Draadloos bestanden van Windows naar OS X overzetten

Hey guys, na uren van knoeien op zowel os x als win xp weet ik het helemaal niet meer. Dus ik vraag jullie hulp :)

Ik heb hier thuis 1 pc en 1 iBook. Die zijn beiden draadloos verbonen met een ADSL router van Topcom. Internet werkt heel goed, daar geen probleem.

Wat ik nu wil doen, is mijn bestanden van de PC draadloos naar m’n iBook sluizen. Dit moet toch kunnen, niet?

Ik dacht eerst m’n iPod als transfer-toestel te gebruiken maar in principe zou dit draadloos toch veel sneller moeten gaan, niet? Alle draadloze apparaten zijn van de G-standaard.

Nu is mijn vraag dus: hoe ga ik te werk om die bestanden van mijn windows pc naar mijn mac te krijgen, draadloos dan?

Uhm, ik zie het probleem niet. Kun je de bestanden die je op je iBook wil niet gewoon op de XP bak sharen??

Euh ja, maar hoe doe ik dat? En hoe kan ik die bestanden dan "zien" in OS X ?

Ik ben een newbie als het op netwerken aankomt, en zeker draadloze :slight_smile:

Ik ben nog een diehard mac gebruiker maar je zou ze kunnen sharen in windows of op windows een ftp server installeren.

Ik denk dat sharen de makkelijkste oplossing is. Met FTP's beginnen lijkt me nogal omslachtig voor wat eigenlijk -denk ik- via drag'n drop zo moeten gaan.

Ik weet echter niet hoe ik de bestanden die ik share in Windows kan “zien” in OS X. In Windows kan je gewoon op “mijn netwerklocaties” klikken en dan selecteer je de comp waarvan je dingen wil kopieren. Nu weet ik niet hoe ik zo’n verbinding maak vanuit mijn Mac, naar de PC…

Klik in de menubalk op GA en dan NETWERK en verbinden maar, gaat via smb.

Er zit een prachtige help functie in OSX waarin dit, en andere zaken, word uitgelegd.

Als ik dat doe, kom ik in de map "Netwerk" terecht waar 1 icoontje staat: "servers"

Als ik daarop klik, zie ik enkel de gedeelde docs van m’n iBook, maar niet die van de Windows PC :frowning:

xP ?

thuisnetwerk op de pc aan ? (via netwerken, instellen netwerk)
file sharing aan ? (bij bestanden in verkenner een map/ schijf aanwijzen en delen)
SPII ? Firewall “gedeeltelijk” uit ? (toegang voor comps binnen mijn netwerk)

zoek met je mac via appletje K en laat hem effe zoeken. Zou moeten werken.

zucht... zoek eens op dit forum. Ik heb een beruchte uitleg :P die in 99% van de gevallen werkt.

UPDATE: zie 8ste antwoord op http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=41445&highlight=deel+mac .

UPDATE2:
gevonden op forum door me… (alle inhoud is tevens van mij … :DD )

[quote:87e8b23781]
Ik snuffelde eventjes op het forum en vond 2 plaatsen waar ik mijn manier uitlegde.

Ik tranfer via mijn manier vaak enkele GB’s en dat lukt redelijk vlot.

[quote:87e8b23781=“Jello”]of, maak op de windows een map aan, noem deze ‘deel’
rechtermuistoets op map … dan eigenschappen, dan ‘delen’
dan onderaan ‘delen en beveiligen voor netwerk’
klik op gebruik naam en vink, iedereen mag bestanden wijzigen.
dan sluit je de mac via UTP kabel aan.
je gaat via de map naar finder, dan network.
je ziet een bestand 'Servers, nie openen, effe wachten.
normaal komen er na een tijdje enkele mappen bij
waaronder MShome ofzo, iet met ms .
openen, je ziet de naam van de pc
dubbelklikke …
dan vraagt ij wachtwoord.
gewoon enteren …
dan komt er op om iet te activeren.
links kan je iets aanklikken, normaal staat er iet van Share … klik erop en klik op de mapnaam ‘deel’
dan op ok
er wordt en netwerkmap geopent.

zet via de mac daar alle bestanden in.
open dan op windows de map ‘deel’ ziezo … normaal staan ze er …[/quote:87e8b23781]

[quote:87e8b23781=“Jello”]of
netwerk-kabel ertussen
dan op de windows een nieuwe map (of meerdere mappen) aanmaken (rechtermuistoets op de map => netwerkmap maken).
dan alle bestanden in die map zette .
Dan in mac, in netwerk effe w8ten, kan effe duren (windows aanlaten met utp kabel).
dan klikke op de map Ms-HOME die na een tijdje tervoorschijn komt
dan op de windowsnaam (zal ma 1 staan).
dan gewoon op ok klikke bij identiteitcontrole
dan de juiste map aanvinken.
en op ok klikke,
dit herhalen tot elke netwerkmap

dan bestanden selecteren, en uit de map slepen, zo ze staan op de mac …

vragen? vraag ma :D[/quote:87e8b23781]

Nr. 1 is het meest uitgewerkt.
Voor vragen, vraag maar.

ps: beide computers moeten achter één en dezelfde router zitten of rechtsreeks verbonden.

Veel test-fun.[/quote:87e8b23781]

Heb inderdaad het idee dat veel gebruikers de helpfunctie van Mac OS X zelf niet weten te vinden... hier worden dit soort basisdingen allemaal haarfijn uitgelegd. Dan heb je vaak nog eerder antwoord op je vragen dan wanneer je het hier in het forum post ;-)

Stijn

Het is gelukt! De naam van de gesharede mappen mag wel niet te lang zijn en liefst geen spaties bevatten, anders lukt het niet... Maar alles werkt super nu.

Bedankt voor de hulp iedereen!

Spaties mogen wel, max 31 tekens dacht ik om geen problemen te hebben.

En Graag Gedaan.