Draadloos advies gevraagd

Dammetje gaat draadloos! Ik heb een iBook besteld. Verder in het bezit van een tweetal iMacs G3 400 zonder airport. Kabelinternet en een bedrade router. Nu wil ik een van de oude iMacs met een 120 GB harddisk op zolder zetten met alle muziek erop draadloos maken. Ik denk eraan een airportexpress te kopen. Vragen: 1. Kan ik dan via delen in iTunes de muziek afspelen op mijn stereo beneden en deze dan aansturen met de iBook? 2. Ik hoor nogal tegengestelde berichten over apperaten die de oude iMac draadloos kunnen maken. Airport is geen keuze, er is moeilijk aan te komen (kaart en houder) en prijzig. Er zijn een aantal externe opties. Voorzover ik heb kunnen nagaan hebben Belkin en Dlink mogelijkheden voor de Mac. Heeft iemand ervaring met een en ander en wat kan ik het beste aanschaffen?

1. ik dacht van wel. 2. tjah das inderdaad een lastige keuze. veel USB dongles vallen vaaak weg tijdens internetten. Intern wordt ook erg lastig, Ik denk met je mee!

1, kan zeker. Je iBook kan in iTunes de gedeelde muziek van de 'server' vinden en afspelen via AirTunes. Heb het nog niet, maar hier gaat binnenkort hetzelfde gebeuren. Ik heb alleen mijn G5 met een ethernetkabel aan mijn wireless router hangen en verbind de PB met Airport. Is dat echt geen optie? Je gaat niet lopen sleuren met de iMac, dus echt wireless hoeft het daarvoor niet te zijn. Alleen als het onmogelijk is om een draadje te leggen zou ik wireless gaan. Draadje gaat toch sneller en is niet storingsgevoelig.... en het is goeikoper...

Dank voor jullie reacties, maar ik moet voor een draadvolle verbinding echt door dikke betonnen vloeren gaan boren! Dat is echt geen optie.

Met dikke betonnen vloeren is het nog maar de vraag of je draadloos wel bereik hebt.

Met een pneumatische boormachine kom je redelijk eenvoudig door die betonnen vloer. Desnoods laat je iemand komen om zo'n gat te boren. Kost ongeveer evenveel als een draadloze adapter. Daarnaast heb je het probleem dat je met draadloos op die iMac maar tot 11 mbps kunt gaan. De 54 mbps variant haal je niet omdat de USB poort voor de adapter maar maximaal 12 mbps aan kan.

Alternatief:

Neem 1 Airport Express en hang die zo laag mogelijk in de deur/trap opening naar de zolder.
Leg van daar af een kabel naar de iMac op zolder.

Neem een 2e Airport Express en hang die beneden op en verbind die met je stereo.

Zorg dat de Airport Expressen via WDS worden gekoppeld en je hebt het probleem van de dikke betonnen vloer opgelost zonder boren. Met als bonus een 54 mbps draadloze verbinding.

Ik heb ervaring met een Belkin USB adapter. Voldoet goed en levert eigenlijk zelden problemen op. Mac OSX drivers gewoon beschikbaar. Wordt gebruikt om te internetten en te printen. Of een en ander ook stabiel genoeg is om de verbinding zoals jij die wenst te verzorgen, weet ik niet. Dan zou ik sowieso de voorkeur geven aan een kabel.

Een betonnen vloer in een typische Nederlands doorzon woning ben je in 15 a 20 minuten doorheen met een goede boormachine en nog belangerijke een nieuwe goede betonboor.

Dammetje is het met jullie eens dat een vaste lijn het beste zal zijn, maar boren is echt geen optie i.v.m. het huis. Ik heb dan minimaal 20 meter kabel nodig, kabel kan ik niet uit het zicht werken, schuinte van dak, dus amper boorruimte enz. Gaarne nog advies over externe draadloze aansluitingen.