Draadloos internet op een MacBook

Weet iemand hoe je draadloos kan internetten op een MacBook? Kan dat gelijk uit de doos zonder kabels of moet je er speciaal iets voor kopen en hoe gaat het in z'n werk?

zit [url=http://store.apple.com/Catalog/US/Images/comparison_chart.html]ingebouwd[/url]

En hoe werkt het?

Contact maken met een draadloos netwerk in je huis en klaar. Net als dat je normaal je kabeltje in je computer plugt en je hebt internet, kan je het hier draadloos oppikken.

Hij zal waarschijnlijk 1,2,3 je netwerk oppikken uit de lucht en je kan klikken op maak verbinding of zo. Je kan uiteraard ook wel ergens een optie aanvinken van automatisch verbinden.

Ok dankje klinkt makkelijk ik zal het proberen als ik hem heb.

Je moet wel een draadloos accespoint hebben he ;) kan niet zomaar met je standaard modempje of router meestal...

Hoe kan ik daaraan komen?

Het begrip 'draadloos internet' voor een computer heeft eigenlijk 2 betekenissen. Eén daarvan is draadloos internetten met je laptop via het GSM netwerk, zoals [url=http://onlinewinkel.vodafone.nl/zakelijk/mcsmambo.p?M5NextUrl=MVOCOPRD&art_id=bvmcum&custom_abo=avFFv3&newbtocons=false] reclame op tv van vodafoon.[/url] Ik heb geen idee of dit met een macbook kan, maar deze optie is in ieder geval niet standaard.

De andere en meest gebruikte betekenis is draadloos internet vertaald naar engels Wireless LAN, oftewel draadloos netwerk en ook wel Wifi genoemd. Wat je hiervoor nodig hebt is een internet verbinding, ADSL of kabel, en een draadloze wireless wifi router/gateway (alle benamingen op een hoop gegooid…). Zo’n ding sluit je op je huidige modem aan, de modem die je gekregen hebt van je internet aanbieder. Op zo’n router kun je geloof ik draadloos zo’n 255 computers op aansluiten, welke allemaal van je internet kunnen snoepen. Het bereik is horizontaal best aardig, soms wel 150 meter dat ligt aan de materialen die tussen de ontvanger en de router bevinden. Verticaal is het bereik vaak erg klote, als je op de begane grond een draadloze router hebt staan, heb je goede kans dat je op zolder nauwelijks/geen bereik hebt, dus let daar op. Hoe beter de router, hoe beter de draadlozing…

Je macbook kan hier ook een verbinding mee maken, c’est no problem. Alleen een draadloze router configureren is vaak wel een omslachtig gebeuren. Lees daarvoor goed de handleiding van je router door en let erop dat je een een beveiliging instelt! Als je eenmaal goed je router hebt ingesteld ziet je macbook hem in de lucht hangen en kun je ermee verbinden door een key/wachtwoord op te geven welke je tijdens het configureren van je router hebt aangemaakt. Dat is meestal alles wat je moet doen.

Ok bedankt voor de goede uitleg.