Downloaden met Safari en Firefox??? (Opgelost)

Ik heb al enige tijd een gek probleem met het downloaden van bestanden in Safari en Firefox: als ik in een pagina op "Download" klik, komt er in de header het adres van een bestand ( bv .dmg ) en een grijze pagina. Verder niets. Ik kan alleen downloaden als ik via control-klik op de button kies voor "download gekoppeld bestand". Niet heel erg, hooguit soms een beetje lastig. Iemand ervaring met dit 'probleem'? Opera geeft overigens geen problemen en het doet zich voor op zowel een Powerbook G4 met Tiger en MacBook Pro met Leopard. Zie ik iets erg voor de hand liggends over het hoofd?

Heb je dat bij 1 site of alle sites die DMG's ter download aanbieden?

Alle sites alle downloads. Of het nou een .dmg een zip of een mp3 of wat dan ook is...de enige manier is via control - of rechts-klik...

[quote:bc625d599e="petitmal"]Zie ik iets erg voor de hand liggends over het hoofd?[/quote:bc625d599e] ...wordt er niet stiekem tóch gedownload naar de standaardplek? In Firefox: [command] J, of in Safari: [option][command] L

Heb je misschien niet (voldoen-) de rechten om de bestanden op de default locatie op te slaan?

Nope...niet stiekem naar standaard downloadlocatie. Ik heb ook alle rechten (Adm).

Ik vroeg me eigenlijk ook gewoon af of dit vaker voorkomt en wie het ook heeft/kent. Ik vind het zo typisch dat ik had en heb op de PB G4 en nu ook op een hagelnieuwe MBP. Vooral omdat het op die laatste ook weer gebeurde - en die dus in principe ook bij iemand anders terecht had kunnen komen dacht ik dat het iet sdat ik over het hoofd zie.

En: voorheen, zeg zes maanden geleden, was er niets aan de hand. Ik had het idee dat het ontstaan was na eoa systeemupdate. Nu het ook op de Leopard voorkomt…

Heb je soms een DMG aangeklikt en toen bij [command]-i aangegeven dat deze in Safari moest openen? Als je een DMG aanklikt, wat staat er bij default "open with..."?

[quote:417561d9a8="petitmal"]als ik in een pagina op "Download" klik, komt er in de header het adres van een bestand ( bv .dmg ) en een grijze pagina[/quote:417561d9a8] Dat "grijs" is ook wel gek.

@Night: Bij default staat: open met DiskImageMounter.app (standaard)

[quote:59c571b465="petitmal"]Bij default staat: open met DiskImageMounter.app (standaard)[/quote:59c571b465] Dan wordt er volgens mij gedownload én meteen geopend. Niet toevallig een disk-icoontje op je desktop staan na de download?

Nee er gebeurd niets. Er verschijnt geen diskicoontje. Er is geen 'na de download', want er is geen download. Dwz: Er is geen - waarneembare - activiteit . Niet in het downloadvenster, niet op de desktop.

Opera doet het wel, Het gaat om Safari en Firefox. Misschien dat Camino of nog een andere browser het probleem ook wel/niet kent, dat weet ik niet.

Nog steeds niemand die dit probleem bekend voorkomt?

Een speurtocht op het internet leerde me dat de boosdoener een niet goed verwijderde SpeedDownload app is. Staat er op jouw harde schijf ergens het bestand "SpeedDownload Browser Plugin.plugin" in ~/Library/Internet Plug-Ins, verwijder deze dan en het probleem zou opgelost moeten zijn.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

@Night: Dank voor de moeite vd speurtocht! Dat bleek het idd te zijn. Plugin verwijderd et voila c’est ça!
Downloaden weer geen probleem. Toch wel fijn…

Nogmaals dank!

[quote:b1b0b5ea35="Night"]"SpeedDownload Browser Plugin.plugin" in ~/Library/Internet Plug-Ins[/quote:b1b0b5ea35] WTF, ik heb nooit geweten dat die folder door zowel Safari als Firefox gebruikt wordt?!