Waarom is het andersom geen probleem? Als een pc-gebruiker hetzelfde doc heeft openstaan kan ik 'm wel (alleen lezen) openen. Tussen pc-gebruikers ook geen probleem. [i:66289d80fb]Alleen[/i:66289d80fb] als ik een doc open kunnen andere pc-gebruikers er domweg niet in...

Heeft niemand anders dit probleem?

gebruik je osx of os9 ?

Heb dit zelf wel eens gehad met os9.

In principe zou het een rechten kwestie moeten zijn. Zodra jij bestanden opent veranderd hij het bestand blijkbaar. Gewoon testen door 1 bestand op read only te zetten en eens kijken wat het verschil is.

Verder zou je op active directory je mac geen schrijfrechten kunnen geven op shares.
Maak een groep aan : mac en geef deze alleen lees rechten. :slight_smile:

veranderen ook de iconen als je ze met de mac hebt geopend ? En wat gebeurd er als je vanaf een mac een worddocument op een share plaatst ?

Heb je verder je mac aan het active directory toegevoegd met adreslijst toegang ?