Draadloos ADSL met Mac?

Allereerst ben ik redelijk nieuw in de hele Mac-wereld. Ben de trotse bezitter van een iMac G5 (niet de nieuwe versie, 1tje daarvoor).

Nu heb ik draadloos ADSL van Het Net aangevraagd. Kortom, k krijg binnenkort
een wireless modem thuis gestuurt en de benodigde inloggegevens.

Hoe kan ik nu voor de commubnicatie tussen dat draadloze modem en mijn Mac
zorgen? Ik heb het idee dat ik hiervoor een
Airport
Extreme-kaart
voor nodig heb, maar is dit wel echt zo?

Wat heb ik nog meer nodig?
Moet ik bijvoorbeeld ook een
AirPort
Extreme Basisstation met modem en antennepoort
hebben? Of zelfs een
AirPort
Extreme-basisstation (met Power over Ethernet en UL 2043)
hebben?

En waarvoor is dan bijvoorbeeld de
AirPort
Express-basisstation met AirTunes
??? Moet ik die ook hebben?

Ik heb geprobeerd dit zelf uit te vogelen, maar er is geen beginnen aan… Ik
hoop dat jullie mij verder kunnen helpen en mij het een en ander uit kunnen cq
willen leggen…

PS: Het mag van mij best wat kosten, het belangrijkste is dat het goed,
betrouwbaar en degelijk is/werkt… Prijs speelt in dit geval niet zo’n
bijzonder grote rol, want het is voor mij van bijzonder groot belang dat ik een
stabiele verbinding heb/krijg.

allereerst gefeliciteerd !

Klinkt als een gebruikte iMac ? Niks mis mee hoor…maar even controleren of er al een Airport kaartje ingebouwd zit, anders moet je dat even laten doen.

Vervolgens heb je alleen nog een draadloos modem/router nodig, en voila…
(heb nu even geen zin om het Manual uit te tikken, maar geloof me…het is SIMPEL)

suc6

Een airport is gewoon een draadloze modem/router, maar dan van Apple. Qua functie eigenlijk hetzelfde als wat HetNet je toestuurt. Kan HetNet je niet vertellen hoe je een Mac aan hun spullen hangt? De stabielste verbinding gaat nog altijd via kabels. Daar kunnen ze ook niet zo 1-2-3 op inbreken.

Je hebt alleen een airport extreme kaart nodig voor je iMac. Weet je zeker dat die er al niet inzit?

Er zijn ook andere USB oplossingen maar een airport kaart werkt optimaal met je iMac.

Ik wist niet dat je HetNet in de verenigde staten kon krijgen?

Kijk even onder het Appeltje bij Over deze Mac en dan Meer info. Daar staat onder Netwerk Airport. Als je die aanklikt zie je het vanzelf.

Als ik mij niet vergis, zaten in alle iMac G5's standaard airport kaartjes ingebouwd?

Euh... Klaus... ik vrees dat je je wel degelijk vergist. In mijn iMac G5 Rev. A zit geen Airport-kaart. :(

Bij mij zit geen AirPort kaart ingebouwd ben ik inmiddels achter.. Dus AirPort kaart kopen a 79 euri... Moet ik die er zelf inzetten of moet ik dat laten doen? (Heb redelijk wat ervaring met bouwen van computers, mocht dat wat uitmaken...)

dan kan je dat zeker zelf tjek ff hier: http://manuals.info.apple.com/en/iMacG5_UserGuide.pdf

Je hebt dus waarschijnlijk een iMac G5 rev A. Hier zat standaard geen airport extreme kaartje in. Gefeliciteerd, je hebt een computer waarbij het giga makkelijk is om geheugen te plaatsen en een airport kaartje erin te zetten.

Hiervoor is een plek gereserveerd, met antenne aansluitinkje en al. Achterkant eraf schroeven en je ziet de plek vanzelf, kaartje erin, antenne aansluiting goed recht in de kaart duwen en klaar…

succes en geniet van het aanzicht van binnenkant van je iMac G5 :smiley:

Heb de G5 al meerdere keren open gehad. HD vervangen voor een 400 Gb exemplaar en 2x 1Gb geheugenmodules ingebouwd.. Ik denk dat ik wel weet waar dat Airport-kaartje moet komen te zitten... ;-)

Maar, is snap het nogsteeds niet helemaal..

Waarvoor is dan de AirPort
?
En de AirPort
?
Waarvoor zouden die benodigd zijn dan?

En, wat kun je dan bijvoorbeeld met de AirPort
???

Steef

[quote:fd066e8331="Steeffie"]Maar, is snap het nogsteeds niet helemaal..

Waarvoor is dan de AirPort
?
En de AirPort
?
Waarvoor zouden die benodigd zijn dan?

En, wat kun je dan bijvoorbeeld met de AirPort
???

Steef[/quote:fd066e8331]

Als jij draadloos ADSL bij HetNet hebt besteld dan heb je optie 1 en 2 niet nodig.
Het kaartje in je iMac is voldoende. Breek er dus verder je hoofd maaar niet over.

Optie 3 is leuk, maar ook niet nodig. Je zou een Airport Express kunnen gebruiken om draadloos je iTunes muziek naar je stereo te streamen. Maar nogmaals, voor draadloos ADSL van HetNet heb jij alleen maar die Airport-kaart in je iMac nodig.

Oke, misschien moet ik er mijn hoofd niet over breken, maar toch zou ik graag willen weten wat ik zou kunnen doen met een [url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/9201303/wo/QX4DEYUkE5T02KmVmbmlq4cxYY6/2.SLID?mco=CC1BAB8E&nplm=M8799]AirPort Extreme Basisstation met modem en antennepoort[/url], of bv de [url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/9201303/wo/QX4DEYUkE5T02KmVmbmlq4cxYY6/2.SLID?mco=CC1C10E7&nplm=M9397]AirPort Extreme-basisstation (met Power over Ethernet en UL 2043)[/url]?

Ben nu gewoon nieuwsgierig…

OK. Als je wilt internetten via adsl heb je een adsl-modem nodig. Ik heb er een van een onbekend merk, jij krijgt er een van HetNet en anderen willen er een die mooi genoeg is om in de vensterbank te zetten. Als je draadloos wilt internetten heb je daarbij nog een wifi basestation nodig. Die moet je verbinden met het modem dmv een draadje. Als je dat draadje nou héél kort maakt kun je die twee apparaatjes net zo goed in één kastje bouwen. Bij het modem dat jij van HetNet krijgt hebben ze dat gedaan, net zoals Apple dat deed met het AirPort Extreme Basisstation met modem. Ik had dus al een modem en had alleen een wifi-geval nodig en koos voor de Airport Express. In of aan de computer heb je ook een wifi-geval nodig, bijvoorbeeld een airportkaart maar iets anders lukt ook. Ze maken gebruik van dezelfde protocollen, dus dat hoeft niets uit te maken.

Ehm.... Nou, niet helemaal dus... Ik krijg internet van Het Net, maar geen modem. Dit puur omdat ik zelf een modem wilde kopen, en dan (als het mogelijk is) een welke draadloos internet mogelijk maakt..

Nu ik de beschrijvingen bij de beide Airport Extremes nog eens nalees, ben ik geneigd te zeggen dat ik de “AirPort Extreme-basisstation (met modem en antennepoort)” a 199 euri dus ook ou moeten bestellen.

Klopt dat? :?

volgens mij moet je naast je modem (van de internetprovider) inderdaad een draadloos station hebben, zoals de airport express of de airport extreme. Ik heb momenteel adsl van Tiscali met een modem van hun, een airport express (hiermee heb ik inderdaad een verbinding aangelegd naar m'n stereo (dit kan overigens niet met de extreme versie)) en ja, een airport kaart in m'n iMac G4.

Het modem en de airport express zijn verbonden met 220V en onderling met de ethernetkabel.
In de airport express zit naast de aansluiting voor de ethernetkabel ook een soort tulpplug-aansluiting voor die naar je stereo moet. Voor als je dat wilt.
Overigens heb ik gisteren op m’n mobiele tel. SEw800i en iMac G4 “Salling Clicker” gezet en kan nu dus met m’n telefoon ook iTunes bedienen.

De airport express staat weliswaar naast m’n iMac, maar m’n dochter kan op de bovenste etage (2 betonvloeren verder) moeiteloos internetten, skypen e.d. met haar iBook G3 met airportkaart.

Let op, ik geloof dat je tegenwoordig andere modems van de internetproviders krijgt, die zijn voorbereid op adsl2 en maken bijv. sneller downloadverkeer mogelijk.

(overigens best leuk, itunes via de stereo)

Succes,
Frank

hoi Steeffie, nog even dit. Het onderstaande laat je ons in het begin van je forumbericht weten:

“Nu heb ik draadloos ADSL van Het Net aangevraagd. Kortom, k krijg binnenkort
een wireless modem thuis gestuurt en de benodigde inloggegevens.”

Heb je nu dat draadloze modem van je internetprovider of niet.
Als je het hebt zal ik het inderdaad eerst zonder draadloss airport systeem voor de Mac proberen!!

Geld = Geld