draadloos internet

Volgens mij hoort mijn topic hier, zo niet uhm ja dan gelieve even te verplaatsen. Per 20 augustus krijg ik de sleutel van mijn huis :D Nu wil ik natuurlijk draadloos internet, dan heb ik nergens kabels liggen en dan moet ik niet boren (en dat is heel verstandig denk ik). Nu neem ik internet via Zeelandnet, dus dan krijg ik een modem en dat wordt dan aangesloten op de kabel beneden in de woonkamer.

Nu is het plan om boven een werkkamer/logeerkamer te maken, waar ik dus ook de meeste tijd zal internetten op mijn macbook. Nu kan ik een router gebruiken denk ik om draadloos te internetten toch? Maar dat kan toch ook met airport extreme of express en hoe werkt dat dan precies?

In andere woorden, wie legt mij (een leek) uit hoe ik dat zelf handig kan aansluiten?

Oh en nog een andere vraag? Is digitale tv echt zoveel beter op een lcd tv? Want zo’n kastje kost ook weer 100 euro, of zijn daar ook andere opties voor?

Bedankt alvast :wink:

Hmm, kwestie van bij een vraag te blijven :D

Ivm dat draadloze internet. Apple beloofd aan zijn klanten een effectieve en snelle oplossing voor draadloos internet met hun AirPort Express en hun AirPort Extreme. En effectief. Ethernetkabel in dat kasje steken, stroom aansluiten, instellingen configureren en hup, je bent draadloos online!
De instellingen configureren kan moeilijk klinken, maar dat is het heus niet. Gewoon een naam van het station verzinnen en een wachtwoord, en een paar klikken later is het gefixt!

De verschillen tussen de AirPort Express en de Extreme doen hun namen al verraden!
Het eenvoudigste model, de AirPort Epress, heeft een extra functie, namelijk AirTunes. Hiermee is het mogelijk om je muziek direct naar een ander AirPort Express station te streamen. Zoals de Apple-site het zelf zegt, het is een makkie om je station te configureren. Je steekt de CD in je Mac en alles wijst zichzelf uit.
Que nadelen heeft dit apparaat er niet zo veel. Het werkt met de 802.11g standaard. Dit wil zeggen dat hij WiFi uitzend tot op een afstand van om en bij de 30 meter. Afhankelijk van hoeveel hindernissen hij moet overbruggen (tafels, muren, bleutooth-sets,…). Het is ook zo, hoe verder hij moet zenden, hoe trager je internet wordt. Maar normaliter garandeert de 802.11g standaard een theoretische snelheid van 54Mbit/s. Wat zeker niet traag is.
De g-standaard is op dit moment de meest stabiele en betrouwbaarste verbinden die men kan bereiken. De n-standaard (aanwezig in de AirPort Extreme) is nog vrij instabiel en nog niet officieus erkend.
Een leuke optie is ook dat je aan de AirPort Express een USB-printer aan kan hangen. Dan kan je, via je draadloze netwerk, ook zaken printen. Wanneer je dus je printer aansluit op je iMac in de keuken, kan je met je toekomstige MacBook Pro van op het terras documenten afdrukken.
Via de USB aansluiting kan er ook een externe harde schijf aan verbonden worden die dan als netwerkschijf kan gebruikt worden.
Je kan tot 10 gebruikers aansluiten op één AirPort Express. Je kan dus een internetverbinding voorzien voor 10 pc’s of Mac’s (het hoeven niet allemaal Mac’s of pc’s te zijn, je ze ook beide gebruiken op één AirPort Express) met één AirPort Express

De AirPort Extreme doet wat zijn naam al doet vermoeden. Extreme prestaties verrichten. Hij is ook uitgerust met de 802.11n standaard. Met een theoretische maximumsnelheid van 100 Mbit/s is deze 5x zosnel als zijn kleine broer, de AirPort Express.  Sneller , verder en meer. Vijf maal zo snel, 10 keer zo ver en 5 keer meer gebruikers. Dit is vooral handig bij een bedrijf. De thuisgebruiker heeft hier niet zoveel aan tenzij hij 30 of 40 computers thuis heeft

Even over de n-standaard. Aangezien deze standaard nog niet is erkend door de bevoegde instellingen, zijn slechts weinigen apparaten met deze standaard uitgerust. Voornamelijk de Apple-producten (en dan alleen de producten met een Intel Core 2 Duo → MacBook, MacBook Pro, iMac (niet de 17") en MacPro)
Bij dit apparaat valt de AirTunes weg. Dit wil zeggen dat jou behoefte om muziek van je Mac naar je HiFi te streamen uit de boot valt.
Voorts kan je eveneens een USB printer of een USB externe harde schijf aansluiten op je AirPort Extreme.

Mvg,

De kabelmodem die je van Zeelandnet krijgt, kun je aansluiten op een router. Zelf heb je een voorkeur voor Apple, maar andere merken zijn ook goed.

Nu moet je je afvragen: hoeveel pc’s/macs heb ik nu, en over een tijdje. En hoe sluit je deze aan?
Zelf geef je aan een macbook te hebben, en dat je geen kabels door je huis wil hebben.

airport express:
voordelen:

• goedkoper dan airport extreme
  • alleen geschikt voor pc’s/mac die een draadloze netwerkkaart hebben (dus prima voor je macbook)
  • kan iTunes vanaf je macbook draadloos uitzenden op de stereo (dus jij loopt met je macbook door het huis en de muziek klinkt op je macbook en uit je stereo zonder dat er een audio kabel aan je macbook vast zit)

nadelen:

• werkt nog met de ‘oude G’ standaard
  • werkt alleen draadloos: geen oude pc met kabeltje aansluiten

Airport extreme:
voordelen:

• zowel bekabelde als draadloze netwerkverbindingen
  • heeft een usb poort: hierop sluit je een harddisk aan: kun je overal bij 1 centrale opslagplaats: vooraal handig met meerdere pc’s/macs. Op de usb poort kun je ook een printer aansluiten: pinten overal vanuit je woning: dus als je op een andere plek dan je werkkamer werkt, kun je gewoon printen
  • werkt met de nieuwe N standaard: als je een driver bij de applestore koopt (voor 2 a 3 euro) werkt jouw macbook ook op de N standaard: vooral een groter wireless bereik en snellere draadloze verbinding

nadelen:

• duurder dan airport express
  • geen mogelijkheid om je iTunes draadloos naar je stereo te sturen

Beide apparaten sluit je vanaf je kabelmodem aan met een utp kabeltje. Dit kan een heel kort kabeltje zijn.

Digitale tv geeft een beter/scherper/helderder beeld dan de gewone coax aansluiting. Op een LCD tv zal je dit verschil wel merken. Hoeveel, weet ik niet: ik heb nog een ‘gewone’ tv. :smiley:

Goed verhaal KingAchille,

Maar weet je zeker dat dit klopt?:

[quote:87595bd3e7=“KingAchille”]
Een leuke optie is ook dat je aan de AirPort Express een USB-printer aan kan hangen. Dan kan je, via je draadloze netwerk, ook zaken printen. Wanneer je dus je printer aansluit op je iMac in de keuken, kan je met je toekomstige MacBook Pro van op het terras documenten afdrukken.
Via de USB aansluiting kan er ook een externe harde schijf aan verbonden worden die dan als netwerkschijf kan gebruikt worden.
[/quote:87595bd3e7]

Ik zat zelf nl ook te denken om een airport express aan te schaffen, om via een hub een hardeschijf en een printer draadloos aan te kunnen sturen en daarnaast dan ook nog van Airtunes te kunnen genieten. maar nou heb ik op verschillende sites gelezen(b.v.) dat je op een AirPort Express alleen een printer en geen HD kan aansluiten. Dat zou dan wel weer kunnen met een extreme maar dan heb je weer geen airtunes :x.

Iemand die me hier uitsluitsel over kan geven,
Dankje

Yep... het kan:

“Nog meer mogelijkheden
Maar wat nou als je bestanden wilt uitwisselen via het draadloze netwerk en tegelijk ook toegang wilt hebben tot de netwerkprinter? Geen nood. Sluit gewoon een USB-hub aan op AirPort Extreme en sluit je apparaten aan op de hub. Zo kun je tegelijkertijd een printer en een harde schijf delen, of verschillende printers of harde schijven.”

Bron: http://www.apple.com/nl/airportextreme/sharing.html

Dan gaat het over de Extreme. Ik ga het nu is proberen met m'n eigen Express. Misschien was ik was te ijverig met m'n verhaal :D Mvg,

uhm... ja, je hebt gelijk. Oeps... :o

M'n harde schijf hangt nu aan m'n AirPort Express en er gebeurt niets. De harde schijf is dus niet te gebruiken met een Express. Alleen met een Extreme! Mijn fout! Mvg,

ja daar was ik dus al bang voor. Nou had ik het mooi bedacht om mijn ouders een iMac te laten kopen, die gewoon in de huiskamer zetten en in de kast bij de stereo een express met daaraan een HD en printer en hem te koppelen aan de stereo. Dat gaat dus blijkbaar niet.

Is het wel mogelijk om een ethernet hd aan een express te hangen?? ik wil nl, als leopard uit is een centrale hd waar op alle van computers de ‘timemachine’ back up staat.

Ja, maar dan heb je wel een tweede Express nodig om je internet signaal draadloos te laten doorzenden. Want een Express heeft maar 1 Ethernet... Mvg,

Ik heb al een WIFI router en kan de express dus gebruiken om het netwerk uit te breiden.

King Achille, bedankt voor je duidelijke verhaal :) .

Als ik het goed begrijp ben ik beter af met een Airport Express, dit is dan ipv een modem of zie ik dat verkeerd? Mijn printer zal ook boven op mijn werkkamer komen te staan, maar in princpe is het dan mogelijk om beneden vanaf de woonkamer een printopdracht te geven?

En de Airport Express vervangt dan ook een draadloze router toch? Jeetje ik ben toch zo’n nitwit op dit gebied. :roll:

Nu ben ik die brief om mezelf aan te melden voor internet nog eens aan het lezen. Maar Zeelandnet vraagt nu voor het basispakket 35 aansluitkosten, maar wat moeten ze dan eigenlijk aanleggen. Ik bedoel de kabel van tv gaat toch normaal gesproken in het modem? En nu dan (als ik het goed heb begrepen) in mijn airport Express. dat kan ik toch zelf ook? Of zouden ze iets anders bedoelen?

Geen enkele AirPort omvat een modem!! Je moet gewoon een ethernet kabeltje trekken van je modem of router naar je AirPort. That's It!

Je printer moet uiteraard ook aangesloten zijn op je AirPort! en dan zou het in principe mogelijk zijn om te printen van beneden.

Mvg,

Oh okee, dus gewoon het modem op mijn kabel aansluiten en vervolgens de Airport op het modem aansluiten.

Yep! Makkelijker kan het niet. Staat overigens ook in de gebruiksaanwijzing :)

Oh, dat moet ik zelfs kunnen dan. :D Bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden!

Weer een hoop geleerd in dit draadje :) Ik wil hier ook een router aanschaffen voor mijn kabelinternet aansluiting. Wat mij opvalt in de online Apple store is dat de Airport Extreme niet bij "Airport en draadloze apparatuur" staat. Zo'n Extreme is ook weer €80,- duurder dan een Express, dat is dus ook een overweging wanneer je enkel draadloos internet wilt.

En de geluid- en beeldkwaliteit zijn bij digitale TV inderdaad een stuk beter dan het analoge signaal, het verschil is ook al erg goed zichtbaar bij een “gewone” TV.
Ik ben pas verhuisd van Meppel naar Doetinchem en ik moet het helaas nu doen zonder digitale TV, moet nog wachten tot 2008 wanneer het ook in D’chem beschikbaar is.
Zeker in combinatie met een DVD recorder is het aan te raden

Al die mooie apparaatjes zijn misschien Gadgets, het lijkt mij dat het echter meer in Internet en Netwerken thuis hoort. De verhuizers doen hun werk.

Ik was 'm al kwijt :wink:

EDIT: de Extreme schijnt nog gewoon op de Apple site te staan volgens dit draadje :slight_smile: