Dosbox: Hoe dosspel spelen op Mac

Ik wist niet of het bij overige software moest of bij spelletjes, daarom heb ik het maar bij spelletjes gedaan. Ik heb dosbox, en hoe kun je dan een dosspel spelen?

Kun je iets specifieker zijn? Bedoel je dat je via Vitual PC een dosomgeving waar je een spel in wil spelen?

Ik zou gewoon een DOSspel willen spelen op mijn Mac. En daarvoor is Dosbox toch ook?

Het programma DOSbox ken ik zelf niet. Omdat ik beschik over virtual pc, zou ik het via virtual pc doen.

Hmm, wat is dat precies? En hoe moet je er mee werken?

Ik heb mijn virtual pc gekregen bij het office pakket. Het programma bootst een pc na, waar je een besturingssysteem op installeert.

Hier kan je meer info vinden:
http://www.microsoft.com/mac/products/virtualpc/virtualpc.aspx?pid=virtualpc

Ik vraag wel een keertje aan mijn pa hoe het moet..

Iig bedankt!

De vergelijking Virtual PC vs. [url=http://dosbox.sourceforge.net]DosBox[/url] is niet fair, de eerste is een commerciële complete PC emulator waar je Windows XP op kunt draaien terwijl DosBox een beperkte ouderwetse PC nabootst voor die good old times...

Misschien kan je het beste één van de grafische front-ends voor DosBox downloaden. Daarmee kun je gemakkelijk DosBox starten en een aantal instellingen doen, waaronder het pad naar het DOS spelletje dat je wilt spelen.

Anders moet je niet bang zijn voor de Terminal – een korte gids:

1. Je hebt DosBox gedownload en bewaard in /Applications
  2. Je hebt een DOS spelletje in een map “Spel” in je Documenten map staan
  3. Start de Terminal en type het volgende om DosBox te starten:

/Applications/DosBox.app/Contents/MacOS/DosBox

1. Nu DosBox draait, type je in DosBox het volgende:

mount c: /Users/peett/Documents/Spel

1. Gevolgd door:

c:
spel.exe

Hierbij aangenomen dat je Mac OS X username ook “peett” is. Voor de map “Spel” en de “spel.exe” zul je iets anders in moeten vullen, afhankelijk van het spel dat je wilt spelen.

DAnk jewel

Nu heb ik nog 2 vragen:

• Wat is terminal
  • Het is een spel dat meerdere bestanden bevat…

Als je spotlight hebt; typ terminal in. Anders: Applicaties > hulpprogramma's > Terminal.

Oké, dank je.

Meerdere bestanden geeft niet, toch? Als alles maar goed bij elkaar staat in een map. De .exe file is de executable, d.w.z. het uiteindelijke "programma" dat je moet opstarten. Soms, bij oudere games, is er geen .exe maar een .com (soms ook nog wel een .bat, maar die roept vaak weer een .exe of .com aan).

Net zoals een Mac programma eindigt met .app (zie je normaal niet, maar is wel zo).