We hebben thuis een PC, en binnenkort heb ik een Macbook. Wat ik me nu afvraag.... Er schijnen zo van die hotspots te zijn in luchthavens en zo om draadloos internet op te kunnen. Heb zowat opgezocht en altijd wel van die 'stations' gevonden voor internet én netwerk. Hoe zit dat ineen? Kan onze PC daar ook mee gebruik van maken en zoja, kan ik dat instellen dat dat niet gaat? Ik zag ook dat de vorm van de stekker heel raar ineen zat. Sluit je dat gewoon aan aan dat adsl-stopcontact ....?
???? Moeilijk verhaal :o Plaatje? Normaal zit het zo: telefoonlijn/kabel sluit je aan op adslmodem, al dan niet met wifi (naam draadloos netwerktype) ingebouwd. Heb je geen wifi-adslmodem, dan hang je er een wifi router aan via een UTP kabel (standaard netwerkkabel). Vervolgens stel je de wifirouter in dat je een beveiligd netwerk krijgt dat alleen werkt op computers waar jij jou bedachte wachtwoord heb ingevoerd. Maar dit staat allemaal fijn in de handleiding van welke wifi router/wifi adsl modem je ook koopt.
Ik denk niet dat de modem Wifi is ('tis precies zo'n groene platte vis, hier afbeelding: http://images.google.com/images?q=tbn:g9N2UrfHztOPlM:http://www.stevewatts.com/computers/adsl/images/modem.jpg), maar zit ook niks aan waar ik een kabel kan insteken...
Merk en Type aub!
Verbeter me als ik het fout heb: je wilt thuis een draadloos netwerk?
Benodigdheden:
- Wifi-accesspoint/router/modem
- Wifi-netwerkkaart voor je PC
Je MacBook heeft al een wifi-kaart ingebouwd.
Zo een groene vis had ik ook maar die heeft geen ethernet... alleen usb, dus als je draadloos wilt zal je een adsl modem met ingebouwde wifi moeten kopen of een adsl modem met daaraan een airport.
(het is een Alcatel)
[quote:c241f31726="JWB"]Verbeter me als ik het fout heb: je wilt thuis een draadloos netwerk?[/quote:c241f31726]
Je bedoelt met netwerk, de computers verbonden met elkaar? Nee, dan niet
't gaat me puur om de internetverbinding, die Macbook wil ik voor een deel ook omdat-ie vn mezelf is en dat er niemand anders aankan.
Ik zou die groene vis vervangen. Liefst door een modem met wireless ingebouwd. Bel eens je ADSL leverancier of zij iets vervangends hebben, dat scheelt ingewikkelde configuraties van een 'blanco' modem. Of neem meteen een nieuwe abonement waar je alles voor niks bij krijgt. Die vis lijkt me minimaal een jaar oud, dus dan kun je switchen ;-)
Geen netwerkverbinding met elkaar, maar wel een internet verbinding delen. Dat kan zoals iWordfreak zegt, je hebt een ADSL Modem met ingebouwde Wifi nodig. Daarin komt de telefoonstekker, apparaat maakt er internet van en apparaat kan het internet draadloos (wifi) versturen naar pc en macbook.
Als de pc en je macbook allebei met die nieuwe ADSL modem verbonden zijn (voor internet) dan is het inderdaad zo dat er tussen deze twee computers ook een netwerk bestaat. Maar zolang je geen bestanden deelt of bepaalde server programma’s laadt, kun je niet in elkaars computer komen, dus daar zal ik me niet druk om maken als ik jou was.
[quote:8001dba8e7="Martiniman"]Ik zou die groene vis vervangen. Liefst door een modem met wireless ingebouwd.[/quote:8001dba8e7]
Lijkt me een goed idee, maar niet echt handig om eventueel mee te nemen en ze thuis zonder te laten zitten.
Is Wifi-accesspoint een beter alternatiev om mobieler te zijn? Ik heb het gevoel van wel, als ik het goed begrepen heb moet die tussen mijn wifi-loze modem en stopcontact geplaatst worden…?
Ik snap iets niet, je wil je wifi-accesspoint meenemen buitenhuis om ook ergens anders draadloos te kunnen internetten?
Mh ja, stel dat ik ergens ben waar ze geen wifi modem hebben, of als ik volgend jaar op kot zit en dan in de weekends thuis ben.... zoiets. In dat opzicht lijkt het me handig om wat me overal te kunnen installeren... Is zo'n access point dan niet gemakkelijker of sneller aan te sluiten dan een hele modem?
ja dat is inderdaad makkelijker. Ik begreep dat die blauwe platvis je modem is en deze alleen een USB aansluiting bevat? Dan zou je een nieuwe modem met ethernet (ipv USB) moeten aanvragen en ook een los accesspoint, die je met een ethernetkabel op de nieuwe modem aansluit.
[quote:1e4bbf9e77="Tilde"]Mh ja, stel dat ik ergens ben waar ze geen wifi modem hebben, of als ik volgend jaar op kot zit en dan in de weekends thuis ben.... zoiets. In dat opzicht lijkt het me handig om wat me overal te kunnen installeren... Is zo'n access point dan niet gemakkelijker of sneller aan te sluiten dan een hele modem?[/quote:1e4bbf9e77]
Ik ben hem ff kwijt…
Ok, je wilt eigenlijk je hotspot altijd zelf kunnen maken. Kortom je moet een wifi-accesspoint hebben indien die niet aanwezig is. Misschien een airport express iets? Die prik je in een modem/router en het wifi-feest kan beginnen.
[quote:7827cebd7b="chatsmit"]Dan zou je een nieuwe modem met ethernet (ipv USB) moeten aanvragen en ook een los accesspoint, die je met een ethernetkabel op de nieuwe modem aansluit.[/quote:7827cebd7b]
Effe samenvatten: wat ik dus nodig heb is…:
-Nieuwe modem met ethernet
-Accesspoint
That’s it?
Wat voor uitgang hebben ethernetmodems, is dat meteen aan te sluiten op PC? En wat ik in het stopcontact steek, da’s toch gewoon zo’n stekker met enkele pinnetjes in een cirkeltje? (anders heb ik een probleem)
[quote:2cd7912db0="Tilde"][quote:2cd7912db0="chatsmit"]Dan zou je een nieuwe modem met ethernet (ipv USB) moeten aanvragen en ook een los accesspoint, die je met een ethernetkabel op de nieuwe modem aansluit.[/quote:2cd7912db0]
Effe samenvatten: wat ik dus nodig heb is…:
-Nieuwe modem met ethernet
-Accesspoint
That’s it?
Wat voor uitgang hebben ethernetmodems, is dat meteen aan te sluiten op PC? En wat ik in het stopcontact steek, da’s toch gewoon zo’n stekker met enkele pinnetjes in een cirkeltje? (anders heb ik een probleem)[/quote:2cd7912db0]
wat je nu hebt heb ik ook gehad
toen we een nieuwe pc erbij kochten hebben we ook een nieuwe router gekocht. Je pc hing via usb aan de computer, maar kan je eens kijken of er ook een ethernetaansluiting vanachter is.
(http://www.balliol.ox.ac.uk/comp/ethernet/rj45_rj11.jpg) <- de brede
als dit zo is, kan je gewoon een alles in een adls modem nemen met draadloze functies.
Mocht je geen ethernet op je pc hebben kan je een aantal dingen doen. Je kan een ethernetkaartje kopen voor je pc en aansluiten via ethernet aan die alles in een adsl modem. Je kan een draadloze kaart vopor je pc kopen en je pc draadloos aansluiten op die alles in een modem. Dit gaat wel een beetje trager dan via de kabel. Je kan ook een adslmodem met ethernet en usb kopen (ik heb er hier nog zoeentje liggen, amper gebruik, als je hem tweedehands wil overkopen?) De usb kabel sluit je dan aan op de pc, en de ethernet sluit je aan op een accespoint, diegene die dan voor de draadloze toegang zorgt. Wil je dan achteraf nog ethernet toestellen toevoegen kan je een switch of een hub tussen het accespoint en de router/modem.
ik hoop dat ik het duidelijker en niet ingewikkelder heb gemaakt…
Trouwens, je moet zeker uitkijken naar een adsl modem/router als je zoiets gaat kopen.
En ja dat is zo’n stekker als dezelfde die je gebruitk om je telefoon aan te sluiten (rond met pinnen). Maar dat steek je niet in het stopcontact :evil:
Dat steek je op je telefoonlijn (waar het in past en waar je roggetje nu ook inzit). En dan nog een gewone stekker (2 pinnen) in het stopcontact voor stroom.
Je neemt een alles-in-een bak: ADSLmodem + WIFI router. Daarin plug je met een kabel de compu van pa en ma, en als jij ergens in huis bent pik jij met je macbook het wifisignaal op om daarmee te surfen e.d. Op andere locaties dient ook een WIFI router aanwezig te zijn waar jij op kunt. De WIFI basisstations verslepen slaat nergens op! Je moet dan iedere keer de hele zooi configureren afhankelijk van iemand zijn adsl abbo. Gewoon iedere locatie die belangrijk is geschikt maken met de juiste spullen.
Thx voor de info,[b:522e7d2273] (wat een prachtig forum hier!) [/b:522e7d2273]de definitieve beslissing zal ik binnenkort in de winkel nemen (beetje afhankelijk van wat het kost natuurlijk).
als je een alles in een toestel koopt, geen netgear nemen!
Heb nu een netgear staan, probleem is dat get bereik daarvan niet uit te breiden is.
(want die ondersteund het wds protocol niet, dus mss iets om op te letten…)
Ik heb eventjes doorgelezen. Als jij de enige bent die draadloos op internet gaat kan je bij je thuis zorgen dat je een ethernet poort vrijhebt en op kot ook een ethernetpoort vrijhebt (op je router). Daaraan kan je dan je accespoint aansluiten (je hebt accespoints zoals de airport express, maar je hebt er ook vele goedkopere (lees: loggere). Dit lijkt mij het makkelijkste om te verplaatsen.
[quote:534ee4b6ae="samheijens"]Als jij de enige bent die draadloos op internet gaat kan je bij je thuis zorgen dat je een ethernet poort vrijhebt en op kot ook een ethernetpoort vrijhebt (op je router).[/quote:534ee4b6ae]
Dus, als ik een airport express neem, sluit ik die dan aan op de modem?
En een router, wat houdt dat in en aan wat verbind ik die?
btw: dankuwel dankuwel dankuwel voor jullie geduld!