Draadloos netwerk G5 <> iBook zonder basestaion?

De vraag lijkt me duidelijk....

Als ik in mijn G5 een airport kaart doe, en ook één in een iBook,
kunnen deze dan samenwerken, of heb je dan een basestaion nodig ?

• internet delen ?
  • muziek delen ?
  • bestanden over en weer sturen ?

:?

Je hebt helaas toch een basisstation nodig, en zoals je misschien al weet: dat kost al snel iets van 300 euri.

Voorheen met OS9 was het wel mogelijk om een computer als basisstation aan te wijzen. Dit is helaas in OSX volgens mij niet meer mogelijk.

Nou volgens mij kan dit gewoon wel.

Dat heet een computer to computer network bij apple:

1 Open het paneel Netwerk in Systeemvoorkeuren en kies Airport uit het venstermenu ‘Toon’ Klik op Airport en controleer of het aankruisvak ‘Deze computer mag netwerken aanmaken’ is ingeschakeld.
2 Kies “Maak netwerk aan” uit het v enstermenu Netwerk in het programma Internetverinding. Een venster verschijnt
2 Vul de naam van het netwerk in (verzinmaariets)
3 Laat t kanaal maar op 11 staan (default)
4 Klik op OK. Klaar

5 Om verbinding te maken moet je op een andere Mac (meer dan 1 kan ook) moet je de naam van je net gemaakte netwerk selecteren in het Airport menu

Succes

PS om internet te delen en bestanden over te kunnen zenden moet je wel in Systeemvoorkeuren de nodige vakjes aanvinken maar dat is logisch toch?

Boekeloo heeft gelijk. Dit is geen enkel probleem en kun je gewoon toepassen.

De enige consequentie is dat je G5 aan moet staan als je met de iBook wilt internetten.
Daarom is het toch aan te bevelen om op den duur een echt wireless basestation aan te schaffen.
Dan kan een Airport Base Station zijn, maar dat hoeft niet.

Mijn stappen zijn niet zo netjes genummerd. Komt omdat ik het een beetje heb aangepast.

Toevoeging

in plaats van het programma Internetverbinding kan je ook gebruik maken van het Airport status menu om een nieuw netwerk aan te maken (het airport status menu is dat taartpuntje boven in naast je inlognaam en je volumeknopje)

Inderdaad, een basisstation is helemaal niet nodig. Ik doe het al enkele maanden zonder en het werkt perfecto. Via internet delen kan ik op alletwee op het net, en als ik op 'netwerk' klik zie ik gewoon de andere computer staan.

Het kan zeker [b:efe16cf214]wel[/b:efe16cf214]. 'k Stond erbij en ik keek ernaar toen Apple Store Centraal Station een AirPort 11 Mbits-kaart in m'n iBook frummelde en een AirPort 54 Mbits-kaart in de PowerBook van Olav. Het enige wat ze "zagen" was elkaar. Dus lijkt me sterk als dat met een G5 en iBook niet werkt.