Download snelheid

Waarom is mijn download snelheid trager bij mijn ibook G3 (366 MHz), tegenover mijn powermac G4 (1,25 GHz) als ik bittorrent gebruik?

Omdat Bittorrent nogal wat vraagt van je processor.

Dus als je processor wat trager is zal de downloadsnelheid van Bittorrent wat lager zijn.
Ik heb hetzelfde met mn iBook en een ouderwetse G3 iMac…

huh? ik denk niet dat het aan je processor ligt. Ik heb een Powerbook 1,5 GHz 15" en me broer heeft een powerbook 1,5 GHz 17" en waarom is mijn broer sneller met bittorrent dan ik??? (natuurlijk hangt het niet van de schermgrootte!!)

Ja het heeft ook te maken met je internetsnelheid en de poortjes...

Als je BT poortjes openstaan naar de ene Mac, dan zal het downloaden op de andere Mac langzamer gaan…
Want bij BT is het vrij belangrijk dat je in je router de goeie poortjes (6881-6889) ff openzet naar het IP adres van je Mac. En uiteraard de upload ff knijpen :wink:

Bittorrent werkt met een aantal regels:

zoveel request,
zoveel downloads,
zoveel uploads,
zoveel searches
verhouding upload/download snelheid

Als je teveel van je bandbreedte gebruikt, blijft er ook niks over voor het zoeken naar andere hosts om van te downloaden.

Dit alles samen kan niet meer poorten gebruiken en bandbreedte dan je hebt. Als je dus wil vergelijken moet je aan precies dezelfde server koppelen, dezelfde bestanden zoeken, (niet meer of minder) en precies hetzelfde downloaden. Dan pas kan je zeggen of de ene machine sneller is dan de ander. Gezien dit een dynamisch geheel is, denk ik dat het bijna niet te vergelijken is.

En wat MacEddy zegt, als je NAT gebruikt zul je poorten open moeten zetten naar je eigen ipnr anders is het zowiezo langzaam.

Conclusie? Het zal dus aan de processor liggen, want ik gebruik de zelfde adsl lijn en ethernet modem voor de twee toestellen. Overdag de G4 en s'nachts de G3.

Hoe vergelijk je het dan?

De ene keer als ik iets download dan gaat het met 80kByte de andere keer 120KB, zelfde machine. maar andere downloads. Vroeger had ik een 2mb verbinding maar de download snelheden verschilde elke keer. Hangt ook van het bestand aantal clients af.

Het kan best zijn dat als je op je G3 e.a. verminderd het download sneller gaat. (max connections) Als bijvoorbeeld max op 20 connections heb staan en er zijn er maar 5 van de 20 actief is ie continue bezig om die andere 15 te vinden.

Het duurt wel even voordat de snelheid omhoog gaat. Ik gebruik Azareus trouwens. Het is ook zo dat savond de downloads zo wie zo vaak sneller gaan, dan komen de amerikaanse machines online. en als je zuidamerikaanse muziek ophaalt pas in het midden van de nacht.

Mischien moet je overdag dan een keer de powermac gebruiken en savond de iBook.