DPI

:? Heb jaren geleden cursussen gehad van scannen/beeldverwerking en photoshop. Ben het eerlijk gezegt merendeel vergeten. Maar moet nu een advertentie maken in 300dpi en 150 dpi. kan ik na het opmaken van de advertentie ook de dpi veranderen?Ook als er photo's in staan?

Groetjes

Waarin maak je hem op?

het zou inderdaad helpen om je programma te vermelden

wil je in photoshop blijven werken? Is af te raden voor tekst. Tekst staat altijd scherper in een opmaakprogramma…
Maar de regel: gebruik altijd het formaat van het eindpodukt!
Verkleinen kan je nog altijd doen!
Vergroten = kwaliteitsverlies.

(gebruik misschien ook eens de zoekfunctie op het forum ?)
:wink:

Waarom moet je hem trouwens omzetten naar 150 dpi? Is dat niet gewoon de minimumkwaliteit, maar hoger is ook goed?

En doe jezelf idd een lol: ga niet zitten lay-out in Photoshop, je bakt je patat ook niet in een tosti-ijzer. Standaarden: QuarkXpress (altijd goed), InDesign (omzetten naar PDF, wordt steeds vaker geaccepteerd), Illustrator EPS.

Het dpi-verhaal heeft alleen te maken met pixel-plaatjes (foto’s, logo’s in formaten als TIFF en JPEG). Als het goed is heb je vast wel een logo in EPS-vorm, die is resolutie-onafhankelijk. Denk er verder ook aan dat je je kleurtjes in CMYK of zwart + PMS-steunkleur zet. Niet ieder bureau gaat even meedenkend om met “verkeerde” kleurmodellen als RGB in drukwerk.

Als je in een echt programma werkt, dan staat er bij de uitvoer altijsd een resolutie vermeldt. Qua opmaak zou ik liever de papiere afmetingen krijgen en daarop gaan werken. 300 dpi vreet vier keer zoveel schijfruimte als 150 dpi, maar voor kranten is 150 dpi al ruimschoots genoeg en voor normaal drukwerk is 300 dpi mooi.

DPI betekent niets meer dan Dots Per Inch (lijnen per cm) en zegt dus iets over de afdrukkwaliteit. Een alder verhaal is de resolutie in PPI, oftewel Pixels Per Inch, dit zegt iets over de invoerkwaliteit. Een afbeelding op een beeldscherm (bv internet) wordt in ppi aangegeven (een smiley op MSN is bijvoorbeeld 19 x 19 pixels, en je scherm is bijv. 1080 x 769 pixels).

Drukkerijen werken met andere resoluties, de dots (stipjes) per inch. Een beetje drukker werkt op 600 dpi voor tekst, films worden uitgedraaid op zo een slordige 2400 dpi voor plaatjes en kranten… kranten werken (omwille van het papier) op raster 48 (48 lijnen per centimeter), aangezien dit Hollands is, kom je op zo een 120 dpi uit.

Vergelijk de mooie folder van de auto-dealer eens met de voorpagina van de krant en je zal onder de loep zien waarom het raster uitmaakt. Grappig om te merken dat het A5-foldertje van het buurthuis op dezelfde resolutie kan zijn als de krant, die op A1 gedrukt is… DPI heeft net als PPI dan ook niks met de grootte van het te bedrukken ding te maken, omdat je spreekt van een aantal punten per inch… of dat nou drie inches zijn of duixzend… de resolutie blijft gelijk.

100 PPI is overigens 50 DPI of LPI… op je scanner met 1200 PPI scannen levert je dus een afbveelding op van 600 DPI, wat ruim genoeg isom normaal af te drukken. Hogere resoluties van scanners zijn dus alleen zinvol als je je postzegels op billboards wil hebben.

Leken zien overigens geen verschil tussen alles boven de 600 DPI… dus spendeer je goede geld niet aan de hoogste resoluties…tenzij je megafilatelist bent… :smiley:

Kort en bondig advies: • Zorg dat de plaatjes 300 dpi zijn en plaats ze op 100%. • Maak een goede PDF en iedereen kan ermee overweg. • ;-)

De Pdf is klein dus het is niet per sé noodzakelijk om op 150 dpi ook een advertentie te maken.
Wat wél van belang is, is de punt verbreding (maar dat was de vraag niet).

bedankt voor julie reacties.

Ik werk op een assurantiekantoor en wij willen voortaan alle folders en advertenties en dergelijke zelf gaan verzorgen.
Wij hebben hier alleen geen Mac staan.
Daarom ben ik alles in Photoshop aan het maken,maar inderdaad tekst is in Photoshop niet mooi.
Staat ook een beetje heel erg cheap als je iets moois wilt afleveren.

Kun je QuarkXpress ook op een gewone pc zetten?

Ja die is beschikbaar. Wellicht is Indisign een alternatief, of illustrator.

Niet om het een of ander, maar hoe kom je op een Mac forum terecht met een als je PC gebruiker bent?
:wink:

Ik heb een grafisch ontwerp bureau, en wil zelf mijn jaarstukken gaan maken, kan dat ook op een mac? Ik heb al Excel, maar dat gaat niet zo netjes…

Omdat ik geen andere site kan vinden waar ik mn vragen kan stellen. En omdat alleen Macgebruikers een beetje ( of heel veel) verstand hebben van dit soort zaken leek dit me de beste optie.

Opzich is Excel (na enig rondvragen) wel een programma waar je jaarstukken in opmaakt.
Ben niet zo heel erg thuis in Excel maar wij gebruiken hier voor dat soort dingen wel Excel.

Begrijp me niet verkeerd, we helpen elkaar graag, en inderdaad er zit onder de gebruikers veel kennis. Overigens met een PC kun je maken wat je wilt, het gaat hem hier meer om de kennis van het grafische vak.

Mag ik vragen wat jou functie is, en waarom jullie de uitingen naar buiten zelf willen vervaardigen? Het is nogal zo’n ambitie, en als ik naar het uurtarief van mijn accountant kijk, dan vierdient hij veel meer als hij zijn uren verkoopt met ‘boekhouden’.

Ik ben geen accountant hoor. Ik weet inderdaad wat een accountant kost per uur,das niet mis.

Wij verzorgen hypotheken,heb tijdje op de binnendienst gezeten.
Ben nu meer met de marketing bezig.
Straks de buitendienst in om intermediairs te bezoeken om ons product te “verkopen”.
Dus eigenlijk heb ik niet echt een duidelijke functienaam.

Heb een aantal jaren geleden in een drukkerij gewerkt in de afwerking en een aantal maanden als
beginnend DTP’er,aantal cursussen gevolgd daarvoor.

Maar het is inderdaad geen vak wat je zomaar even doet, vergt een hoop kennis en creativiteit.

Zoals eerder gezegd, verdiep je in Indesign of Quark Xpress. Dan kun je een goed document voor publicatie produeren. Als je dit in Photoshop probeerd, heb je het nog niet begrepen.

Verder zul je je moeten gaan verdiepen in Kleurbeheer en puntverbreding.

Ik heb 1 klant die maakt haar advertenties in PaintshopPro. Lekker in RGB op een ongekallibreerde PC. Erger is er gewoon niet!!! Je zult dan weinig gaan besparen, maar veel kosten gaan maken aan drukwerk wat over moet, en advertenties die er niet uitzien.

Net zoiets als je boekhouding doen in Microsoft Excel, en dat aan je boekhouder geven. Ik garandeer je daar doen jullie het ECHT NIET mee. Het was meer ter illustratie, hij werd alleen niet begrepen…

tsja er lopen hier dan waarschijnlijk meer leken rond. T was ook niet de boekhouder zelf die me antwoord gaf.

Ik weet dat ik om mee te beginnen iets als QuarkXpress moet aanschaffen om uiteindelijk een goed resultaat te krijgen.

Het lijkt me toch het beste om dit soort dingen toch maar lekker uit te besteden aan ons vaste ontwerpbureau!

Ach ja , je zegt 1 keer dat je is een keer iets in die richting hebt gedaan en gelijk word er verwacht dat je hele brochures kan maken naar volle tevredenheid.

Op zich kun je ervan uitgaan dat je de investering in een ontwerpbureau relatief makkelijk terug verdient, in termen van: - overtuigingskracht van commercieel drukwerk; - efficiënte afhandeling/begeleiding van het hele proces.

Ik weet dat er kantoren zijn die op parttime- of oproepbasis een DTP-er in dienst hebben. Is goedkoper dan bureaus, als je met enige regelmaat drukwerk hebt. Je zou ook voor kleinere klussen een freelancer in kunnen schakelen, in verband met de kosten. Een derde alternatief voor het vaste ontwerpbureau is een student van een ontwerpopleiding.

Ik heb ook niet zulke goede ervaringen met opdrachtgevers die al enig “voorwerk” verricht hebben in programma’s als PaintShopPro, Photoshop of MS Word. Mijn ervaringstip: laat een ontwerper of DTP’er geen hypotheken verkopen en laat een assurantie-figuur geen ontwerp en opmaak doen.