Onlangs heb ik een aantal foto’s die gemaakt zijn met een normale spiegelreflex camera zijn ( met rolletje dus) gemaakt ingescand.
Ik heb deze op 300dpi ingescand. Nu is mijn vraag het volgende. Hoeveel pixels bevat een normale foto die met 300dpi is ingescand? Ik wilde deze namelijk laten afdrukken in zo’n mooi foto boek van apple maar ben bang dat er veel kwaliteitsverlies is opgedreden door het scannen.
Dus: hoeveel pixels is een ingescande foto van 300dpi?
Daar is geen eenduidend antwoord op te geven. Het uiteindelijke aantal pixels ligt aan de grootte van het beeld dat je importeert/scant. Een foto van 9 x 15 cm ingescand op 300 dpi heeft minder pixels dan een foto van 13 x 18 cm, ingescand op 300 dpi.
Het aantal pixels is gerelateerd aan de grootte (hxb), omdat je die niet vermeld is dat dus onmogelijk te zeggen
[URL=http://www.imageshack.us][img:233fe7ef90]http://img231.echo.cx/img231/4126/screenshot012ew.jpg[/img:233fe7ef90][/URL]
300 dpi betekent 300 dots per inch. Als je een foto van 4 bij 5 inch op 300 dpi scant dan heb je een gescand plaatje met 4x300x5x300 = 1200x1500 = 1.800.000 pixels.
het ligt er natuurlijk aan hoe groot je foto is afgedrukt. Of als jij echt je negatief hebt ingescand, op 100% dan is zo'n 2 bij 3 cm... en met 300 dpi betekend dat je hem op die grote kunt gebruiken voor drukwerk. Ik weet niet wat de kwaliteit eisen zijn die het apple fotoboek nodig heeft, maar dit lijkt me inderdaad dan te klein...
dpi betekend dotch per inch, dus als jij een foto van 10x 15cm met 300 dpi, zit er er elke vierkante inch 300 puntjes…
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe groot de afdruk was die je hebt ingescanned. Voorbeeldje: een afdruk van 15x10 cm komt overeen met 5.91x 3.94 inch volgens de Unit Convertor widget. Maal 300 pixels per inch levert dat een digitale afbeelding van ongeveer 1773 x 1182 pixels, ofwel vergelijkbaar in kwaliteit met een foto van een goede 2.1 megapixel digitale camera, als de oorspronkelijke foto en de scan haarscherp zouden zijn.
Je kan trouwens in je scanprogramma of bewerkingsprogramma (zoals Photoshop Elements) heel gemakkelijk zien hoeveel pixels je afbeelding heeft.
als jee een print maakt met de instelling 300 x 300 dpi
en de foto was ook ingescant op 300 x 300 dpi
->dan is de afdruk net zo groot als het orgineel
als je een print maakt met de instelling 600 x 600 dpi
en de foto is ingescant op 300 x 300 dpi
->dan is de afdruk een keer zo klein
Ik maak nooit gebruik van printer instellingen voor foto’s hoger dan 300 x 300 dpi
Afhankelijk van de gewenste maat van de afdruk kies ik mijn scanresolutie.
Als je de foto’s ook digitaal wil bewaren voor later, dan is het verstandig om
de eigen resolutioe van de scanner te gebruiken, en de resolutie aan te passen
voor een afdruk. (later wil je misschien een (deel)vergroting afdrukken)
En dan natuurlijk niet je bestand als JPG gaan opslaan zodat er beeldcompressie wordt toegepast waardoor het evengoed prut wordt. (Opslaan bijv. als RAW, TIFF of EPS).
Ik haak ff in op dit topic met een iet wat ander vraag.
Een foto (jpeg) gemaakt met mijn digitale compactcamera heeft een afmeting
van 1600x1200 pixels. In Photoshop lees ik dat deze foto een resulotie heeft
van 180 dpi (ppi?).
Wanneer ik deze foto wil laten afdrukken op het formaat 10x15 bij één van
de vele afdrukcentrales, hoe moet ik ‘de norm’ van 300dpi voor drukwerk dan
rijmen met mijn 180 dpi. Wat doen ze in die centrale met dpi’s in combinatie
met het afdruk-formaat?
(een voorbeeld voor de duidelijkheid: stel ik heb een jpeg met een resolutie
van 1000 dpi en deze wil ik afdrukken op het foto-formaat 10 x 15, is deze jpeg
dan ook echt afgedrukt met 1000dpi op het fotopapier?)
Monkeytail: Het aantal dpi is eigenlijk alleen van belang bij het afdrukken van een foto. In het digitale bestand zelf is het niet meer dan een aanwijzing over hoe groot het origineel was (bij een scan), of hoe groot een standaard afdruk van het bestand moet worden.
Als bij je photoshop bestand toevallig is ingesloten dat hij 180 dpi is, dan betekent dat eigenlijk alleen dat hij (in combinatie met het aantal pixels) op een bepaald aantal cm bij cm zou moeten worden afgedrukt. Maar daar hoef je je natuurlijk absoluut niet aan te houden. Als je diezelfde foto, met hetzelfde aantal pixels, op een ander formaat afdrukt, dan verander je daarmee automatisch het aantal dpi van die afdruk.
In de afdruk centrale doen ze niets anders dan de pixels van jou foto verspreiden over het gewenste aantal centimeters van het fotopapier, en hebben ze maling bij een eventueel ingesloten dpi-getal. Is jou foto bijvoorbeeld 1000 pixels breed, en is de gekozen papiersoort 4 inch breed, dan wordt die foto op 250 dpi afgedrukt. Als je een 300 dpi afdruk wil op datzelfde papier, zal je een foto van 1200 pixels breed moeten aanleveren.
Er zit natuurlijk ook een bovengrens aan het aantal dpi wat de fotoprinter aan kan. Als je een foto van 2400 pixels aanlevert, dat op 4-inch breed papier moet worden gedrukt, dan is dat in principe 600 dpi. Maar als de fotoprinter slechts 300 dpi aankan, dan wordt je foto in het proces grover gemaakt, en dan zit er in het uiteindelijke resultaat evenveel detail als wanneer je een 1200 pixels brede foto had aangeleverd.