Door OMT verbannen browsers

Ik gebruik standaard OS X 10.9.5 (Mavericks). Op twee externe HD’s heb ik (bootable) de El Capitan en de High Sierra. Met deze laatste plaats ik (noodgedwongen) deze topic:

Ik ontdekte twee dagen geleden dat geen enkel browser op de Mavericks meer toegelaten wordt om hier in te “mogen” loggen.
Op de meerdere Apple-sites waar ik geregistreerd ben, kan ik met die “oude” browsers op Mavericks moeiteloos inloggen . Alleen OMT heeft in haar pedante houding besloten dat het voortaan verboden is.
Wat is dit voor flauwe kul! Zeer gebruiksonvriendelijk en ervan uitgaand dat ik dan maar een systeem hoger dan El Capitan moet nemen. De boom in! Er wordt gemakshalve voorbijgegaan aan het feit dat er dan nieuwe applicaties, printers, scanners e.d. gekocht moeten worden. Wel eens aan gedacht? ('dan koop je die toch!"). De groeten!

Je bent weer gewoon aan het trollen, sedikit. :wink:

(ik heb de tekst ingekort)
Even TheBigZ, daarna mag je in je vet gaar koken.
Je toont je al een paar jaar op een kinderlijke manier allergisch te zijn voor alles wat ik hier zeg. Trollen betekent, vrij vertaald "“sfeer bederven”. Wie bederft hier de sfeer? Jij valt me al jaren lastig, met je “oude meuk” grappen, als reactie op alles wat ik zeg. Merkwaardig…Nu is het “trollen”. Een vondst!
Is dit trollen? Ik herhaal het maar even voor je TheBigZ:
Van de ene dag op de andere dag kan ik niet meer op OMT inloggen met de browsers van de Mavericks. Ik herhaal: ik ben geregistreerd lid op veel Apple-sites,. Daar kan ik met de browsers op de Mavericks, gewoon overal zonder moeite inloggen. Alleen niet op OMT. Kun je dat nog volgen TheBigZ? Dat lijkt mij een legitieme klacht.
Bespaar je de moeite: ik reageer hier niet meer, want ik vertik het om me te laten dwingen om een hoger systeem te moeten draaien, om hier een topic te starten en/of te mogen reageren. Een hoger systeem heeft voor mij alle eerder genoemde consequenties. Ik bepaal zelf wel wanneer ik dat doe. Dus, ik ben hier voorlopig weg.

sedikit,
Jammer dat je voorlopig weg bent.
Misschien een idee om aan Night te vragen om je wel toe laten met Mavericks?

Mee eens! Ik mis hem nú al!

TheBigZ,
Hoe kan het dat sedikit zijn ‘boosheid’ op je richt?
Waarom help je hem niet? Je mist hem nu al.
Dat kan ik niet met elkaar rijmen.

Geen idee. Ik vermoed een gebrek aan humor.

Ik heb sedikit in het verleden heel wat keren geholpen. Maar dat is hij waarschijnlijk vergeten.

Komop jongens, laten we het wel gezellig houden, hè.

De klacht van @sedikit is direct na plaatsing van dit topic neergelegd bij de technische afdeling; ik heb hier alleen helaas nog geen terugkoppeling op mogen ontvangen.

Mavericks komt uit 2013, om dan op hoge poten te klagen dat je browser niet ondersteund wordt, is wel een beetje overdreven. Afgezien van alle veiligheidsrisico’s die het browsen met oude software met zich meebrengt, zeker als Apple zelf het OS niet meer ondersteunt.

@sedikit : Heb je Google Chrome en/of Firefox al geprobeerd in combinatie met de OMT site?

Ik kan alle reacties wel lezen, maar kan er niet op regeren (dat is nu juist mijn klacht). Om dat wèl te kunnen, moet ik de High Sierra starten vanaf de externe (bootable) HD. Dat is me eerlijk gezegd teveel gedoe. Dit is dus voorlopig mijn laatste reactie.

@Roosje, bedankt voor je empathie!

@TheBigZ, mijn herinnering is uitstekend. Je hebt mij inderdaad wel eens geholpen. Maar je meeste reacties (ook nu weer) kwamen erop neer, dat je steeds opmerkingen had over mijn “oude meuk”, en nu “trollen”. De herhaling maakt dat niet grappig.

@festen. Je moet wel goed lezen. Ik had het over de consequenties van een eventueel hoger systeem. Programma’s opnieuw kopen/installeren, nieuwe printers (twee stuks) en scanner kopen. En waarom? Omdat men het nodig vindt dat alles, wat het nog uitstekend doet, vernieuwd moet worden?
Ik vermoed, het komt nogal veel voor, dat jij het “cool” vindt om het nieuwste van het nieuwste te hebben en eigenlijk neerkijkt op diegenen die het nog met oudere versies doet, en die het vertikt naar andermans pijpen te dansen (ik noem de multinational met opzet niet, want dan krijg ik daar ook weer gedonder over). Ik zou alles met gemak kunnen betalen, maar waarom zou ik?
Heb je eigenlijk wel gelezen wat ik schreef, dat OMT in z’n geambieerde “coolness”, de enige Apple-site is die de Maverick-browsers niet toestaat? Ik kan overal gewoon inloggen.

@Night, zoals altijd, bedankt voor de moeite.
De volgende browsers heb ik allemaal tevergeefs geprobeerd:
Safari 9.1.1
Firefox 78.15.0 esr
Google Chrome 6.7.0.3396.63
Opera 49.0
Vivaldi 1.15.1147.64

Conclusie: ik leg me erbij neer. Dus alleen lezen. De community moet het dan voorlopig doen zonder mijn almachtige hulp en deskundigheid (ten overvloede: dit is een zelf-relativerend grapje :slightly_smiling_face: )

We kunnen je blijven volgen op dat andere forum (zonder webshop), zodat we ons kunnen blijven laven aan jouw kennis!

Spijtig om te horen dat het met geen enkele browser lukt. Ik heb het nogmaals aangekaart bij de techneuten van OMT in de hoop eindelijk eens antwoord te krijgen :slightly_frowning_face:

(PS: Je hoeft hierop niet te antwoorden, hoor :stuck_out_tongue: )

Ik ben hiermee bezig. Heb geen Mavericks machine staan om te testen, maar moet dat wel doen voordat we dit kunnen fixen. Momenteel loopt een download om het in een VM te doen.

Vermoedelijk heeft het iets te maken met https/ssl-standaarden die nieuwer zijn dan Mavericks aan kan en heeft Discourse met de vorige update die op de “niet meer ondersteunend” lijst gezet. Misschien is dit iets te cutting-edge.

(Dit schot voor open doel kan ik niet laten liggen! Dus, nog éénmaal, via externe HighSierra, en dan mag wat mij betreft de topic gesloten worden).

The BigZ:
“We kunnen je blijven volgen op dat andere forum (zonder webshop), zodat we ons kunnen blijven laven aan jouw kennis!” Humor!!
Je hebt het dus over MacFreak?! Hoezo, “we”? Dat kun je toch wel alleen af…eh…Fl…eh…TheBigZ? Heet dat niet gewoon stalken? Dat deed je daar toch sowieso al Fl…(had ik me daar toch bijna je naam verklapt…)…TheBigZ? Omdat ik kritisch was op je geloof. Ach…

@rmens,
Bedankt voor de moeite. Ik heb me er al bij neergelegd.

Ik heb dit uitgezocht. Het is de beslissing van Discourse, de software die we voor het forum gebruiken, om support voor wat ze oude browsers vinden te beëindigen.

Hoewel we niet de enige community zijn die hier last van heeft en ik van mening ben dat ze hier te progressief in zijn, is er geen manier om het uit te zetten.

Gelukkig is de browserdetectie vrij basaal en kan je het wel bypassen:

• Ga in Firefox naar about:config
  • Tik in de bovenste balk in general.useragent.override
  • Selecteer string en druk op het plusje
  • Plak daar Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/16.0 Safari/605.1.15
  • Druk op het vinkje

Nu zal Firefox zichzelf als de nieuwste Safari rapporteren en laat Discourse je door. Momenteel is de software nog niet zo advanced dat het een probleem oplevert om het forum te gebruiken met een fake new Safari. Bijkomend voordeel is dat je ook geen last hebt van old browser detection op andere sites.

Ik post dit vanaf Firefox 78.15.0esr (64-bits) met deze tweak. Geen garanties dat het blijft werken met volgende updates van Discourse, maar so far so good. Let us know of dit voor je werkt @sedikit!